کد خبر: 9871 A

مسابقه‌های جعلی به نام انجمن هنرمندان نقاش ایران/ سوء استفاده از اعتبار یک انجمن هنری

مسابقه‌های جعلی به نام انجمن هنرمندان نقاش ایران/ سوء استفاده از اعتبار یک انجمن هنری

رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران می‌گوید اگر اقدامی در این باره صورت نگیرد، همه‌ انجمن‌ها با این خطر روبه‌رو می‌شوند و ممکن است هرلحظه از اسم‌شان سوءاستفاده ‌شود.

ایران‌آرت: یک مسابقه نقاشی با عنوان «اولین جشنواره‌ی ملی نقاشان حرفه‌ای ایران» با استفاده از نام و لوگوی انجمن هنرمندان نقاش ایران و بدون اطلاع این انجمن مسابقه‌ای در حوزه نقاشی ترتیب داده شده است. معصومه مظفری (رئیس انجمن نقاشان) درباره این مسابقه و کیفیت برگزاری آن گفت: دفعه‌ اولی نیست که این اتفاق می‌افتد. دو هفته پیش هم مسابقه‌ای را به اسم انجمن هنرمندان نقاش ترتیب داده بودند و مبلغی هم در فراخوان آن مشخص شده بود. ما اطلاع‌رسانی کردیم که این مسابقه ربطی به ما ندارد. امّا این فراخوانی است که جدیداً منتشر شده و از لوگو و اسم انجمن هنرمندان نقاش استفاده کرده است.

رئیس انجمن نقاشان افزود: این مسابقه نقاشی هیچ ارتباطی به انجمن نقاشان ندارد. ما با برگزارکنندگان نه نشستی داشته‌ایم و نه کم و کیف کار آن‌ها را تأیید می‌کنیم. در این رابطه، حتماً شکایت‌مان را صورت خواهیم داد زیرا سوءِاستفاده از آرم و اسم هر نهادی‌ پیگرد قانونی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هویت این اشخاص برای شما مشخص شده یا خیر، جواب داد: هویت آن‌ها برای ما مجهول است. آنها اسم خودشان را «انجمن نقاشان حرفه‌ای» گذاشته‌اند. یعنی با اضافه کردن کلمه‌ی «حرفه‌ای» خواسته‌اند سرپوشی بر هویت و اقدام جعلی خود بگذارند. ما متوجه شدیم اسم و لوگوی ما در گوشه‌ی فراخوان آمده است. انگار که ما اسپانسر یا حامی‌ آن‌ها هستیم.

رئیس انجمن نقاشان در گفت و گو با ایلنا ادامه داد: برگزارکننده این مسابقه به سه نفر از هنرمندانِ اعضای انجمن (یعنی آقای جواد نوبهار، احمد وکیلی و رضوان صادق‌زاده) مراجعه کرده و از آن‌ها خواسته داوری این مسابقه را برعهده بگیرند. آقای صادق‌زاده گفتند که خانمی به ایشان مراجعه کرده و توضیح داده که یک جشنواره‌ای هست، شما بیایید داور شوید. بعد آن خانم گفته بوده که ما فراخوان مسابقه را بعداً منتشر می‌کنیم. درواقع اول «بله» را از این سه نفر گرفته‌اند و بعد فراخوان را منتشر کرده‌اند، و به نوعی از اسم این هنرمندان هم سوءاستفاده شده است.

وی درخصوص اینکه آیا میان این دو مسابقه‌ یعنی انجمن هنرمندان نقاش و جشنواره‌ ملی نقاشان حرفه‌ای ایران ارتباطی وجود دارد یا خیر، گفت: نمی‌دانم آیا این‌ها به هم ربط دارند یا مجزا هستند. ولی دو هفته پیش از حراست موزه زنگ زدند و گفتند ما ماجرا را پیگیری می‌کنیم که خبری نشد. با این وجود اتفاق اخیر را حتماً خودمان پیگیری خواهیم کرد، چون اگر اقدامی در این باره صورت نگیرد، همه‌ انجمن‌ها با این خطر روبه‌رو می‌شوند و ممکن است هرلحظه از اسم‌شان سوءاستفاده ‌شود. یک عده‌ یک عمر کار کرده‌اند و اعتباری کسب کرده‌اند بعد چند نفر از اعتبار آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

امیر سقراطی (عضو هیات مدیره انجمن نقاشان) نیز گفت: از دو روز پیش، اعلام کرده‌ایم که این مسابقه از نام انجمن هنرمندان نقاش سوءاستفاده کرده. اما جالب است که برگزارکنندگان این مسابقه هنوز فراخوان خود را از روی سایت‌شان برنداشته‌‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سؤال اینجاست که آیا برگزاری چنین مسابقاتی، نباید با هماهنگی و مجوز ارشاد باشد و آیا هر کسی می‌تواند برای خودش مسابقه‌ برگزار کند؟ خب، انجمن‌ها براساس اساس‌نامه‌شان می‌توانند مسابقات‌شان را برگزار کنند. ولی اینکه آیا هر فردی می‌تواند برای خودش مسابقه‌ برگزار کند یا اینکه باید به ارشاد اطلاع بدهد، مسئله‌ای است که باید به آن پاسخ روشنی داده شود.

سقراطی در توضیح نمونه دیگری از این سوءاستفاده‌ها گفت: دو هفته پیش، یک صفحه‌ اینستاگرامی با اسمِ «انجمن نقاشان ایران» با 43 هزار فالوور، اعلام کرد در ازای مبلغِ 5 هزار تومان، آثار هنرمندان را برای فروش در صفحه‌اش معرفی می‌کند. نکته این است که ما «انجمنِ هنرمندان نقاش ایران» هستیم ولی خیلی‌ها ما را به اسم «انجمن نقاشان ایران» می‌شناسند.

وی افزود: این فراخوان جدید، توسط یک فرد منتشر شده نه یک انجمنی که تلفن و فیس بوک و توییتر دارد و دفترشان هم در تهران مستقر است.

او اظهار داشت: سال آینده 20 سال از فعالیت انجمن هنرمندان نقاش می‌گذرد. انجمن نهادی است که هنرمندان را دور هم جمع کرده، و در حدود 1100 نفر عضو دارد. این انجمن در طول 20 سال، نشان داده که مستقل است و کارهایش از یک استاندارد بالا برخوردار است، از طرفی هنرمندان مطرح کشور در این انجمن عضو هستند.

 

انجمن هنرمندان نقاش ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین