کد خبر: 9659 A

وقتی نقاش "پاپیون" بی‌کار شد/ منوچهر قاضی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی از سرگذشت خود گفت

وقتی نقاش "پاپیون" بی‌کار شد/ منوچهر قاضی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی از سرگذشت خود گفت

طراح و گرافیست قدیمی می‌گوید از وقتی نقاشی‌های سینما جمع شد ما بی‌کار شده‌ایم.

ایران‌آرت: برنامه تلویزیونی «باغ ملی» به تهیه کنندگی احسان ارغوانی و اجرای پدرام کریمی شب گذشته میزبان «منوچهر قاضی‌زاده» طراح و گرافیست قدیمی بود.

پدرام کریمی در ابتدای برنامه عنوان کرد که در این قسمت میزبان طراح و گرافیست قدیمی «منوچهر قاضی‌زاده» است که بنا به دلایلی و به خاطر شرایط زمانه مجبور شده بود آثار هنری خود را کنار خیابان بفروشد.

در ادامه نیز قاضی زاده در سخنانی گفت: پیش از انقلاب ما به صورت گروهی برای سر در سینماها و فیلم‌ها طراحی می‌کردیم ولی بعد از انقلاب مسیرم جدا شد و جداگانه طراحی را آغاز کردم. آن زمان مشکلی نبود و کار زیاد بود. خرجمان را هم درمی‌آوردیم ولی 15 سال است که نقاشی‌های سینما جمع شده و ما بی‌کار شده‌ایم. 

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که چرا آن زمان به خانه سینما مراجعه نکردید تا شما را بیمه کنند؟ عنوان داشت: آن زمان به خانه سینما رفتیم ولی گفتند که تعدادتان کم است و نمی‌توانید عضو بشوید. آنها گفتند که باید 50 نفر باشید ولی ما 5 نفر بودیم و به همین دلیل نتوانستیم عضو شویم. از وقتی هم که دیگر کار را از ما گرفتند مریض شدیم. یک برادرم که با من کار می‌کرد، فوت کرده و یک برادر دیگرم هم در فرانسه زندگی می کند و استاد دانشگاه سوربن است و نقاشی هم می‌کند. یک سال و نیم با او زندگی کردم و همه امکانات هم داشتم ولی دلم برای ایران تنگ شد و برگشتم و با همه مشکلات هم ساختم. 

وی در ادامه عنوان داشت: برای فیلم‌های زیادی نقاشی کشیده‌ام که تعدادشان یادم نیست ولی می‌توانم به دانه‌های گندم، شیلات، نقطه زرد، حدیثه، عبور از میدان مین و ... اشاره کنم. البته من برای فیلم‌های خارجی هم نقاشی می‌کشیدم. مثلا برای فیلم پاپیون هم پوستر طراحی کردم و هم نقاشی سر در سینماهای آن زمان را من کشیدم.  

قاضی‌‌زاده با بیان اینکه آن زمان به واسطه تابلوهایی که می‌کشیدم، تمام نقاش‌های تهران من را می‌شناختند؛ اظهارداشت: بعد از مدتی مریض شدم و مقطعی هم ناراحتی اعصاب گرفتم و در بیمارستان روزبه بستری بودم، ولی الان کمی بهتر شدم. آن زمان کنترل نداشتم و نمی‌توانستم نقاشی بکشم. از لحاظ مادی هم هیچ پولی نداشتم و بیمه هم ندارم. 

به گزارش فارس، در ادامه کریمی عنوان کرد که انتشار عکس‌های شما در فضای مجازی ظاهرا برای شما بهتر شد و قاضی‌زاده نیز پاسخ داد: بله. بعد از آن شرکت اول مارکت من را استخدام کرد و در کنار آن برایم لباس هم خریدند.او در ادامه سخنانش از افراد مختلفی نام برد و تشکر کرد که یکی از آنها مهران مدیری بود. 

در انتهای این گفت‌وگو پدرام کریمی اعلام کرد که از این به بعد قاضی‌زاده هر هفته یک شب مهمان برنامه باغ ملی خواهد بود و یک نقاشی خواهد کشید که در انتها این آثار در قالب نمایشگاهی عرضه شده و به حراج گذاشه می‌شوند. 

 

منوچهر قاضی‌زاده
نظرات خوانندگان
  • ستاره
    پاسخ

    آقای قاضی زاده و دو تن دیگر را رها شدگان سینما باید دانست که تهیه کنندگان سالهای گذشته را با پوسترهایشان به نان و نوایی رسانده بودند ولی امروز هیچ پناهی ندارند. دور از وجدان است که تنها برای دوره ای کوتاه با طبل و دهل جلو امدند و دادار دودور کردند که ما آمدیم تا کمبود کارهای انجام نشده از سوی خانه سینما را انجام دهیم ولی باز هم ایشان را رها کردند. خیلی نازیباست کارتان.

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین