کد خبر: 9604 A

کویر، درخت و سوارکاری در نمایشگاه‌های این هفته/ نگاهی به 4 نمایشگاه جدید

کویر، درخت و سوارکاری در نمایشگاه‌های این هفته/ نگاهی به 4 نمایشگاه جدید

در گالری گردی این هفته ایران آرت نمایشگاه‌های گالری‌ اثر، ابد، ایوان و راه ابریشم را بررسی می‌کنیم.

ایران‌آت: نمایشگاه آثار نفیسه صدیقی با عنوان "دریافت" در گالری اثر، نمایشگاه پژوهشی "فراجهش 2" در گالری ابد، نمایشگاه آثار اکبر نعمتی در گالری ایوان و نمایشگاه سالیانه گروه عکس "پودیوم" در گالری راه‌ابریشم نمایشگاه‌هایی هستند که در گالری‌گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفته‌ایم.

 

زوم کردن بر نقوش مستتر درخت‌ها

نفیسه صدیقی در نمایشگاه آثارش با عنوان "دریافت" درخت و پیکره آن را موضوع کار خود قرار داده است. او در این آثار که همه در قطع‌های بزرگ ارائه شده‌اند از زوایای مختلفی به پوسته و شاخه درخت نگاه کرده است. او از پتانسیل نقوش و خطوط خود سوژه بهره برده تا خطوط خود را بر روی بوم نقش بزند.

صدیقی با استفاده از تصاویری که میان رنگ سیاه و سفید ایجاد شده است، توانسته است فضایی را ایجاد کند که در آن نقوش در حین خیال‌انگیز بودن، تناسب قابل تاملی با تصویر واقعی درخت داشته باشند.

نمایشگاه نقاشی‌های بنفشه صدیقی با عنوان

او گاها با تعمیم یک سوژه در میان سه لته، یک تصویر مشترک را از چند زاویه به تصویر می‌کشد که هر کدام، جدای از ایجاد یک زاویه نگاه جدید به سوژه، حامل حس‌های متفاوت نیز هستند. او در این نمایشگاه بیش از ده اثر ارائه کرده‌ که همه با یک تکنیک مشترک ارائه شده‌اند. در نگاه نخست آثار صدیقی به طراحی نقب می‌زند اما در حقیقت او توانسته به واسطه اکریلیک و قلم‌ریز، تصویری این چنین را رقم بزند.

آثار او در نهایت علیرغم شکل متفاوتی که ارائه می‌کند، بیش از هر چیز (به خصوص در برخی از تابلوهای تک لته) مخاطب را به برخی از آثار سهراب سپهری ارجاع می‌دهد که این اتفاق به دلیل موضوع و فرم برخی از درخت‌ها در میان تابلوها مشهود است

چیدمان‌ها و حجم‌های معلق در فضای "فراجهش"

آثار نمایشگاه "فراجهش" متناسب با موضوع نمایشگاه، از اشکال و فرم خاصی برخوردارند که می‌توانند در برگیرنده مفاهیم متعددی باشند. یکی از ویژگی‌های مهم در آثار این نمایشگاه که با آثاری از هادی عرب‌نرمی، حسین‌علی عسگری، هادی محب‌علی، هیربد همت‌آزاد، سیاوش امیری‌راد، پرستو پرنور و رضا تائبی شکل گرفته؛ نوع چیدمان این آثار (که بیشتر آنها حجم هستند) است که جدای از شکل ظاهری، در فضاهایی معلق و در فاصله میان سقف و سطح زمین جانمایی شده‌اند.

یکی از آثاری که در ورودی نمایشگاه ارائه شده، مجموعه سیم‌هایی مفتولی است که در یک چرخش و رشد تصاعدی از سقف به مخروط‌هایی رسیده‌اند که هم بیانگر موجوداتی عجیب‌الخلقه هستند و هم می‌توانند بیانگر عضوی از بدن انسان باشند. این  چیدمان مفتولی در بخش دیگری از نمایشگاه نیز ارائه شده است که در یک حرکت پیش رونده با طراحی‌هایی به روی دیوار و یک تابلوی نقاشی همراه شده است.

نمایشگاه

در اثر دیگری، تصاویر روی دیوار یک چرخه را نشان می‌دهد که حامل تصاویری از جنین است که این چرخش در ادامه به یک تابلو ختم می‌شود که در آن موجودی شبیه به کاراکتر معروف به "ای . تی" به تصویر در آمده است که در ادامه این موجود نیست در بخش تحتانی خود به همان جنس از طراحی‌ها بدل شده است.

در این نمایشگاه اثری ارائه شده است که در آن دستی بتونی با رنگ قرمز از سقف آویزان شده است و بر مرکز یک چرخه که تداعی‌گر پر کبوتر بر روی بوم است سایه انداخته است و تاثیری بصری بر آن گذشته. بخش دیگری از آثار این نمایشگاه به موضوع تولد توجه دارند و المان‌هایی را در آثار خود استفاده کرده‌اند که نشانگر، نوعی جهش در مکانیزم تولد انسان است

سازه‌هایی انتزاعی از فلزات و تخته‌ها

آثار اکبر نعمتی در گالری ایوان با عنوان تیر و تخته تداعی‌کننده آثار برخی هنرمندان مشهور مدرنیست است. او البته از مکانیزم این هنرمندان در به تصویر کشیدن ایده‌های خود بهره گرفته است.

نعمتی در آثارش از فلزات و تخته‌های بی‌مصرف مجسمه‌هایی خلق کرده است. مجسمه‌های او به شدت خالی از شلوغی در استفاده از متریال هستند و هنرمند سعی کرده با کم‌ترین متریال تصاویری را به دست دهد که نه شکلی فیگوراتیو، بلکه شکلی انتزاعی دارند. البته این موضوع درباره یکی از مجسمه‌های او که نمایانگر یک آفریقایی بدوی است، صدق نمی‌کند و او بنا بر ماهیت سوژه خود از ابزار، متریال و منسوجات متنوعی استفاده کرده است.

نمایشگاه آثار اکبر نعمتی در گالری ایوان

او در نقاشی‌های خود که به صورت معمول قطع‌های نامتعارفی دارند به واسطه نوع تکنیک، تصاویری از کویر ارائه کرده است که شباهت بسیاری به عکس دارند. او در این تصاویر نیز تنها از دو رنگ خاکی و سیاه استفاده کرده است که در اثر نهایی، تصویری خالی از هرگونه حشو و اضافات را ارائه می‌دهد و مخاطب را با متن کویر و خانه‌های کویری مواجه می‌کند که  شباهت بسیاری به آثار پرویز کلانتری دارد

نگاه هنری به پیرامون رخدادهای ورزشی

نمایشگاه سالیانه گروه عکس "پودیوم" در گالری راه ابریشم، به دنبال ارائه تصاویری زیبا از حواشی ورزش در قالبی مستند است. در این نمایشگاه که سوژه‌های متعددی برای عکاسی انتخاب شده است، جاوید نیک‌پور، فرزام صالح، محمدعلی نجیب، پیام ثانی و روشن نوروزی عکاسان گروه عکس پودیوم به دنبال ثبت لحظاتی بوده‌اند که یک اتفاق ورزشی بر یک موقعیت و یا بر تماشاگران و مخاطبان یک ورزش تاثیر گذاشته است.

این افراد در این عکس‌ها از فضای اکشن در رویدادهای ورزشی فاصله گرفته و به شکلی از عکاسی خبری نزدیک شده‌اند. موضوع این آثار تصاویری از کورس اسب‌دوانی نوروزآباد، کشتی با چوخه و تیم سافت‌بال بانوان "طیف" است که در قطع‌ها و با تکنیک‌های مختلف و در دو وجه سیاه و سفید و رنگی (متناسب با موضوع و رویکرد هنرمند) عرضه شده‌اند.

نمایشگاه سالیانه‌ گروه عکس پودیوم در گالری راه ابریشم

در دو بخش دیگر این نمایشگاه عکس‌های دیده نشده از عروسی مرحوم جهان پهلوان تختی عرضه شده است که بیشتر شکلی جانبی دارد؛ از طرفی 7 مجموعه عکس در این نمایشگاه با کانسپتی تحت عنوان "هتریک" عرضه شده است که این عکس‌ها سه فریم عکس از یک موضوع را به نمایش درمی‌آورند که روایتی از یک صحنه را به مخاطب القا می‌کنند. موضوع این تصاویر هم اتفاق‌های پیرامون رخدادهای ورزشی است

 

گالری گردی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین