کد خبر: 9179 A

لب که نباشه خنده نیس/ نگاهی به نمایشگاه «بخند عراق»

لب که نباشه خنده نیس/ نگاهی به نمایشگاه «بخند عراق»

فرشید ذوالفقاری‌فرد در نمایشگاه خود ایده ای متفاوت را در ترکیب عکس و هنرهای دیگر به نمایش می‌گذارد.

ایران‌آرت، مریم درویش: نمایشگاهی با نام "بخند عراق"  این روزها در گالری برسام در حال برگزاری است که آثار آن تلفیقی از عکس با سایر هنرهای تجسمی هستند. فرشید ذوالفقاری فرد، عکاس و مستندسازی است که مردم جنگ‌زده عراق را سوژه آثار خود قرار داده و با سفر به مناطق جنگی تلاش کرده است نا امنی و ترس از جنگ را در چهره مردم آن سرزمین نشان دهد.

آنچه در عکس‌های این نمایشگاه دیده می‌شود چهره مردمی است که با رضایت در مقابل دوربین قرار گرفته‌اند، اما در هر سن و سال و شرایطی که باشند غمی عمیق در چهره آنها دیده می‌شود. هیچ کدام از این عکس‌ها کامل نیستند، بلکه هنرمند با حذف قسمت پایینی چهره‌ها، از هنرمندان دیگر خواسته است تا به جای لب و دهان آنها تصویر مورد نظر خود را جایگزین کنند.

1258186_590

به این ترتیب نظرِ بیننده بیش از پیش به چشم‌های این افراد جلب می‌شود و می‌تواند حرف‌هایی را که در عمق چشمان افراد جنگ‌زده وجود دارد بخواند. شاید اگر این عکس‌ها به صورت کامل نمایش داده می‌شدند مخاطب را چندان درگیر نمی‌کردند و تنها جنبه مستندسازی داشتند، اما تصاویر فعلی به تخیل مخاطب هم امکان پرواز می‌دهد و او می‌تواند علاوه بر تفسیر آنچه در تصاویر می‌بیند، تصورات خود را نیز گسترش دهد.

تصاویر ارائه شده در نمایشگاه تنوع زیادی دارند و علاوه بر رویکردهای متفاوت هنرمندان در برخورد با این موضوع، ترکیب عکس با هنرهایی مانند نقاشی، معرق، خوشنویسی، گرافیک، مجسمه و... باعث شده است تنوع بصری با کارکردهای گوناگون در آثار به وجود آید. کودکی که گویی در حال غرق شدن است و از دهان او حباب خارج می‌شود، میخ هایی که بر جای دهان یک نفر کوبیده شده است، مُهر "باطل شد" بر چهره کودکی که لبخندی بزرگ برای او نقاشی شده است، داربستی که جلوی دهان مردی ساخته شده است و...هر کدام از این آثار با خلق مفهومی خاص باعث می‌شوند مصائب جنگ و روزگار دشوار مردم گرفتار در آن بهتر درک شود.

57534835

در این نمایشگاه هنرمندانی چون سیاوش ابراهیمی، محمد سوران امینی، ابوالفضل باقری، صدرا بلوطی، آرش بهرامی اقدم، نسیم پیرامزاده، محمد پوررضا، مهران تاجیک، نیکزاد تولایی، سیاوش جعفری، علیرضا جوادی، مهسا حیاتی پور، یاسمن حقیقی، مهرداد خدابخشی، محمد حسین خدام الحسینی، محمد خسرو انجم، محمدحسین دیانت، تورج رحیمی علی آبادی، بهنام رزاقی، حسین سپهری، حمید صفی زاده، گروس عبدالملکیان، امیر حسین عرفانی، محمد علی فارسی، افسانه محمودی، علی مختاری، آرش وحید نیک  ومحمود منفرد، آثاری در تکمیل عکس های ذوالفقاری خلق کرده اند.

**  تیتر برگرفته از شعر "قصه مردی که لب نداشت" اثر احمد شاملو

 

 

بخند عراق فرشید ذوالفقاری فرد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین