کد خبر: 9119 A

آسیب‌های جنگ به روایت نرگس موسوی و پاپ‌آرت‌های نورانی/ گالری گردی در 4 نمایشگاه

 آسیب‌های جنگ به روایت نرگس موسوی  و پاپ‌آرت‌های نورانی/ گالری گردی در 4 نمایشگاه

نمایشگاه گالری‌های امکان، ثالث، طراحان آزاد و فردا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران‌آرت هستند.

ایران‌آرت: نمایشگاه طراحی‌های فرشید ملکی در گالری امکان، نمایشگاه آثار نرگس موسوی با عنوان "سپیده دم زد" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه گروهی مجسمه "در قلمرو نور" در گالری ثالث و نمایشگاه طراحی‌های فرامرز پیلارام با عنوان "طراحی و نقاشی پس از 45 سال" در گالری فردا نمایشگاه‌هایی هستند که در گالری گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفته‌ایم.

 

وسعت بخشیدن به لامکان عجایب المخلوقات

نمایشگاه آثار فرشید ملکی در گالری امکان که متعلق به آثار اخیر او طی سال 1395 است از چند جهت قابل بررسی است. در نگاه نخست ملکی از فضای تصویری خلوت و گاها کم پرسوناژ در آثاری که بر بوم نقاشی خلق می‌کرد کمی فاصله گرفته و با تغییر ابزار، فضای متفاوتی را از لحاظ تصویری تجربه کرده است.

او در این نمایشگاه بیش از 15 اثر سیاه و سفید بر روی کاغذ ارائه کرده است که در آن‌ها تعداد پرسوناژهای عجیب‌الخلقه که همگی وابسته به جهان بصری این هنرمند هستند، افزایش پیدا کرده است. این ازدیاد پرسوناژها به نوعی در لامکانی و لازمانی این آثار عمق بخشیده و به نوعی او توانسته در جهان سیاه و سفید طراحی، امکان بصری بیشتری برای تعریف و خلق این پرسوناژها ایجاد کند.

نمایشگاه نقاشی فرشید ملکی گالری هور

هر چند از لحاظ محتوایی هر تابلوی نقاشی فرشید ملکی می‌تواند دربرگیرنده تفاسیر و مضامین مختلف باشد اما کار او از منظر دیگری اهمیت دارد که در واقع جسارت و روحیه تجربه‌گرایی این هنرمند در آستانه هفتاد و پنج سالگی است. روی آوردن دوباره این هنرمند به ساحت طراحی و ارائه جهانی وسیع‌تر در قالب طراحی در مقایسه با تصویری که پیش از این ارائه داده است یکی از نکات ویژه و قابل توجه نمایشگاه اوست.

او در نزدیک به 5 طراحی رنگی که در این نمایشگاه ارائه داده، سعی کرده است که جهان گسترده خود را در ساحت رنگ‌ها نیز بسنجد و به نوعی آن‌ها را از نظر بصری برای قرارگرفتن بر روی بوم آماده کند. اتفاقی که می‌تواند نشانی از آغاز یک فصل جدید در خلق آثار این هنرمند باشد.

 

تصویرسازی و چیدمان‌های ضد جنگ نرگس موسوی

نمایشگاه آثار نرگس موسوی با عنوان "سپیده دم زد" در گالری طراحان آزاد به واسطه آثار ارائه شده، نمایشگاهی چند رسانه‌ای است. او در این نمایشگاه در کنار تصویرسازی‌های متنوع خود چیدمان‌ها و مجسمه‌هایی نیز ارائه کرده است که به نوعی مکمل یکدیگرند.

در تصویرسازی‌های او که تم رنگی مشخصی دارند و همگی بر سطحی زرد رنگ شکل گرفته‌اند، کاراکتر دختری در فضاها و موقعیت‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. در هرکدام از این فضاها کاراکتر دختر تحت تاثیر یک فاجعه انسانی و در جریان نوعی ظلم دچار حالات مختلفی شده است که این حالات در برابر دیدگان مخاطب قرار گرفته است. او البته در آوردن المان‌ها به سراغ سرراست‌ترین نشانه‌ها رفته و با اضافه کردن خوشه‌های بمب و یا پرتره هیتلر به آثار، این تاثیر را به صورت واضح و روشن بر روی کاراکتر حاضر در نمایشگاهش به تصویر درآورده است.

نمایشگاه نقاشی‌های نرگس موسوی در طراحان آزاد

در کنار این آثار چیدمان‌هایی نیز قرار دارد. او در این نمایشگاه لباس عروسی را بر روی بدنه‌ای فلزی و بدون سر ارائه کرده است که توری مشکی رنگ که شبیه تور عزاست بر سر دارد. همچنین فیگوری در این نمایشگاه ارائه شده که به نظر لباسی محلی به تن دارد و  همزمان ماسک ضد شیمیایی بر روی چهره‌اش پوشیده شده و یک آستین بلند آن به سمت دیوارهای پیرامون کشیده شده است.

در سوی دیگر گالری او قفسی را عرضه کرده است که در حقیقت زیر لباس توری پنهان شده است و به نوعی تصویر دیگری از آن عروسی می‌دهد که در بند است. تصویرسازی‌ها و چیدمان‌های نرگس موسوی در این نمایشگاه ساختاری ضد جنگ و اعتراضی دارند و می‌تواند ریشه و نقطه اشتراک همه آن‌ها را در واکنش او نسبت به آسیب‌های جنگ جستجو کرد.

نئون‌های نوری و مجسمه‌هایی با رنگ و بوی معاصر

نمایشگاه گروهی در "قلمرو نور" که قدرت‌الله عاقلی آن را در گالری ثالث گردآوردی کرده است، به دنبال ارائه تصویر جدیدی از وجوه پاپ آرت در مجسمه‌سازی به واسطه استفاده از المان‌های ایرانی و پتانسیل‌های نئون‌های نوری است.

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه سعی کرده‌اند با استفاده از متریال‌های بازگوکننده نگرش پاپ آرت در مجسمه‌سازی از این پتانسیل در ارائه تصویری ایرانی در آثارشان بهره بگیرند. این هنرمندان از برخی المان‌های صریح مانند نقشه ایران و یا واژگان فارسی استفاده کرده و به شکل ویژه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند؛ اما از جهت دیگر برخی از هنرمندان در ارائه آثار به موقعیت و فضا نیز که یکی از مسائل مهم در مجسمه‌سازی معاصر است، توجه داشته و تلاش کرده‌اند از امکانات فضا به نفع ارائه ایده‌های خود استفاده کنند.

نمایشگاه گروهی

در این نمایشگاه بیش از ده مجسمه نوری با ساختارها و متریال متنوع ارائه شده است که هر کدام تلاش کرده‌اند، وجهی از امکانات نور در عالم مجسمه‌سازی را با توجه به محتوای و فرم آثارشان ارائه کنند و به واسطه این تنوع نمایشگاه گالری ثالث نمایشگاهی است که تماشای آن قابل توجه است.

برخوردی نو با فرامرز پیلارام

نمایشگاه آثار کمتر دیده شده فرامرز پیلارام با عنوان "از طراحی تا نقاشی بعد از 45 سال" در گالری فردا نمایشگاهی درخور توجه است. در این نمایشگاه آثاری از فرامرز پیلارام ارائه شده است که به واقع تا به امروز از او به نمایش در نیامده است.

هر چند به نظر می‌رسد این طراحی‌ها و در برخی آثار نقاشی‌ها، محصول سال‌های تحصیل و به نوعی کسب تجربه این هنرمند در عرصه نقاشی است؛ اما در آن جدای از تماشای آثار متنوع با موضوعات مختلف می‌توان به توانایی‌های پیلارام در طراحی پی برد.

فرامرز پیلارام

در آثار این نمایشگاه تابلوهایی با ماهیت طبیعت و یا کشیدن نقش کویر یا روستاهای کویری، تا فیگورهای انسانی و تصاویری از حیوانات و البته برخی از اشکال هندسی به چشم می‌خورد که همگی علیرغم این که کارهای نخستین این هنرمند به حساب می‌آید اما به واقع تازه و نو به نظر می‌رسند.

البته طراحی‌هایی که به لحاظ بصری ماهیتی اسطوره‌ای دارند نیز در این آثار به چشم می‌خورد که به لحاظ شکل و شمایل به نوعی نشان دهنده تمهیدات و تجربه کردن این هنرمند برای پیدا کردن ساحتی است که در آن نقاشی‌های تحت عنوان مکتب سقاخانه‌اش را شکل داده است.

 

  •  
  •  
فرشید ملکی فرامرز پیلارام نرگس موسوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین