سفر به جهانهای موازی/ نگاهی به نمایشگاه "هفت پیکر"
در تابلوهای نفیسه معین شاهد تصاویر گوناگون و گاه بیربطی هستیم که در کنار یکدیگر کلاژ یا نقاشی شدهاند تا دنیایی نامانوس را به وجود آورند
ایرانآرت: مریم درویش؛ گالری شیرین این روزها میزبان مجموعهای از آثار نفیسه معین با نام " هفت پیکر" است. معین در این آثار که با ترکیب نقاشی و کلاژ به وجود آمدهاند، تصاویری را به وجود آورده است که ریشه در سنت نگارگری ایرانی دارند اما با کمی دقت در آنها میتوان پی برد که مقصود نقاش چیزی ورای نگارگری بوده است. عنوان این مجموعه که برگرفته از "هفت پیکر" نظامی گنجوی است مخاطب را آماده میکند تا با روایتی کهن روبه رو شود، اما آنچه در تابلوها دیده میشود روایتی امروزی را به نمایش میگذارد.
داستان هفت پیکر به سفری نمادین اشاره دارد که در طی آن بهرام گور توانست از سیاهی به سپیدی برسد. هفت اقلیم، هفت افلاک، هفت رنگ، هفت شاهزاده، هفت روز و هفت وادی عشق، تمام آن چیزی است که بهرام در مواجهه با آنها مسیر خود را پیدا میکند.
اما آنچه هنرمند در این مجموعه مورد توجه قرار داده است به تصویر کشیدن مراحل سفر بهرام نیست، بلکه او مخاطب خود را به مانند بهرام با چالشی معاصر رو در رو میکند و این سوال را مطرح میکند که در دنیای مدرن نیز امکان طی چنین طریقی برای رسیدن از سیاهی به سپیدی وجود دارد؟ یا اصولا دنیای امروز هم فقط به سیاهی و سپیدی محدود میشود؟ آیا امکان دارد رهروی راه در مسیر خود به کشف جهانهای موازی نائل شود؟
در تابلوهای معین شاهد تصاویر گوناگون و گاه بیربطی هستیم که در کنار یکدیگر کلاژ یا نقاشی شده اند تا دنیایی نامانوس را به وجود آورند. بیننده در ترکیب بندیهای خاص معین که بخش بزرگی از کادر خالی مانده و در قسمتی از آن با تراکم تصاویر مواجه میشود، شاهد تصاویر افرادی از ملیتهای مختلف و متعلق به دورههای زمانی متفاوت است که در کنار نمادهای مدرنیته مانند اتوموبیل، هواپیما، دوربین عکاسی و... قرار گرفته اند.
شکوفههای شناور در آسمان، ماهیهایی که در کنار انسان حرکت میکنند و نیمرویی که در آسمان قرار گرفته است فضایی فانتزی و سوررئال به وجود آورده است که در کنار درختان مینیاتوری و نوشتههایی به زبانهای مختلف، هرگونه قطعیت، استواری و یک جانبهگرایی را از تصاویر میزداید. دنیای تصویری نفیسه معین نشانی از پیچیدگی احوال انسان معاصر در دورانی است که هر باوری در آن زیر سوال میرود.