کد خبر: 8865 A

رئیس فرهنگستان هنر آگاهانه گنجینه هنری بانک پاسارگاد را مال الله خواند؟!/ علی معلم عذرخواهی می کند؟

رئیس فرهنگستان هنر آگاهانه گنجینه هنری بانک پاسارگاد را مال الله خواند؟!/ علی معلم عذرخواهی می کند؟

جامعه هنری همچنان در شوک پیام باورنکردنی رئیس فرهنگستان هنر با مضمون 500 تابلوی بدون شناسنامه است؛ اکنون خبر رسیده او به خوبی می داند صاحب این آثار کیست و با این وجود این 500 تابلو را مال الله خوانده است!

ایران آرت : چهارشنبه یازدهم مرداد ماه، محمد علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر در اقدامی بی سابقه پیامی روی وب سایت این مجموعه قرار دادو مدعی شد : " 500 تابلوی بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است..." 

این شاعر، که به حتم بر بار معنایی کلمات واقف است نوشت:" عجالتاً مال، مال‌الله است." 

و جالب تر اینجاست که در وب سایت فرهنگستان هنر، زیر پیام رئیس، فهرست هایی مشتمل بر همه این 500 تابلو، از مشخصات آثار گرفته تا همه فروشندگان و حتی تاریخ فروش نیز منتشر شده است که تعجب همه را بیش از پیش برانگیخت. 

جامعه تجسمی سال هاست خبر دارد گنجینه هنری بانک پاسارگاد که از آن به موزه بانک پاسارگاد هم یاد می شود در طبقه بالایی موسسه صبا، وابسته به فرهنگستان هنر نگاهداری می شود و اتفاقا شمار آثارش 500 تابلوست اما موجی از ناباوری شکل گرفت که علی معلم این مطلب را نمی داند؟ 

حتی یک جستجوی ساده در اینترنت می تواند نشان دهد که دوازدهم اسفند 1393 در همین موسسه صبا، بخش تازه خریداری شده این گنجینه در حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،علی جنتی، به نمایش و کتاب آن در یک مجلد نفیس منتشر شده است.

اهالی هنر می دانند سال هاست بانک پاسارگاد بابت اشغال این فضا به موسسه صبا اجاره پرداخت می کند و حالا صاحب خانه قصد کرده، اموال مستاجر را صاحب شود؟ 

تا امروز بانک پاسارگاد از اعلام واکنش رسمی پرهیز کرده است، مدیران این بانک در پاسخ به پرسش های هنردوستان از آنان خواستار شکیبایی شده تا از مراجع قانونی و قضایی این ماجرا پیگیری شود.اما گویا مشاور هنری بانک سرانجام سکوت را شکسته و گفته است:" این آثار از زمان ریاست مهندس میر حسین موسوی در آنجاست اما در زمان ریاست علی معلم، درخواست شد مبلغ قرارداد نگاهداری این آثار، چندین برابر افزایش پیدا کند که شرکت «پارس آریان» وابسته به بانک پاسارگاد،  با این موضوع موافقت نکرد. آقای معلم هم درِ موزه را بست و مسوولان شرکت را به آنجا راه نداد.

علی معلم دامغانی چه نوشته بود؟ 

رئیس فرهنگستان هنر نوشته بود:" به این وسیله اعلام می‌کند که بیش از ۵۰۰ تابلو از آثار نقاشان ایرانی که با تطمیع تأثیرگذاری در مدیران و بعضی از کارمندان به بهانه نمایشگاه و غیره‌، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است، در اختیار این نهاد فرهنگی است. شرکت پارس آریان به سرپرستی آقای امین تفرشی مدعی مالکیت آن است، که ادعاست و بایستی اثبات شود. عجالتاً مال، مال‌الله است و متعلق به مردم و میهن اسلامی است (من آنچه شرط بلاغ است). الحمدلله»"

پاسخ مشاور هنری بانک پاسارگاد 

غلامرضا نامی - مشاور هنری بانک پاسارگاد - در گفت‌وگو با ایسنا درباره آثار هنری مورد اشاره در نامه رئیس فرهنگستان هنر، توضیح داد: بانک پاسارگاد در دوران ریاست میرحسین موسوی در فرهنگستان هنر، قراردادی را با موسسه فرهنگی و هنری صبا بست که زیر نظر فرهنگستان هنر است و آثار برخی هنرمندان را خریداری کرد که همان‌جا به‌عنوان موزه و محل نمایش آثار، نگهداری می‌شد.

او ادامه داد: در قرارداد بسته‌شده، مبلغی برای نگهداری آثار در موزه فرهنگستان هنر پرداخت می‌شد. بعد از مدتی، موسسه صبا درخواست کرد که مبلغ قرارداد چندین برابر افزایش پیدا کند که شرکت «پارس آریان» با این موضوع موافقت نکرد. آقای معلم هم درِ موزه را بست و مسوولان شرکت را به آنجا راه نداد.

نامی اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته وقتی می‌خواستیم یک اثر را برای ترمیم، قاب شدن یا ارائه در حراجی‌ها، از محل نگهداری‌اش خارج کنیم، نامه می‌زدیم و بعد از اجازه‌، یک اثر را از فرهنگستان هنر خارج می‌کردیم تا این‌که به کلی جلوی این روند گرفته شد.

وی درباره دلیل این اتفاق توضیح داد: فکر می‌کنم آقای معلم با مدیرانش دچار مشکل شده که چرا بدون اجازه او، مجوز خروج آثار را داده‌اند و در نتیجه، چنین تصمیمی گرفته است. در هر صورت، این موضوع، بسیار ساده‌ است.

مشاور هنری بانک پاسارگاد درباره متن پیامی که معلم دامغانی منتشر کرده است نیز گفت: چون بانک پاسارگاد از طریق مراجع قضایی برای پیگیری کارش اقدام کرده است، به نظر می‌رسد آقای معلم هم از این موضوع آزرده شده‌ و چنین ادبیاتی را در متن پیامش به کار برده است. بانک پاسارگاد ۱۰ روز پیش از انتشار این پیام، شکایت کرده است. البته آقای معلم، انسان فرهیخته و هنرمندی است و نمی‌دانم چرا چنین پیامی را منتشر کرده‌ است.

او درباره اظهارات معلم دامغانی درباره این‌که «آثار بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است» نیز تاکید کرد: من واقعا نمی‌دانم چرا چنین حرفی زده داده‌ است و باید از خودشان در این‌باره پرسید.

نامی همچنین اعلام کرد: امین تفرشی که در پیام آقای معلم به‌عنوان مدعی مالکیت آثار از او نام برده شده، عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد و مدیرعامل پارس آریان - شرکت سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد - است.

مشاور هنری بانک پاسارگاد اضافه کرد: باید منتظر بمانیم تا ببینیم مراجع قضایی در این‌باره چه تصمیمی می‌گیرند، مگر آن‌که آقای معلم اجازه دهد، بانک پاسارگاد اموالش را از موزه فرهنگستان هنر خارج کند. قرار بود، بانک این آثار را از فرهنگستان هنر خارج و به محلی که به‌صورت موزه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، منتقل کند که آقای معلم مخالفت کرد.

معلم عذرخواهی می کند؟ 

حال باید دید با روشن شدن اصل موضوع، رئیس فرهنگستان هنر از بانک پاسارگاد عذرخواهی می کند؟

او که از دی ماه 1388 به این مسند تکیه زده، حتما می داند در تمام این هشت سال نمایشگاه طبقه بالای موسسه صبا در اختیار کدام گنجینه بوده است و اگر نمی دانسته( که خود عذر بدتر از گناه است) به جای صدور حکم مال الله دادن اموال خصوصی، باید درباره ادعای شرکت پارس آریان و شخص امین تفرشی تحقیق می کرد و یک خبر جعلی را به رسانه ها بازتاب نمی داد. 

چنین اتفاق هایی می تواند سرمایه های بخش خصوصی که با انگیزه های والای تاسیس یک موزه به کمک اعتلای هنر ایران می آیند را بهراساند و به مسیرهای دیگری سوق دهد که معمولا صرفه ای برای مردم ندارد.

موزه بانک پاسارگاد گنجینه موزه بانک پاسارگاد علی اکبر امین تفرشی
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    لطفا نظر مدیران صبا را جویا شوید و به نظرات بی ارزش معلم دامغانی توجه نفرمایید
    الان یک حسابدار رو مدیر صبا کردند بجای زارع و امثال ان

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین