کد خبر: 7776 A

نظر نمایندگان مجلس پس از بازدید از گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر تهران چه بود؟

نظر نمایندگان مجلس پس از بازدید از گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر تهران چه بود؟

تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند.

ایران آرت: محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون اصل نود که عصر روز چهارشنبه 14 تیرماه از گنجینه موزه هنرهای معاصر دیدن کرده گفت: ما پیرو جلسه‌ای که با آقای صالحی امیری داشتیم بنا شد که از گنجینه بازدید کنیم، بنده با  همراهی برخی نماینده‌های تهران، خانم سلحشوری، خانم سیاوشی، خانم ذوالقدر، خانم مافی و آقای مازنی و با همراهی آقای مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد و آقای ملانوروزی مدیرکل دفتر تجسمی وزارت و آقای زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر از گنجینه بازدید کردیم.

او ادامه داد: ما تعدادی سوال داشتیم که پس از مطرح شدن آن و شنیدن پاسخ مسئولان تقریبا پاسخ را گرفتیم. اما این پاسخ‌ها نیاز به بررسی دقیق‌تر و هم چنین نیاز به بازدید و جلسات دیگری در فرصت‌های بعدی را دارد.

نماینده مردم تهران گفت: یک سوال ما درباره تعداد آثار گنجینه و پیشینه آن‌ها بود و هم چنین سوالاتی درباره شرایط نگهداری این آثار داشتیم. هم چنین درباره شیوه ثبت و دلایل مالکیت این آثار  و بحث درباره اصالت آن‌ها نیز سوال‌هایی بود که مطرح شد.

صادقی گفت: ما نمونه‌هایی از این آثار را که مطرح‌تر بودند را به طور مشخص نگاه کردیم و بعد اسناد و مدارک مربوط به ثبت آثار را مشاهده کردیم و بعد لیست اموال را بررسی کردیم. دوستان ما در موزه اعلام کردند که در زمان دکتر حبیبی مرحوم ما در یک مورد مبادله اثر داشتیم و سیر این نقل و انتقلات در لیست آن اموال منعکس شده بود و هم چنین دوستان اعلام کردند در وزارت دارایی و ارشاد هم نسخه‌ای از این لیست وجود دارد. نکته دیگر انتقال 512 اثر از موزه به مرکز تجسمی بود که در سال 83 اتفاق افتاده است و 14 اثر هم با طرح دعوا در دادگاه لاهه که قبلا خریداری شده اما تحویل ایران داده نشده بود، آمده است.

او گفت: در مجموع کمی اطمینان خاطر نسبی ایجاد شد که یک نظمی در موزه وجود دارد. هرچند نقایصی به خصوص درباره شرایط نگهداری این آثار هم هست. یکی از مسایلی که ما به عنوان نماینده مردم دنبال خواهیم کرد، تامین نیازهای مالی موزه است که من فکر می‌کنم سفر آثار گنجینه هم جدای از یک تبادل و دیپلماسی فرهنگی، جنبه های تامین مالی برای موزه داشته است. البته وزارت ارشاد باید برای نگهداری این آثار بودجه مناسبی را اختصاص بدهد.

صادقی گفت: قرار شد ما برخی از اسناد را در مرحله بعدی مشاهده کنیم و از این توافق‌نامه‌ای که در واقع بین موزه و بنیاد ماکسی ایتالیا و دولت آلمان هست هم نسخه‌ای را گرفتیم و مشاهده کردیم. دوستان موزه اعلام کرده‌اند که نسخه‌ای از گزارش سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد اما این نسخه تنها مختص به آثاری بود که قرار بود به برلین و رم برود و ما قرار شد نامه‌های سازمان بازرسی را تحویل بگیریم و بر روی آن‌ها مطالعاتی انجام دهیم. البته نفس ورود سازمان بازرسی و گزارش آن‌ها کمی به شفاف‌سازی‌ها کمک کرده است.

نایب رییس کمیسیون اصل نود گفت: من فکر می‌کنم برای تکمیل این بازدید باید از آثار منتقل شده به دفتر تجسمی هم بازدیدی صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که این آثار مربوط به افراد حقوقی است گفت: قبل از انقلاب این آثار توسط بنیاد فرح پهلوی برای موزه هنرهای معاصر خریداری شده است. قاعدتا می‌توان به این نتیجه رسید که این تابلو‌ها به اسم شخص نیست اما باید بررسی‌های حقوقی دقیق‌تری صورت بگیرد.

 

موزه هنرهای معاصر محمود صادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین