کد خبر: 7475 A

آرمان خلعتبری خبر داد:

چاپ کتاب بهمن محصص در انتشارات خارجی با ممیزی‌های داخلی

چاپ کتاب بهمن محصص در انتشارات خارجی با ممیزی‌های داخلی

چاپ کتابی این چنین، با کیفیت بالا و طبیعتاً هزینه‌‌های بالا، در ایران مقدور نبود.

ایران آرتکتاب «بهمن» عنوان کتابی است درباره‌ی بهمن محصص؛ نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی. از این کتاب که نوشته‌ی آرمان خلعتبری است در 9 تیرماه 96 در گالری شیرین رونمایی شد.

بهمن محصص

آرمان خلعتبری (نویسنده‌ی کتاب بهمن)، درباره آن گفت: این کتاب را در سال 1389 کمی بعد از فوت بهمن محصص شروع کردم. با مطالعه‌ی اسناد و مدارک اولیه، جراید، روزنامه‌ها، مجلات، مصاحبه با کسانی که به نوعی با او در ارتباط بودند، سعی کردم این حوزه‌ی مغفول‌مانده را پوشش بدهم. نسخه‌ی اولیه‌ی این کتاب، در سال 1391 به اتمام رسید، اما کار به درازا کشید و تا همین سال 96 پژوهش بر روی آن ادامه پیدا کرد و قسمت‌هایی به کتاب اضافه شد. در این کتاب، سعی شده که یک متن دقیق و پژوهشی حول این شخصیت تاریخی نوشته شود. هیچ‌گاه فرصتی دست نداد که با محصص دیداری از نزدیک داشته باشم. ولی فراموش نکنید که آقای محصص سال‌های سال در ایتالیا زندگی می‌کرد. البته بعد از انقلاب کوتاه‌مدتی به ایران بازگشت، ولی متأسفانه فرصت دیدار با او را نداشتم.

وی افزود: بعضی از خبرگزاری‌ها به اشتباه عنوان کرده‌اند که من، قبلاً کتابی دوزبانه توسط انتشارات لوک منتشر کرده‌ام؛ که این کاملاً اشتباه است. این نخستین کتاب من است. این کتاب توسط نشر لوک (look) چاپ شده است. لوک یک انتشارات خارجی است. چاپ کتابی این چنین، با کیفیت بالا و طبیعتاً هزینه‌‌های بالا، در ایران مقدور نبود. کتاب را اگر ورق بزنید، متوجه می‌شوید که خارج از گرافیک رایج کار شده است. همین امر، هزینه‌ها را بالا می‌برد. هم‌چنین، کتاب کاملاً در چارچوب موازین داخلی چاپ شده، و ممیزی‌هایی هم در کتاب اعمال شده است. برای مثال، تصویر بعضی از آثار، یا تصاویری از نمایشگاه‌های قبل از انقلاب محصص که افراد مختلف در آن عکس‌ها بودند، از کتاب حذف شد.

بهمن محصص

این پژوهشگر در گفتگو با ایلنا، درباره چندوجهی بودنِ شخصیت محصص، و ضرورت پرداختن به زندگی‌نامه‌ی چنین هنرمندی گفت: بهمن محصص ازجمله هنرمندان فوق‌العاده مطرح نسل خودش است. او از چهره‌ها و پیشگامانِ تأثیرگذاری است که در حوزه‌های مختلفی چون نقاشی، مجسمه‌سازی، ترجمه‌ی کتاب، کارگردانی تئاتر، و برخی دیگر از حوزه‌ها فعال بوده است. متأسفانه پژوهش در ایران چندان صورت نمی‌گیرد. باید پیش از این که همین  اندکْ‌ اطلاعات هم نابود می‌شدند، پژوهشی روی این هنرمند صورت می‌گرفت. براساس همین ضرورت‌ها و تأثیرگذاری و اهمیت در تاریخ هنر بود که به سراغ محصص رفتم.

بهمن محصص

از اقوام آقای محصص ما با چند نفر مصاحبه کردیم، که توانستیم اطلاعاتی از پیشینه‌ی خانوادگی‌ هنرمند کسب کنیم. همین‌طور با خانم لیلی گلستان، خانم طاهباز، آقای شهروز نظری و دیگران نیز  گفتگوهایی داشتیم. فهرست منابع این کتاب، چندین صفحه را شامل می‌شود که در انتهای کتاب آمده است، و تمام رفرنس‌ها هم مشخص است. تلاش‌ شده که تک تک این اطلاعات با منابع موثقی همراه باشد. بخش عمده‌ای از منابع این کتاب، جراید بوده‌اند. به گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر، یا مجموعه‌های دولتی‌ای که آثاری از محصص را داشتند، نیز مراجعه کردیم.

بهمن محصص

این کتاب، کاملاً یک کتاب تاریخی است. به عنوان مثال در این کتاب آمده که در چه سالی، چه نمایشگاهی برگزار شد. کتاب «بهمن»، بیشتر زندگی و کار محصص را دنبال کرده است؛ با پیشینه‌ی خانوادگی محصص شروع می‌شود، در دوران کودکی‌ ادامه پیدا می‌کند، دوران نوجوانی و جوانی، سپس سفر به ایتالیا، ادامه‌ی تحصیلات‌، بازگشت‌ به ایران، در ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها، ترجمه‌ی کتاب، اجرای تئاتر، و دوباره‌ خروج‌ از ایران، ادامه‌ی فعالیت‌ها در خارج از کشور، مجسمه‌سازی، بازگشت‌ دوباره به ایران، و دوباره خروج، و در نهایت مرگ.

آرمان خلعتبری متولد 1364 است. او دوره‌ی کارشناسی را در دانشگاه هنر، و کارشناسی ارشد را در دانشگاه علم و فرهنگ گذرانده است. این نخستین کتاب این پژوهشگر است. به گفته‌ی وی، این پژوهشگر کتاب‌های دیگری نیز در دست انتشار دارد. کتاب «بهمن» با قیمت 130 هزار تومان روانه‌ی بازار کتاب ایران شد.

 

لیلی گلستان بهمن محصص آرمان خلعتبری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین