کد خبر: 7262 A

شکوفه‌های بهاری و نقاشی شدن فیلمی از کیارستمی/ گالری گردی با ایران آرت

شکوفه‌های بهاری و نقاشی شدن فیلمی از کیارستمی/ گالری گردی با ایران آرت

در گالری گردی این هفته به چهار نمایشگاه نقاشی پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه گروهی "رنگ بی رنگ" در گالری آتشزاد، نمایشگاه گروهی "روی دیگر پنجره" در گالری دارگون، نمایشگاه آثار نیاز باباتبار با عنوان "ابرون" در گالری دلگشا و نمایشگاه گروهی از مجموعه شخصی سه مجموعه‌دار در گالری سیحون دو، نمایشگاه‌هایی هستند که در گالری‌گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفتیم.

 

جستجوگری هنرمندان جوان در میان سبک‌های مختلف نقاشی

نمایشگاه گروهی بیست هنرمند معاصر در گالری آتشزاد، با آثاری از  احسان امنایی چترودی، زیبا بیک محمدلو، هوشنگ پیمانی، ستاره تاجی، لیلی چگینی، سارا خاک فیروز، المیرا خوب‌بخت، نفیسه دارایی‌باف، سمیه رضوی، افسانه سلیم‌بیاتی، نسیم شجاع، نگار شریعتی خامنه، فرزانه صفری، فرشته طهرانی، زهرا علی‌زاده، گلسا قاسمی، مرضیه مکفی‌نژاد، نیره موسوی، حانیه نجاتی و دنیا نیکذات؛ نگاهی جامع به سبک‌ها و برخوردهای نقاشانه با خود موضوع نقاشی دارد.

در این نمایشگاه تنوع در ارائه آثار در سبک‌ها و تکنیک‌های متفاوت، می‌تواند جلوه‌ای هر چند مختصر از زمینه‌های فکری هنرمندان جوان در مواجه با هنر نقاشی را به تصویر بکشد.

نمایشگاه گروهی نقاشی با ارائه آثاری از بیست هنرمند معاصر در نگارخانه آتشزاد

در این نمایشگاه آثار آبستره، آثاری با فضاهای سوررئالیستی مبتنی بر عناصر تصویرسازی، آثاری اکسپرسیونیستی متناسب با شیوه‌های رنگ‌گذاری خاص این سبک و هم‌چنین طراحی‌های محضی با مداد به چشم می‌خورد که البته در همه آن‌ها تصویری از فضای زندگی شخصی و یا تصویری از خود انسان دیده می‌شود.

در این نمایشگاه تصاویری با اسلوب طبیعت بی‌جان نیز به چشم می‌خورد. از سویی آثاری به واسطه تکنیک آبرنگ خلق شده است که به دلیل گستره آبی که در این آثار به تصویر در آمده، فضایی مینیمالیستی را به وجود آورده است.

در ستایش "ABC  آفریقا"

نقاشی‌های نمایشگاه "روی دیگر پنجره" در گالری دارگون، حول محور فیلم "آ ب ث آفریقا" عباس کیارستمی شکل گرفته است. در بیشتر آثار این نمایشگاه پرتره‌هایی از سیاه‌پوستانی به تصویر کشیده شده که در این فیلم حاضر بودند. البته این آثار به واسطه شکل بصری فضاهایی سوررئالیستی را به تصویر می‌کشیدند. تصاویری از نوع سبک زندگی مردم آفریقا که در این فیلم به تصویر در آمده‌اند.

نمایشگاه گروهی

در وجهی عمیق‌تر در آثار این نمایشگاه موتیف‌هایی تکرار شده است که به عنوان زیر متن در فیلم "ABC  آفریقا" کیارستمی حضور دارد. زندگی توامان در میان رنج‌ها و شفقت‌های حاصل از فقر و عقب‌ماندگی در جامعه‌ای که از مناظر مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در یک شرایط نامطلوب حضور دارد.

در برخی از آثار نیز رویاهای رنگین این مردمان به واسطه هنرمندان به تصویر کشیده شده است. وجه غالب این آثار علیرغم این که پرتره‌های زخم خورده و یا غمگین را به تصویر درآورده‌اند با ایجاد تنوع بصری در نحوه رنگ‌گذاری و ورود المان‌هایی که در زیست طبیعی این افراد نیست، حسی پر از زیستن و شادمانی را در مخاطبش بر ملا می‌کند.

در هم تنیدگی اغتشاش و آرامش طبیعت

نیاز بابا تبار در نمایشگاه "اُبرون" در گالری دلگشا، آن گونه که از اسم نمایشگاه بر می‌آید به دنبال به تصویر کشیدن چهره لطیف و زیبای طبیعت و هم سنخ شدن و یکرنگ شدن انسان در میان طبیعت را به تصویر می‌کشد. او در این آثار از تکنیکی متفاوت استفاده کرده است به گونه‌ای که در برخورد اول این آثار شبیه کلاژ به نظر می‌رسند. این اتفاق به دلیل کاغذی که هنرمند برای ارائه اثرش انتخاب کرد و بعد نحوه رنگ‌گذاری رخ داده است.

 نمایشگاه نقاشی با عنوان

میان کاغذی که نقاشی‌ها بر روی آن نقش بسته و شکل بصری آن کنتراستی وجود دارد که موجب شده تصاویر حالتی خیال‌انگیز بگیرند. این حالت خیال‌انگیز به واسطه دفرمه شدن فیگورها و برخی تنالیته‌های رنگی نیز به وجود می‌آید، به گونه‌ای که علیرغم این که شباهت بسیاری به واقعیت دارند، همزمان نقشی از دانسته‌های ذهن هنرمند را به تصویر در آورده است نه دیده‌های او را.

مبنای اصلی این آثار طبیعت به صورت محض و البته در آثاری طبیعت به عنوان محل کسب و کار انسانی و یا محلی برای فراغت او و با حضور او تصویر شده است.

نمایشگاهی با آثار کمتر دیده شده هنرمندان سرشناس

آثار هنرمندان سرشناس که از میان مجموعه شخصی ویدا زعیم، علی لاجوردی و نادر سیحون انتخاب و به نمایش گذاشته شده است، علیرغم آن که با شکل تثبیت شده آثار این هنرمندان نقاط مشترک بسیار دارد اما آثاری هستند که کمتر در معرض دید قرار گرفته‌اند.

آثار افرادی چون پویا آریان‌پور، سمیرا علیخانزاده، مصطفی دشتی، خسرو حسن‌زاده و حتی مهدی سحابی که در این نمایشگاه به نمایش در آمده‌اند، آثاری هستند که با تم و متریال همیشگی این هنرمندان در شیوه‌های هنری هر یک از آن‌ها شکل گرفته است اما در نهایت و در شیوه پرداخت اثر هرکدام نسبت به آنچه که از این هنرمندان تا به اکنون ارائه شده، شکلی منحصر به فرد پیدا کرده است.

نمایشگاه گروهی از مجموعه شخصی سه مجموعه دار در گالری سیحون2

حتی آثار برخی هنرمندان همچون جعفر روحبخش و یا رضا بانگیز که از شکل یا ساختار مشخصی پیروی می‌کنند نیز در این نمایشگاه، تصویری متفاوت به خود گرفته‌اند به گونه‌ای که می‌توان آن‌ها را در همان وجه آثار کمتر دیده شده این هنرمندان دسته‌بندی کرد.

البته در این نمایشگاه به تنوع سبک‌ها و تکنیک آثار نیز توجه شده است به گونه‌ای که مخاطبان می‌توانند در میان تنوع آثاری که وجود دارد، دست به انتخاب بزنند و آثار متنوعی را مشاهده کنند.

 

 

گالری گردی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین