کد خبر: 71613 A

علی شیرازی | نقاشی خط علی شیرازی | قیمت آثار علی شیرازی

آبی خاص علی شیرازی در نوزدهمین حراج تهران / نقاشانه خطاطانه با طعم یک ضرب نویسی نستعلیق

آبی خاص علی شیرازی در نوزدهمین حراج تهران / نقاشانه خطاطانه با طعم یک ضرب نویسی نستعلیق

این اثر که با تکنیک آکریلیک روی بوم در اندازه ۱۵۰×۱۵۰ سانتیمتر سال ۱۳۹۰ خلق شده توسط کارشناسان حراج تهران ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، ششم بهمن ۱۴۰۲ در هتل پارسیان آزادی تهران چکش خورد و به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار) فروخته شد. این در حالی ست که یک نقاشی خط علی شیرازی در دوازدهمین حراج کریستیز خاورمیانه در آوریل ۲۰۱۲ رکورد ۶۰ هزار دلار به جای گذاشت و بارها در کریستیز و حراج بونامز لندن فروش های قابل ملاحظه داشت.

ایران آرت: دهمین حضور علی شیرازی در حراج تهران با ارائه یک اثر آبی رنگ خاص با یک اسم برانگیزاننده همراه بود :" آسمان آبی رنگ نیست "

این اثر که با تکنیک اکریلیک روی بوم در اندازه ۱۵۰×۱۵۰ سانتیمتر سال ۱۳۹۰ خلق شده توسط کارشناسان حراج تهران ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، ششم بهمن ۱۴۰۲ در هتل پارسیان آزادی تهران چکش خورد و به قیمت یک میلیارد و 870 میلیون تومان (33400 دلار) فروخته شد.

این در حالی ست که یک نقاشی خط علی شیرازی در دوازدهمین حراج کریستیز خاورمیانه در آوریل ۲۰۱۲ رکورد ۶۰ هزار دلار به جای گذاشت و بارها در کریستیز و حراج بونامز لندن فروش های قابل ملاحظه داشت.

علی شیرازی

در این مطلب نگاهی کوتاه به این اثر علی شیرازی شده است:

یک:

نقاشی خط های علی شیرازی چهار مولفه مهم را همواره با خود دارند: کنش نقاشانه، درست نویسی حروف، نوآوری در ترکیب بندی و ابعاد بزرگ خیره کننده.

علی شیرازی خوشنویس کلاسیک شناخته شده خاورمیانه است که در بزرگ و یک ضرب نویسی نستعلیق شهرت دارد، او دو دهه پیش به آفرینش نقاشی خط روی آورد که خیلی زود هویت خاص او را یافت و بسیاری حتی از دور با دیدن نقاشی خط هایش بدون اینکه امضای او را ببینند می توانند کار او را تشخیص دهند.

دو :

این اثر با انباشتگی آبی شاعرانه، لطیف و آرامش بخشی در گوشه های بالایی و پایینی کادر آغاز و پایان می یابد و هر چه به مرکز اثر می رود فضای خالی سیاه رنگ همانند چاه ویل، گویی سیاه چاله آسمانی ست مخاطب را در خود فرو می برد.

یکی از خصوصیات نقاشی خط های علی شیرازی همین خوانش های متفاوت است. اگر عنوان اثر را ندانید نمی دانید این سیاهی در حال تسخیر تابلو است و یا آبی پیش رونده برنده است ؟

سه :

نقاشانه یا خطاطانه ؟ در این سری از کارهای استاد علی شیرازی اولویت با کدام گونه هنری ست؟ این دیگر سویه ابهام آلود اکثر نقاشی خط های این هنرمند است؛ یک بیننده گذری ناآشنا حتمن یک نقاشی می بیند که با پیچ و تاب و رقص حروف شکل گرفته اما بیننده آگاه به پیشینه و سابقه طولانی علی شیرازی در خط کلاسیک ممکن است ابتدا به انضباط مثال زدنی خوشنویسی و رعایت همه قواعد خط دقت کند و ...

ما در این کار به طور هم زمان و توامان شاهد تماشای یک اثر نقاشانه خطاطانه هستیم کدام یک اول است باز هم مخاطب تصمیم می گیرد اما اینجا می توان نظریه ای هم داد چون تصویر مهم است پس ابتدا با یک نقاشی روبرو هستیم ! ویژه آنکه استاد هنرمند این حروف را رها و کلمات را غیر قابل خواندن ارائه می دهد.

چهار :

زمینه سیاه یکی از خصوصیات تصویری در بسیاری آثار علی شیرازی ست، مانند همین اثر معلوم نیست این حروف درخشان و خوش اندام در دل شبی تیره و تاریک و دارک متولد شده اند و یا اینکه این بزم خوش رنگ و زیبا بوده و این همه سیاهی در حال هجوم به آن است؛ حتمن همین ابهام و همین راز بر جذابیت های کاری این چنین می افزاید و هر بیننده ای بسته به جهان بینی و حال درونش این آمدن یا رفتن سیاهی را تفسیر می کند.

البته در این اثر خاص، هنرمند ترجیح داده با عنوانی شفاف، سویه معنایی کار را روشن کند.

پنج:

هر چند هنرمند با گذاشتن امضا ، بالا و پایین اثر را تعیین کرده است اما کمپوزیسیون اثر چنان است که می توان کار را برعکس نیز ارائه داد.

یکی از دلایل این مهم این است که علی شیرازی این حروف را رها و آزادانه به صورت مجرد و تنها بر اساس زیبایی شناسی آنها کنار هم نگارش و چیدمان کرده و همه توجه هنرمند به استتیک کار و جلوه زیباشناسانه اثر است.

علی شیرازی

شش:

اثار متعددی از استاد علی شیرازی در گنجینه های فاخر خاورمیانه نگهداری می شود از جمله: مجموعه شاعر و ادیب شناخته شده عرب محمد المر در امارات، مرکز فرهنگی سلطان علی بن العویس دبی،مجموعه حسن بن علی آل ثانی، قطر، موزه هنر شارجه ، موزه دوحه، مجموعه انور قرقاش دبی، جمعه الماجد دبی ... گنجینه موزه بانک پاسارگاد، موزه قرآن،موزه امام علی و ...

نقاشی خط های علی شیرازی مانند خوشنویسی های کلاسیک ش در بازار هنر خاورمیانه با اقبال شایان توجه روبروست و غیر از رکورد 60 هزاری دلاری در کریستیز 2012 فروش های موفق جالب توجهی در بونامز لندن و دیگر حراجی ها داشت که در سایت های معتبری مانند Art Price می توان نمونه هایی از أن را مشاهده کرد.

https://images.app.goo.gl/KfPodCaRJG7eBnGg9

 

علی شیرازی قیمت آثار علی شیرازی نقاشی خط علی شیرازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین