کد خبر: 71401 A

بینال شارجه | حور القاسمی Hoor Al-Qasimi | بنیاد هنر شارجه

۱۶مین بینال شارجه را تیم کاملا زنانه رهبری می کند/ انتخاب های حور القاسمی

۱۶مین بینال شارجه را تیم کاملا زنانه رهبری می کند/ انتخاب های حور القاسمی

حور القاسمی ، رئیس بنیاد هنر شارجه و مدیر دوسالانه شارجه یک تیم کاملاً زنانه را انتخاب کرده است تا هدایت ۱۶مین دوسالانه شارجه را انجام دهند.

ایران آرت : رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME به نقل از نشنال نوشت: در سپتامبر، بنیاد هنر شارجه به طور رسمی از تیم کیوریتوری شانزدهمین دوسالانه شارجه که قرار است از فوریه تا ژوئن ۲۰۲۵ برگزار شود، رونمایی کرد. 

شیخه حورالقاسمی Hoor Al-Qasimi

شیخه حورالقاسمی Hoor Al-Qasimi شیخه حور القاسمی ، رئیس بنیاد هنر شارجه و مدیر بینال، گروهی متشکل از زنان هنرمند موفق را برگزیده تا به عنوان پنج رهبر در حوزه‌های تخصصی خود، آثار هنری معاصر و هنرمندانی را که در گفتمان SB16 آفرینش هایی دارند را منتخب کنند.

 

 این تیم متشکل از:

 ناتاشا گینوالا Natasha Ginwala مدیر هنری کلمبوسکوپ، کلمبو و کیوریتور گروپیوس باو برلین.

امل خلف Amal Khalaf مدیر برنامه های Cubitt لندن و کیوریتور گالری Serpentine. 

زینپ اوز Zeynep Oz کیوریتور مستقل در استانبول و نیویورک.

آلیا سواستیکا Alia Swastika مدیر بنیاد بینال جوجا، یوگیاکارتا.

و مگان تاماتی-کوئنل Megan Tamati-Quennell کیوریتور هنر مدرن و معاصر مائوری و هنر بومی در نیوزیلند. 

کمی بیش از یک سال تا شروع دوسالانه شارجه مانده و این پانل از اولین‌ ترکیب ها برای خلق این رویداد است که امضای خاص خود را یافته است.

این زنان کیوریتور هر یک امیدوارند که در تفسیر تخصصی خود و نیز تعامل و همکاری با هم در جهت ارائه چند صدایی از هنر منطقه در بینال شارجه نسخه متفاوتی ارائه دهند.

_ زینپ اوز Zeynep Oz

اوز که در استانبول زندگی می‌کند و قبلاً مسئولیت پروژه‌ ۱۳ بهار ترکیه در سال ۲۰۱۷ را بر عهده داشت، می‌گوید: 

" هر یک از کیوریتورها از یک زمینه منحصر به فرد می‌آیند و شیوه‌های خود را در رابطه و پاسخ به این زمینه‌ها توسعه داده‌اند. من در حال یادگیری بوده ام و مشتاقانه منتظر ادامه یادگیری از چگونگی شکل گیری آن پاسخ ها و روش ها در طول زمان هستم و امیدوارم برخی از آنها را در آینده با تمرین خودم تطبیق دهم."

Zeynep Oz

اوز می‌گوید: " برای بسیاری از ما در منطقه، شارجه مقصدی بوده است که به آن بازگشته‌ایم و در طول سال‌ها موج‌های زیادی از گفت‌وگوها و همچنین امکان تولید طولانی‌مدت را ایجاد کرده است. دوسالانه شارجه در طول سال ها تکامل یافته است و دامنه گفتگو به صورت موج هایی گسترش یافته است. برای من، جالب‌ترین چیز این بود که ببینم چگونه اینقدر ارگانیک بوده است، و من از روابطی که بنیاد هنری شارجه دارد، گفتگوهای طولانی‌مدتی است که بر اساس فصل‌های قبلی ادامه می‌یابد، که باعث ایجاد احساس آشنایی و اعتماد می‌شود. " 

_ مگان تاماتی-کوئنل Megan Tamati-Quennell

مگان تاماتی کوئنل که پیش تر در دوسالانه شارجه تجربه کیوریتوری داشته می گوید: "من فکر می کنم سهم متمایز من در SB16، بر اساس تجربه کیوریتوری من در این مجموعه است. من بیش از 30 سال است در این جغرافیا و در میان هنر و هنرمندان این منطقه کار و زندگی می کنم.

مگان تاماتی-کوئنل Megan Tamati-Quennell

 بینال بین المللی شارجه به‌طور فزاینده‌ای به بستری برای بحث‌های اجتماعی، فرهنگی معاصر جهانی (و در عین حال محلی) بدل شده است.

تاماتی کوئنل می‌گوید: "دقیقاً نسخه ما در مقایسه با نسخه‌های دیگر متمایز خواهد شد، اما من فقط می‌توانم تکرار کنم که با ما پنج نفر، این نسخه متکثر و چندصدایی خواهد بود و هر یک از کیوریتورها می‌توانند صدایی را به یک نفر برسانند. پروژه و چشم انداز متمایز." 

_ امل خلف Amal Khalaf

 خلف، کیوریتور بحرینی، درباره مشارکت‌های خود توضیح می‌دهد:" برای SB16 من امیدوارم که هنرمندان انگیزه دو چندان برای کار داشته باشند و دوست دارم به هنرمندان این فضا را بدهم تا درباره احتمالات فکر کنند که چگونه می‌توانیم آگاهانه آینده‌ای را که به طور جمعی آرزوی آن را داریم تمرین کنیم."

امل خلف Amal Khalaf

خلف می‌گوید: " این دوسالانه همان چیزی است که من را با بسیاری از شیوه‌ها ، با بسیاری از هنرمندان منطقه و فراتر از آن آشنا کرد و در ارتباط نگه داشت."

"من از تعهدی که بنیاد هنر شارجه به هنر و اعتلای هنر و جاه طلبی دوسالانه برای توسعه برنامه های هنری، فیلم، جامعه و موسیقی دارد هیجان زده هستم، و همچنین هیجان زده هستم که بخشی از اکوسیستم باشم."

_ آلیا سواستیکا Alia Swastika

کیوریتور و نویسنده اندونزیایی سواستیکا، که در ۱۰ سال گذشته بر موضوعات و دیدگاه‌های استعمار زدایی و فمینیسم متمرکز بوده است، به‌ویژه از همکاری با SB16 و یک هیئت کاملاً زنانه هیجان‌زده است. 

آلیا می‌گوید: " من فرصت‌هایی برای کار با تیم‌های سرپرستی تماماً زن داشته‌ام، و برای من، آنها همیشه تجربیات شگفت‌انگیزی بوده‌اند. امکانات بسیار زیادی وجود دارد که از پیشینه‌ها و رویکردهای گوناگون بیرون می‌آیند."

آلیا سواستیکا Alia Swastika

آلیا می افزاید:"اما ما همچنین شباهت‌هایی را در نحوه خوانش نوین دوسالانه‌ها به عنوان صدایی برای ناشنیده‌ها و بیرون کشیدن فراموش‌نشده‌ها می‌بینیم. من احساس می کنم که خود خواهرخواندگی ما در حال حاضر بسیار تعیین کننده است!" 

_ ناتاشا گینوالا Natasha Ginwala 

ناتاشا گینوالا، که در حال حاضر روی ارائه کارهای نهایی برای Colomboscope 24 - جشنواره بین‌رشته‌ای هنری پیشرو سریلانکا - کار می‌کند، موافق است :" همه ما سال‌ها مدل‌هایی را خلق کرده‌ایم که از طریق اصول همبستگی، فمینیسم، ضد استعمار، زیرساخت‌های اساسی و خودسازمان‌دهی متحرک شده‌اند، و این هیجان‌انگیز است که همه این‌ها را گرد هم بیاوریم و ببینیم از آن چه می‌آید."

 گینوالا اولین کیوریتور آسیای جنوبی در تاریخ دوسالانه شارجه است. 

ناتاشا گینوالا Natasha Ginwala

گینوالا نیز از تعهد عمیق بنیاد شارجه به تحقیقات هنری، انتشارات و تحقیقات تاریخی در طول سال‌ها قدردانی می‌کند. او می‌گوید: "چندین دست اندرکار فرهنگی هستند که من با آنها ارتباط داشتم، آنها توسط پلتفرم‌های بنیاد هنری شارجه حمایت شده‌اند و این منجر به تولیدات قابل توجه، همکاری‌های چندوجهی و همچنین تبادل دانش شده است. دوسالانه شارجه راهی برای ایجاد و حفظ چنین پل های ارتباطی با افرادی است که در این زمینه برایشان احترام قائل هستم، کسانی که به طور خستگی ناپذیری از فضاهای خلاقانه در شرایط آسیب پذیر حمایت می کنند و اتحادهایی برای حفظ و ادامه گفتگوهای فرهنگی به وجود می آورند."

حور القاسمی بینال شارجه

گفتنی ست پانزدهمین دو سلانه شارجه با موضوع بارخوانی تفکر تاریخی توسط کیوریتور نیجریه‌ای و منتقد هنری Okwui Enwezor طراحی شد.

 با این حال، پس از مرگ وی در سال 2019، چوب رهبری به شیخه حور القاسمی سپرده شد که دیدگاه او را اجرا کرد. SB15 از برنامه‌های گسترده‌ای از اجراها، فیلم‌ها، اینستالیشن‌های هنری و وسایل مشارکتی، آثار بیش از 150 هنرمند و گروه از 70 کشور را در چندین مکان در امارت به نمایش گذاشت.

 اطلاعات بیشتر در مورد موضوع جشنواره SB16، مکان‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده هنوز اعلام نشده است، اما تعهد بنیاد هنر شارجه به گسترش دامنه مشارکت‌ها در گفتمان همیشه در حال تحول هنر جهانی معاصر، یکی از مواردی است که هر پنج کیوریتور به داشتن آن افتخار می‌کنند. 

نوشته: شحیمه فهیم Shaahima Fahim روزنامه National

بینال شارجه بنیاد هنر شارجه ، Sharjah Art Foundation. Hoor Al Qasimi حور القاسمی ۱۶مین بینال شارجه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین