کد خبر: 7013 A

صالحی امیری وزیر بماند یا برود؟

صالحی امیری وزیر بماند یا برود؟

حسین هاشم پور

ایران آرت : حسین هاشم پور : این روزها هر هنرمند و هنردوستی به هنرآنلاین می آید در پایان معاشرت حتما می پرسد :" وزیر فرهنگ چه کسی می شود؟ صالحی امیری ماندنی ست؟"

 پاسخ من به این سوال، به رسم این روزگاران، یک پرسش است:" اگر صالحی‌امیری وزیر نباشد، پیشنهاد شما برای وزارت فرهنگ کیست؟ "

و جالب که تقریبا کسی پیشنهاد مشخصی ندارد؛ برخی هم افسوس می خورند چرا این قدر در مدیریت فرهنگی با فقر مواجهیم؟

 البته دو سه نامی تکرار می شود که خود اهل هنر می گویند مگر آسمان به زمین آید که اجازه دهند اینها ردای وزارت فرهنگ بر تن کنند. 

یک-

اینکه گزینه های متعدد برای وزارت فرهنگ طرح نمی شود، نسبت به مهر ماهی که گذشت قدمی به جلوست؛ 27 مهر سال گذشته تیتر این ستون " شما هم کاندیدای وزارت ارشاد هستید" بود، با این لید اعتراضی :" این روزها از در و دیوار شهر گزینه برای تصدی وزارت ارشاد می بارد، رسانه ها هر روز چندین و چند چهره را به عنوان گمانه های جایگزینی علی جنتی معرفی می کنند و خلاصه کارناولی به راه است؛ از انبوه چهره ها چنین برمی آید که دوزاری ها جا نیفتاده است، اگر راهبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا این سان ساده است چرا علی جنتی با پایگاههای شناخته شده اش اندر خم ماندن و رفتن است؟ گویا وزارت ارشاد همچنان جدی گرفته نمی شود... "

دو-

یادآوری" فرهنگ آری ، ارشاد نه" پیشنهاد تکراری ام در این معاشرت هاست؛ به جای آدم ها و مصداق ها به تعیین سر فصل ها و مطالبات همت کنیم؛ باید ها و نبایدهایی برآمده از این تجربه چهار دهه تدوین شود که هر فردی وزیر فرهنگ شد در پی تحقق آن برآید؛ " بیشتر فرهنگ کمتر ارشاد" تیتر این ستون در چهارم آبان سال گذشته بود :" کوچک شدن و بسیار کوچک شدن وزارت فرهنگ"؛ اهالی فرهنگ و هنر بیش از کارشناسان وزارت ارشاد خط قرمزها  را می شناسند، و این در حالی ست که بودجه ناچیز این وزارت به جای تامین زیرساخت های مبرم نظیر ساخت سالن های تخصصی، صرف حقوق کارمندان می شود. در عصر حاضر باید مطالعه کرد و دید کشورهایی که بازارهای هنری دنیا را به تسخیر خود درآورده اند تن به چنین بن بست های اداری داده اند؟ الگوهای جهانی از کوچک شدن نقش دولت در عرصه فرهنگ و هنر و حضور پررنگ نهادها، انجمن ها و اصناف می گویند، آنها هستند که موازنه مورد نظر حاکمیت را برقرار می کنند و سالیان درازی ست این بار را از دوش دولت برداشته اند... از این رو روند حرکتی وزارت فرهنگ به گونه ای باشد که مخاطب احساس کند تحولات روز دنیا را در نظر دارد..."

اصناف هنری پس از هم اندیشی باید به مانیفستی برسند که توسط رسانه ها ملکه ذهن شود و هر کس وزیر فرهنگ شد، نقشه راه خود کند.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین