کد خبر: 7004 A

رونمایی از چک خرید تابلوی فرانسیس بیکن در موزه هنرهای معاصر تهران/ زارع: تمام گنجینه روی سایت منتشر می شود

رونمایی از چک خرید تابلوی فرانسیس بیکن در موزه هنرهای معاصر تهران/ زارع: تمام گنجینه روی سایت منتشر می شود

علی محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره بحث‌های پیش آمده اخیر پیرامون شایعه ارسال پنهانی گنجینه به اروپا و لغو سفر آن به دستور وزیر فرهنگ، در حاشیه نشست خبری پرویز تناولی توضیحاتی جالب توجه ارائه داد.

ایران آرت :  زارع  گفت: زبان موزه زبان تبادل فرهنگ‌هاست. اگر آثار یک موزه به دیگر موزه‌ها نرود اعتبار آن موزه از دست می‌رود. در سال ۹۱ قرار بود این آثار به اتریش برود که به دلیل تحریم‌ها این اتفاق نیفتاد و در دولت جدید و بعد از رفع تحریم‌ها قراردادی با برلین و رم بسته شد و قرار بود ما برای هر کدام از نمایشگاه‌ها ۲ میلیون یورو و نصف بلیت فروشی را دریافت کنیم. آقای جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن حمایت کردند اما مناقشاتی در عرصه هنری صورت گرفت که با آمدن آقای صالحی امیری این موضوع مسکوت ماند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود:  البته برخی از این مناقشات از سوی خارج‌نشینان ایجاد شد. در نهایت ما نمایشگاه آثاری از گنجینه موزه را اسفندماه در خود موزه برگزار کردیم. البته ۲ روز مانده به برپایی نمایشگاه گنجینه، در صفحات مجازی پخش شد که می‌خواهند شبانه این آثار را از کشور خارج کنند. مگر ممکن است اصلا چنین اتفاقی در کشور بیفتد؟ جامعه تجسمی جامعه آرامی است. این اتفاق‌ها آنقدر دولت را حساس کرده که حالا با حضور دیوان محاسبات آثار به گنجینه منتقل می‌شود و این اصلا اتفاق خوشایندی نیست.

زارع  گفت: در بیانیه اخیر انجمن نقاشان سه درخواست مشخص برای ارسال آثار گنجینه وجود داشت که منطقی بود. اول اینکه قرارداد در دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری تایید شود. دوم اینکه بیمه معتبر داشته باشد و سوم اینکه دولت‌های آلمان و ایتالیا بازگشت آثار را تضمین کنند. همه اینها امکان‌پذیر است. ما امانت‌دار مردم هستیم هر چند با صحبت‌های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع دیگر منتفی شده است.

او در ادامه نمونه چک‌هایی که پیش از انقلاب اسلامی برای خرید آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران صادر شده بود را نشان داد و گفت:"  این چک ها به نام موزه هنرهای معاصر تهران و نه افراد حقیقی صادر شده است،بنابر این تمام آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سند دارد و همه این اسناد نشان می‌دهد آثار متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و هیچ فرد حقیقی نمی‌تواند ادعایی درباره آنها داشته باشد.

او که چک صادر شده برای خرید اثر فرانسیس بیکن و چند اثر دیگر را با ذکر جزئیات نشان می‌داد لیست دیگری شامل ثبت تمام اموال گنجینه را همراه خود داشت و بار دیگر تاکید کرد: ممکن است کپی این دفترچه را شخص دیگری هم داشته باشد اما مهم این است که این اموال متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است. تمام آثار دقیق کارشناسی شده‌اند و حتی پی‌نوشت‌هایی که زمان کارشناسی آثار از سوی کارشناسان نوشته شده بود نیز موجود است. آثار مهم گنجینه نیز در دوره‌های مختلف در قالب کاتالوگ و کتاب چاپ شده‌اند.

زارع همچنین از قرار گرفتن تمام آثار مهم گنجینه تا ۶ ماه آینده روی سایت موزه هنرهای معاصر تهران و دو زبانه شدن سایت خبر داد.

 

موزه هنرهای معاصر تهران ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا علی محمد زارع
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین