کد خبر: 69461 A

یوهانس ورمیر| نقاشی یوهانس ورمیر

نوازنده گیتار از ضیافت نقاشی‌های یوهانس ورمیر جا ماند

نوازنده گیتار از ضیافت نقاشی‌های یوهانس ورمیر جا ماند

انگلستان یکی از تابلوهای نقاشی «ورمیر»‌ را به دلیل آنچه احتمال آسیب‌پذیر بودن عنوان کرده بود، به نمایشگاه بزرگ این هنرمند در هلند امانت نداد.

ایران آرت: بر اساس اسناد منتشرشده، موسسه «میراث انگلستان»‌ از امانت دادن یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی این کشور به نمایشگاه باشکوه «یوهانس ورمیر» در هلند خودداری کرده و ادعا کرده بود که این نقاشی برای سفر بسیار آسیب‌پذیر است؛ این درحالی است که کارشناسان خطر آسیب رسیدن به این نقاشی را بسیار کم ارزیابی کرده بودند.

مسوولان موزه ملی آمستردام تلاش کرده بودند،‌ برای بزرگ‌ترین نمایشگاه «یوهانس ورمیر» که چندی پیش به پایان رسید، تمام ۳۷ نقاشی به جای مانده از این نقاش چیره‌دست هلندی را در گردآوری کنند.

به گزارش ایسنا، تابلو نقاشی «نوازنده گیتار» که در «کنوود هاوس» واقع در لندن نگهداری می‌شود، یکی از ۹ تابلو نقاشی «ورمیر»‌ است که در نمایشگاه اخیر موزه ملی آمستردام نمایش داده نشدند.

اکنون بر اساس اسنادی که منتشر شده است، می‌توان دریافت که مسوولان موزه ملی آمستردام برای امانت گرفتن موقت نقاشی «نوازنده گیتار» از متصدیان موسسه «میراث انگلستان»، تلاش کرده‌اند. موسسه «میراث انگلستان» (English Heritage) مسوولیت اداره «کنوود هاوس» را بر عهده دارد.

مسوولان موزه ملی آمستردام حتی گزارشی را توسط «متخصص برجسته جهان [در زمینه] کاهش ارتعاش» تهیه کردند تا از این راه موسسه «میراث انگلیسی» را متقاعد کنند که این نقاشی را می‌توان با استفاده از آخرین فناوری با خیال راحت به آمستردام منتقل کرد.

در این گزارش یکی استادهای دانشگاه صنعتی «برلین» به این نتیجه رسید که با استفاده از جعبه مخصوص، خطر آسیب رسیدن به نقاشی بسیار ناچیز است.

این کارشناس جعبه‌های حمل‌ونقل مخصوصی را توصیه کرد که نقاشی را با استفاده از جداکننده‌های طناب سیمی نگه می‌دارند تا از آن در برابر هرگونه ضربه در حین حمل و نقل محافظت کنند.

موزه ملی آمستردام اعلام کرده بود که از همین فناوری برای جابه‌جایی ایمن نقاشی ارزشمند «گشت شبانه»‌ در تور نمایشگاه‌های «هلند»‌ استفاده کرده بود. مسوولان این موزه حتی پیشنهاد دادند یک کارشناس بر عملیات جا به جایی این نقاشی نظارت داشته باشد،‌ با این حال موسسه «میراث انگلستان»‌ از همان ابتدای مذاکرات برای امانت دادن این نقاشی رغبتی نداشت و نگرانی‌های مربوط به روند انتقال این نقاشی ارزشمند را دلیل مخالفت با انتقال آن عنوان کرد.

با وجود درخواست‌های مکرر موزه ملی آمستردام و اشاره به اینکه حتی سایر مالکان نقاشی‌های آسیب‌پذیر ورمیر آن‌ها را برای اولین و آخرین نمایشگاه بزرگ ورمیر در موزه ملی امستردام امانت داده اند، نقاشی نوازنده گیتار از نمایشگاه جا ماند.

«نوازنده گیتار» درحالی از این نمایشگاه جا ماند که نمایشگاه بزرگ «یوهانس ورمیر» که در موزه ملی آمستردام(Rijksmuseum) برگزار شده بود و در چهارم ژوئن به پایان رسید در مجموع ۶۵۰,۰۰۰ بازدیدکننده جذب کرد و به این ترتیب به پربازدیدترین نمایشگاه تاریخ این موزه تبدیل شد.

«یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه می‌شناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت که از مشهورترین آن‌ها «دختری با گوشواره مروارید» و «خدمتکار شیردوش»‌ است. «ورمیر»‌ مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیره‌دست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشی‌های مشهورش،‌ هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد،‌ نه پرتره‌ای، نه نامه‌ای،‌ نه دست‌نوشته یا خاطراتی. «دختری با گوشواره مروارید» مشهورترین تابلو نقاشی این هنرمند محسوب می‌شود. این نقاشی که با نام «مونالیزای شمال» هم شناخته می‌شود نماد سبکی به نام «ترونی» است. مهارت «ورمیر» در به تصویر کشیدن نور در نقاشی‌ها در نحوه نگاه این دختر و بازتاب نور در گوشواره مروارید آن مشهود است.

 

یوهانس ورمیر نقاشی یوهانس ورمیر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین