کد خبر: 6872 A

بیانیه انجمن نقاشان دقایقی پیش از اعلام موضع پایانی وزیر/ آقای مرادخانی شفافیت می خواهیم

بیانیه انجمن نقاشان دقایقی پیش از اعلام موضع پایانی وزیر/ آقای مرادخانی شفافیت می خواهیم

معاون هنری ارشاد 23 خرداد در گفتگو با ایلنا اعلام کرد همه مجوزها برای سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا را اخذ کرده است؛ صبح امروز انجمن نقاشان بیانیه ای در اعتراض به این موضوع منتشر کرد که با اظهار نظر دیشب وزیر ارشاد، دل نگرانی آنان مرتفع شده است.

ایران آرت : در حالی که دیشب وزیر فرهنگ در دیدار از نمایشگاه قرآن اعلام کرد ماجرای ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا منتفی شده است، و ایران آرت خبر تکمیلی مهمی هم در این باره منتشر کرد صبح امروز انجمن هنرمندان نقاش ایران با انتشار بیانیه‌ای به سخنان علی مرادخانی (معاون هنری وزارت ارشاد) درباره چند و چون ارسال آثار موزه به برلین و رم واکنش نشان داد.

متن بیانیه انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره‌ی مصاحبه‌ اخیر آقای علی مرادخانی به شرح زیر است:

جناب آقای مرادخانی، شما در مصاحبه با ایلنا (۲۳ خرداد ۱۳۹۶) فرمودید «سال‌های سال همین آثاری که در موزه داریم چندین بار به کشورهای مختلف دنیا رفتند اما چرا الان سر و صدا شده است؟ چون این دفعه ما فضا را با فضای هنرمندان یکی کردیم. ما به واسطه این آثار می‌خواهیم هنرمندان خودمان را در دنیا مطرح کنیم. ما ۳۰ تا هنرمند خودمان را بین بزرگترین آثار جهان مطرح می‌کنیم... باید هنرمندان کشور به جاهای مختلف دنیا بروند و هنرمندان آنها به ایران بیایند؛ در تعامل با یکدیگر باید حرف بزنیم چون ما در حوزه هنر حرف برای گفتن زیاد داریم، نمی‌توانیم خود را در داخل مرزهای کوچکی نگه داریم و نگذاریم حرف‌هایمان بیرون برود. ما باید با دنیا حرف بزنیم و این قدر حرف داریم که وقتی وارد گفتگو می‌شویم می‌بینیم که خیلی می‌توانیم تاثیرگذار باشیم».

ما با اصل سخنان شما کاملاً موافقیم. ولی دلیل مخالفت‌ها و مناقشات درباره‌ی ارسال این آثار هیچگاه این نبود که شما می‌خواستید به واسطه‌ی این آثار، هنرمندان ایران را در دنیا مطرح کنید، آنهم بین بزرگترین آثار جهان، چراکه چنین امری بی‌شک بسی نیکو و مبارک است و همه‌ی هنرمندان و هنردوستان ایرانی سالیان سال است که مشتاق چنین گشایش‌هایی بوده‌ و هستند. و بسیار خوشحالیم که می‌گویید «اگر نقاط ضعفی در این باره وجود دارد ما حاضریم اصلاح بکنیم». دلیل اصلی مناقشات این بود که شما راضی نشدید فضا را با فضای هنرمندان یکی کنید و علیرغم قولی که در نشست مطبوعاتی موزه داده شد ( ۵ مهر ۱۳۹۵)، هرگز درباره‌ی تضمین بازگشت سالم این آثار پاسخی صریح و مستند ارائه نکردید.

آیا این حق ما نیست که نگران سلامت گنجینه‌ی موزه باشیم، نگران بیت‌المال؟ دلیل اصلی همه‌ی این «سر و صداها» این بود که هنرمندان و نمایندگان انجمن‌های تجسمی، به هر دلیلی، پاسخ ساده و روشنی درباره‌ی به‌حق‌ترین پرسش خود از شما دریافت نکردند. ما فقط خواستار شفاف‌سازی بوده و هستیم و کماکان خواهیم بود. ما می‌خواهیم که بطور رسمی درباره‌ی این سه مورد بدانیم: ۱) چگونگیِ ضمانت محکم دولت‌های آلمان و ایتالیا مبنی بر بازگشت آثار به موزه، ۲) چگونگیِ قرارداد و اعتبار اروپاییِ شرکتی که بیمه‌ی آثار را به عهده گرفته، و ۳) شفافیت قراردادی که مورد تایید دفتر حقوقیِ وزارت ارشاد یا دفتر حقوقیِ ریاست جمهوری باشد.

آقای مرادخانی، نخستین عامل برای ایجاد تعامل فرهنگی-هنری با دنیا همانا برقراری همکاری و تعامل بین خودمان است و برای تحقق این مهم باید همگی‌مان به سوی هم قدم برداریم و در بستری شفاف و روشن بذر اعتماد بپاشیم.

 

موزه هنرهای معاصر تهران انجمن نقاشان ایران گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین