کد خبر: 6561 A

فاطمه کافی‌زاده از نمایشگاه مهمانی هنر می‌گوید

بخشی از تاریخ تصویرسازی ایران به نمایش درآمد

بخشی از تاریخ تصویرسازی ایران به نمایش درآمد

پنجمین دوره نمایشگاه مهمانی هنر با موضوع تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی جمعه 19 خرداد در خانه هنرمندان افتتاح شد.

ایران آرت: نمایشگاه "مهمانی هنر" با موضوع تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی روز گذشته در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. پنجمین دوره نمایشگاه مهمانی هنر با نمایشگاه گردانی فاطمه کافی‌زاده با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر نظر و انتشارات منادی تربیت در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. در این نمایشگاه 170 اثر از آثار 77 تصویرگر ایرانی از سال 1347 تاکنون به معرض نمایش  گذاشته شده است.

فاطمه کافی‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه "مهمانی هنر" جزو نمایشگاه‌های سالانه خانه هنرمندان است که از سال 91 همزمان با حضور آقای حقیقت‌شناس آغاز شد، ادامه داد: از همان زمان قرار شد که کارشناس گالری‌های این نمایشگاه‌ها را گردآوری کنند که از همان زمان نمایشگاهی شبیه آنچه امروز اتفاق افتاده است، وجود نداشته است.

این نمایشگاه‌گردان گفت: تم بیشتر آثار این نمایشگاه از آن جایی که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، تمی ایرانی یا مذهبی در همه رشته‌های هنرهای تجسمی داشت، چرا که می‌خواستیم با فضای ماه مبارک رمضان هماهنگی داشته باشد.

کافی‌زاده گفت: از سال گذشته که آثار نمایشگاه صرفاً به نقاشی‌خط اختصاص داشت و حدوداً 100 هنرمند در یک نمایشگاه تخصصی آثارشان را به نمایش در آورده بودند، قرار شد مهمانی هنر بر روی یک بخش از هنرهای تجسمی تمرکز داشته باشد. 

او اظهار داشت: امسال قرار بر این بود که روی مدیوم تصویرسازی کار کنیم، به خصوص تصویرسازی داستان‌های مذهبی و ایرانی. ما وقتی این ایده را در نظر گرفتیم و به آرتیست‌ها مراجعه کردیم متوجه شدیم بسیاری از هنرمندان پیشکسوت ما پیش خودشان اثری ندارند و ما باید از کانون پرورش فکری کودکان و برخی از انتشاراتی‌ها این آثار را دریافت کنیم.

این نمایشگاه‌گردان گفت: برای این منظور با مدیر موزه کانون ملاقاتی را داشتیم، چرا که آرشیو بزرگی از آثار هنرمندان در گنجینه موزه کانون وجود دارد. بعد از پیگیری‌ها توانستیم از کانون تعداد قابل توجهی از آثار را به امانت بگیریم. البته این بخشی از نمایشگاه است و ما بخش دیگر آن را با آثاری که از خود هنرمندان دریافت کردیم برگزار کردیم.

کافی‌زاده گفت: در واقع می‌خواستیم در این نمایشگاه سیر تاریخی را از تصویرسازی‌های قبل از انقلاب تا امروز را نشان بدهیم، چرا که تصویرسازی خود یک حوزه مستقل از گرافیک شده است و حتی تصویرگران انجمن جدا دارند. در این نمایشگاه تمرکزمان روی تصویرسازی کتاب‌ها بود. از طرفی نوستالژیک بودن این نمایشگاه برای ما مهم بود و می‌خواستیم بخشی از تاریخ تصویرسازی را که برای بچه‌های این دوره زیاد شناخته‌شده نیست به نمایش دربیاوریم.

او اظهار داشت: به غیر از آثاری که از کانون، نشر نظر و انتشارات منادی تربیت به امانت گرفته شده، باقی آثار این نمایشگاه برای فروش قیمت‌گذاری شده و علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را خریداری کنند.

نمایشگاه "مهمانی هنر" تا 29 خردادماه در خانه هنرمندان ایران برپاست.

 

نمایشگاه مهمانی هنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین