کد خبر: 6099 A

رأفت‌خانم چگونه در 84سالگی نقاش شد؟

رأفت‌خانم چگونه در 84سالگی نقاش شد؟

رأفت صراف نقاش خود آموخته‌ای است که برای رهایی از بیماری شروع به نقاشی کشیدن کرده است.

ایران آرت: رأفت صراف، پدیده تازه‌ای در میان نقاشان خودآموخته است که در سن بالای ٨٠ سالگی تازه در این زمینه کشف و شکوفا شده است. برای او نقاشی بیشتر حالت درمانی و مسکن داشته است و در نخستین نمایشگاهش که روز جمعه پنج خرداد در گالری گلستان افتتاح شد، ٣٦ تابلوی خود که در این دو سال خلق کرده را به نمایش در آورده است.

"در 84 سالگی و در بستر بیماری، برای سرگرمی شروع می‌کند به نقاشی کردن. آثار به وجودآمده پر است از شور زندگی، پر است از رنگ‌های زیبا و پر است از امید. این نمایشگاه واقعاً دیدن دارد." این‌ها گفته‌های لیلی گلستان درباره نمایشگاه نقاشی‌های رأفت صراف است.

آمنه صراف، گرافیست و دختر رأفت صراف درباره این نمایشگاه و چگونگی خلق این آثار گفت: خیریه‌ای در محل زندگی ما هست که در آن کودکان معلول ذهنی و فیزیکی هستند و من باید به آن‌ها آموزش نقاشی می‌دادم. در همین حال مادرم نیز دوران بیماری‌اش را سپری می‌کرد و به لحاظ فیزیکی و روحی چندان حال مساعدی نداشت. او آلرژی پیدا کرده بود و مدام باید خودش را می‌خاراند. من برای اینکه از این حالت دورش کنم، باید برایش ابزاری مانند قلم و کاغذ تهیه می‌کردم که نقاشی بکشد.

او ادامه داد: من هر روز برای مادرم از بچه‌های معلول می‌گفتم و داستان‌های آن‌ها را تعریف می‌کردم و آنچه تأثیر گرفته‌ام بازگو می‌کردم. به این واسطه به مادرم می‌گفتم هرچه دوست داری بکش، مادرم هم از من می‌خواست برایش طراحی کنم که او رنگش بزند و من در ابتدا این کار را نمی‌کردم چون معتقد بودم که خودش و تخیلاتش را آشکار کند اما این باعث اضطرابش می‌شد.

این هنرمند گرافیست گفت: مجبور شدم سریع چیزهایی را بکشم که این خارش‌ها را پشت سر بگذارد و بعد پرستارهای مادرم به من نهیب می‌زدند که مادر نمی‌گذارد ما بخوابیم چون تا دو یا سه نقاشی می‌کرد و از آن طرف هم مادرم مدام از من می‌خواست برایش رنگ و قلم تهیه کنم یا برایش طرحی بزنم.

آمنه صراف گفت: من هم چنان اصرار داشتم که خودت نقوشت را پیدا کن و در یک سری از این کارها دقیقاً همین‌طور نقش‌های خودش را پیدا کرده است. اگر مادرم خوب بود خودش تماماً رنگ می‌زد و برای انتخاب رنگ با من صحبت می‌کرد که فلان زرد یا سبز یا بنفش را می‌خواهم و این در میان رنگ‌هایم نیست و بینابین این‌ها برایم رنگ تهیه کن. حتی فرم‌ها را خودش پیدا می‌کرد و از میان طرح‌های من فرم خودش را بیرون می‌کشید.

صراف ادامه داد: از من می‌خواست به او یاد دهم که نور را چگونه بکشد یا سایه را چگونه بزند، اما هر بار کارهایش را می‌دیدم، به شکل شگفت‌انگیزی می‌ماندم که چگونه این نقاشی‌ها را می‌کشد. با خودم می‌گفتم مگر ممکن است. حتی برخی از این آثار در بیمارستان آفریده شده‌اند. متأسفانه او این روزها کم‌توان شده و اگر در گذشته هر ٢٤ ساعت یک تابلو می‌کشید، الان یک ماه وقت گذاشته تا هشت نقش را در یک تابلو بکشد.

در این نمایشگاه ٣٦ تابلو در قطع ٤٢ در ٣٢ سانتی‌متر عرضه شده و سبکش از نظر آمنه صراف، برگرفته از شور زندگی است که در این دو سال که مادرش با بیماری دست به گریبان بوده، این آثار خلق شده‌اند.

رأفت صراف امروز ٨٦ ساله است و امکان دارد که برای دیگر آثارش نیز به زودی نمایشگاه‌هایی برگزار شود.

نمایشگاه آثار صراف در گالری گلستان تا چهارشنبه ١٠ خرداد از ساعت 16 تا 20 در دروس، خیابان کماسایی، پلاک 32 دایر است.

 

گالری گلستان رأفت صراف نقاشان خودآموخته
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین