کد خبر: 6041 A

فرصت تماشای چیدمان، عکس، چاپ دستی و نقاشی در نمایشگاه‌های این هفته

فرصت تماشای چیدمان، عکس، چاپ دستی و نقاشی در نمایشگاه‌های این هفته

در گالری گردی این هفته به بررسی چهار نمایشگاه متفاوت پرداخته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار مهسا الف در گالری محسن (پاسیو)، نمایشگاه عکس‌های آریا تابنده‌پور در گالری محسن، نمایشگاه "پیشگامان عصر نو" در گالری مژده و نمایشگاه چاپ دستی مهدیه عزیزی راد در گالری ویستاپلاس، رویدادهای هنری هستند که در گالری‌گردی این هفته به سراغ آن‌ها رفته‌ایم.

شکست زمان از دریچه کتابخانه‌ای خاک گرفته

مهسا الف در چیدمان‌هایش در گالری محسن (پاسیو) از ورای کتاب‌های خاک گرفته و چیده شده میان قفسه‌ها ما را به سفری در عمق تاریخ می‌برد.

او با ایجاد شکل کهنه در آثارش زمان را می‌شکند و گذشته‌ای نامعلوم را در زمان حال تکرار می‌کند. این بازنمایی تاریخی نه به واسطه مفاهیم و تصاویر تاریخی که با ایجاد فضا شکل می‌گیرد.

نمایشگاه چیدمان مهسا الف در گالری محسن

فرم در این آثار واجد چنین شرایطی است و او به واسطه فرم چیدمان و کتابها این اتمسفر را ایجاد می‌کند تا مخاطب بتواند میان گالری ناگاه با شکستی در زمان، خود را میان زمان گذشته فرض کند که علیرغم این که دچار مرگ شده اما هم چنان به حیات خود در شکل جدیدی ادامه می‌بخشد.

توجه به نورپردازی یکی از نقاط قوت این نمایشگاه است که توانست به ایجاد این اتمسفر عمق بیشتری ببخشد. شکل بصری این کتابخانه‌ها به واسطه نورپردازی شکل یک دریچه را به خود گرفته است. دریچه‌ای به سمت همان زمان تاریخی بازنمایی شده یا دوباره متولد شده که میان گالری ظهور کرده است.

انهدام انسان میان الیاف‌ بافته شده

آریا تابنده‌پور در آثار جدید خود در گالری محسن به واسطه نوع تکنیکی که در چاپ آثار انتخاب کرده است توانسته مفهوم انهدام و اضمحلال جسمانی را که در زیر لایه عکس‌ها وجود دارد را به خوبی به تصویر کشد.

در هم‌تنیدگی چند تصویر در قالب یک عکس و نوع انتشار آن‌ها بر روی سطوحی الیافی با ماهیتی بافته‌شده، احساس یک خطای دید را برای مخاطب اثر به وجود می‌آورد که دقت بیشتری برای تماشای آثار می‌طلبد.

Sharare SameiÛ²Û±

دقت مخاطب درون بافت‌ها منجر به آن می‌شود که با برداشتن لایه‌های بیرونی تصاویر، مخاطب را با حس این انهدام در وجهی تصویری مواجه کند که به نوعی موجب در هم‌تنیدگی مفهوم و موضوع شده است.تابنده‌پور در این آثار توانسته به خوبی میان مفهوم مورد اراده‌اش و ابزار بیانی این مفهوم انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشد که این نمایشگاه را دیدنی کرده است.

نمایشگاهی از آثار منحصر به فرد پیشگامان هنر مدرن

نمایشگاه "پیشگامان عصر نو" در گالری مژده اگر چه آثار هنرمندان پیشگام هنر مدرن ایران را به نمایش در آورده است اما رویکردی متفاوت با دیگر نمایشگاه‌های آثار پیشگامان هنر معاصر اتخاذ کرده و آثاری را بر روی دیوار برده است که علیرغم آشنا بودن نام‌ها و فضاهای آثار هنرمندان، کمی با دیگر آثار دیده شده، این هنرمندان متفاوت است.

در این نمایشگاه آثاری متفاوت از پرویز کلانتری، منوچهر نیازی، حسین زنده‌رودی، اردشیر محصص، فریدون آو، پرویز تناولی، رضا مافی، ناصر اویسی و تنی چند از هنرمندان دیگر به نمایش در آمده است.

نمایشگاهی آثار

یکی از آثار منحصر به فرد این نمایشگاه البته نمونه‌ای تمرینی از نقاشی سهراب سپهری بر روی کاغذ است. در این نمایشگاه همچنین اثری از اردشیر محصص به نمایش در آمده است که بعد از سال‌های متمادی که در کلکسیون یک مجموعه‌دار قرار داشته، در معرض دید قرار گرفته است و به فروش می‌رسد.

اگر چه این نمایشگاه ماهیتی اقتصادی دارد اما بر مبنای آثار ارائه شده می‌توان گفت که نمایشگاهی است که دیدن آثارش خالی از لطف نیست.

رهایی از شومی با روایت قصه‌های تاریک

مهدیه عزیزی‌راد در نمایشگاه آثار چاپ دستی خود در گالری ویستاپلاس جهان آشفته‌ای را به تصویر کشیده است که در میان خطوط و نقش‌های سیاه، جان گرفته‌اند. هر چند او در آثارش با ورود المان‌هایی مثل کلاغ ارجاع‌های مستقیمی داده است اما آن چه بیشتر بر فضای کار غلبه دارد، خطوط سیاه و سفید برجسته‌ای است که به واسطه تکنیک به وجود آمده است.

نمایشگاه چاپ‌دستی مهدیه عزیزی‌راد در گالری ویستاپلاس

عزیزی‌راد به واسطه انتخاب قطع و شکل همسان در هر تابلو به سمت روایت قصه‌ای نامغشوش در تصاویرش حرکت کرده که به نوعی با ایجاد پیوندی روایت محور یک قصه و داستان کلی را در کلیت نمایشگاه روایت می‌کند.

او سعی کرده در هر تابلو با کم و اضافه کردن برخی المان‌ها و تصاویر، شکلی مونتاژگونه به کل نمایشگاه‌اش بدهد. او به واسطه حسی که درون تابلوها ایجاد کرده است به نوعی به دنبال یک نوع تصفیه درونی میان این قصه‌ها می‌گردد. در حقیقت میان نوعی جستجو برای یافتن جهانی آرام و بدون اغتشاش با برچیدن سایه شومی که  زندگی او را احاطه کرده است.

گالری مژده آریا تابنده‌پور مهسا الف مهدیه عزیزی راد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین