کد خبر: 5877 A

ایران با یک هنرمند در بی‌ینال ونیز 2017/شگفتی‌سازی آلمان

ایران با یک هنرمند در بی‌ینال ونیز 2017/شگفتی‌سازی آلمان

پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین المللی بی ینال ونیز 2017 با عنوان "زنده باد هنر، زنده باد!" در حال برگزاری است.ایران با یک هنرمند در آن حاضر است و پاویون آلمان با دو جایزه بی سابقه نگاهها را به خود جلب کرده است.

ایران آرت: پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین المللی بی ینال ونیز 2017 با عنوان "زنده باد هنر، زنده باد!" در سیزدهم ماه جاری -مه- (23 اردیبهشت ماه 1396) شروع به کار کرد و تا 26 نوامبر 2017 ( دوم آذر ماه 1396) سال جاری برپا خواهد بود.

به گزارش ایران آرت به نقل از سایت بی ینال ونیز؛ این نمایشگاه بزرگ به تصدی‌گری و مدیریت کریستین مارسل، سازماندهی بی ینال ونیز و ریاست پائولو باراتا برگزار می‌شود.

در این فستیوال 86 کشور از نقاط مختلف جهان شرکت کردند، که در این میان سه کشور آنتیگوا، باربودا (هر دو در منطقه دریای کارائیب؛ آمریکای مرکزی) و نیجریه برای نخستین بار در آن حاضر شده‌اند.

نطقه مرکزی برگزاری این فستیوال در  منطقه جیاردیانی ونیز است. در این جشنواره همچنین از 120 هنرمند از 51 کشور جهان دعوت به عمل آمده است که 103 تن از این افراد برای نخستین بار در بی ینال ونیز حاضر می‌شوند.

پائولا باراتا، رئیس پنجاه و هفتمین بی ینا ونیز می‌گوید: این جشنواره معرف آخرین پیشرفت‌ها در حوزه هنر معاصر است، و بستری است برای گفت و گوی بیشترمیان هنرمندان جهان.   باراتا معتقد است: یکی از وجوهات بی ینال ونیز حضور پر رنگ هنرمندان از اقصی نقاط جهان در این فستیوال است. به یقین حضور پر رنگ هنرمندان موجد بیشترین تاثیرگذاری این جشنواره است.

پائولو باراتا

او یکی دیگر از جنبه‌های اهمیت این حضور را در روایت‌های هنری مختلف اهالی هنر در بی ینال ونیز می‌داند. باراتا می‌گوید: هنرِ یگانه هنرمندان مدعو در این نمایشگاه، و کثرت آن‌ها ویژگی دیگر پنجاه و هفتمین بی ینال ونیز است. ما امسال 123 هنرمند از نقاط مختلف جهان دعوت کرده‌ایم که 103 تن از آن‌ها پیش از این در بی ینال حضور پیدا نکرده بودند.

کریستین مارسل، مدیر بی ینال ونیز، نمایشگاه امسال ونیز را الهام گرفته از مفهومی می‌داند موسوم به اومانیسم. او می‌گوید: این گونه از انسان گرایی شخصیت ویژه‌ای به بی ینال ونیز بخشیده است، و می‌تواند انعکاس تازه‌ای از تصویر امروز جهان برای ما داشته باشد.

او معتقد است: امروز، جهان سرشار از نزاع و شوک‌های فاجعه آمیز است، که هنرمندان نیز همچون دیگران شاهد این فجایع هستند و آن‌ها را تحمل می‌کنند.  او بیان فردی وآزادی را از مهمترین پرسش‌های بنیادی بی ینال ونیز خواند و گفت: ما در این فستیوال  بر صراحت لحن به عنوان جایگزینی برای فردگرایی و بی تفاوتی تاکید داریم.  

در مجموعه نمایشگاهی امسال بی ینال ونیز و در حاشیه این فستیوال به طور دائم نمایش‌های تئاتری، موسیقی و ... نیز در پاویون‌های مختلف جشنواره برپا خواهد بود.

جوایز پنجاه و هفتمین نمایشگاه بین المللی هنر ونیز / شگفتی سازی آلمان

هیئت داوران این جشنواره عبارتد از: فرانسسکا آلفانو میگلتی از ایتالیا، آمی چنگ از تایوان، انتون ادجاب از کامرون، مارک گادفرِی از بریتانیا و منوئل جی.بوریا ویلِل اسپانیایی که ریاست این هئیت ژوری را برعهده دارد.

آلمان با دریافت دو جایزه بهترین پاویون و بهترین آرتیست که معمولا به یک کشور تعلق نمی گرفت، شگفتی ساز این دوره لقب گرفت. 

بر اساس آرای داوران، جایزه شیر طلایی بهترین کشور شرکت کننده( بهترین پاویون ) به خاطر حضور قدرتمند، معماری اصیل پاویون‌شان  و شخصیت سازی به واسطه آرای دقیق درباره اُبژه‌ها، تصاویر، کالبدها و صداها به آلمان تعلق گرفته است.

تجلیل ویژه پنجاه و هفتمین بی ینال ونیز از کشور برزیل بوده است، به دلیل "فضای نامتعادل و معماگونه‌ای که در بی ینال خلق کرده‌اند".

جایزه شیر طلایی بهترین آرتیست نمایشگاه "زنده باد هنر، زنده باد!" به فرانس ارهارد والتر –متولد 1939-از آلمان تعلق گرفته است. این جایزه به دلیل آثار ارائه شده او در این نمایشگاه و طبیعت پیچیده و پیشنهادهای تازه آثار او بوده است.

شیر نقره‌ای هنرمند جوان بی ینال ونیز امسال به هنرمند آمریکایی، حسن خان – متولد 1975- تعلق گرفته است.

هیئت داوران همچنین تجلیل ویژه‌ای داشتند از دو هنرمند؛ نخست:  چارلز اطلس، هنرمند آمریکایی 68 ساله و پتریت هالیلاژ از کوزوو که 31 سال سن دارد.

کشورهای شرکت کننده در بی ینال ونیز

کشورهای شرکت کننده در این فستیوال عبارتند از: آلمان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آمریکا، آلبانی، آندورا، آنگولا، آنتیگوا و باربودا، اسلونی، اسپانیا،  اوکراین، امارات، اروگوئه، ارمنستان، استرالیا، اتریش، استونی، اسلواکی، ایران، ایتالیا، ایسلند، اندونزی، ایرلند، بلاروس، بلژیک، بریتانیا، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، برزیل، پرتغال، پرو،  تایلند، تونس، ترکیه، چین، چک، رژیم غاصب صهیونیستی، رومانی، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، سان مارینو، سیشل، سنگاپور، سوئیس، سوریه، شیلی، صربستان، عراق، قبرس،  کانادا، کرواسی، کوبا، دانمارک، فرانسه، فیلیپین،  کشورهای نوردیک (فنلاند، نروژ و سوئد)، مجارستان، کنیا، کیریباتی، کره جنوبی، کوزوو، گرجستان، گرنادا، گواتمالا،  لاتویا، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مقدونیه، مالتا، مصر، موریس، مکزیک، مغولستان، مونتنه گرو، نیوزلند، نیجریه، لهستان، ونزوئلا، هلند و یونان.

ایران در بی ینال ونیز

بر اساس آنچه در سایت رسمی بینال ونیز آمده ایران نیز در بی ینال 57 ونیز با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، موزه هنر معاصر تهران، موزه هنر معاصر آبادان، منطقه آزاد اروند و میراث فرهنگی خوزستان شرکت کرده است. پاویون ایران در پلازو دونا دل روس به شماره 5038 مستقر است و مدیر نمایشگاه ایران بیژن بصیری و کمیسیونر و کاردار، مجید ملانوروزی است.

طراحی گرافیکی پاویون ایران کاری است از فرانکو مانچینی. تصویر این پاویون را ذیلا می‌بینید:

پاویون ایران در بی ینال ونیز

 

کاوه شایسته

 

مجید ملانوروزی بی ینال ونیز ایران در بی ینال ونیز 2017 بیژن بصیری برندگان بی نال ونیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین