کد خبر: 4748 A

کشف های جالب 35 هنرمند از پیرامون/ از مجسمه های صوتی تا بز هخامنشی

کشف های جالب 35 هنرمند از پیرامون/ از مجسمه های صوتی تا بز هخامنشی

نمایشگاه نقاشی و مجسمه«بازخوانی پیرامون» با نمایشگاه گردانی فریدون فربود در گالری مژده به تماشاست.

ایران آرت : در این نمایشگاه از 35 هنرمند نقاش و مجسمه ساز 40 اثر ارائه شده که نگاه و تحلیل شخصی هر هنرمند به پیرامونش را هویدا می کند. 

مخاطبان با قدم زدن در نمایشگاه می توانند میزان تاثیرات مثبت و منفی اتفاقات روز در خلق آثار هنری را رصد کنند.برخی با نقاشی هایی آبستره ، پرتره هایی با صورت های نامشخص ، مجسمه های متفاوتی از جنس فلز ، چوب و مواد بازیافتی و مجسمه های صوتی که توجه عده زیادی از مخاطبان را هنگام ورود به گالری به خود جلب می کند شناخت خود از اطراف را تعریف کرده اند.

فریدون فربود نمایشگاه گردان این رویداد درباره برپایی این نمایشگاه گفت:«همان طور که از عنوان نمایشگاه پیداست در «بازخوانی پیرامون»  می توان تاثیرات  زندگی صنعتی و ماشینی امروز را بر آثار هنرمندان رصد کرد. از نکات جالب نمایشگاه تفاوت در نوع نگاه هر هنرمند به اطرافش است بنابراین شاهد آثاری با تنوع زیادی از هنرمندان هستیم. هنرمندان در این نمایشگاه آثاری با رویکرد های مختلف سیاسی، اجتماعی، محیط زیستی و  اسطوره ای و ... داشته اند.»

 وی افزود: « از دیگر جذابیت های نمایشگاه می توانم به مجسمه های صوتی اشاره کنم که هدف هنرمندان از ارائه آن ها فاصله گرفتن از صداهای ناهنجار و گوش خراشی است که هر روزه در اطراف می شنویم، در این نمایشگاه سعی شده با ایجاد یک سری صداهای غیر متعارف و آرامش بخش از دنیای پرهیاهوی اطراف کمی فاصله بگیریم. این آثار بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و خودشان سعی می کردند با اثر در تعامل باشند و تولید صدا کنند.»

فربود در آخر ضمن تشکر از گالری مژده که این فرصت را برای برپایی نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» فراهم آورد گفت:« بنا به استقبالی که از طرف مخاطبان در رابطه با نمایشگاه شد ، نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» در آینده ادامه خواهد داشت و با مدیا های دیگری چون عکس و ویدئو آرت تصویری از دنیای اطراف را به نمایش خواهد گذاشت.»

گالری مژده

منوچهر نیازی نقاش پیشکسوت از هنرمندانی است که با دو اثر نقاشی در این نمایشگاه حضور دارد، وی درباره نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» گفت:« در این نمایشگاه در کنار آثار هنرمندان پیشکسوت آثار جوانان به چشم می خورد که اغلب آن ها بسیار خوب عمل کرده اند و آینده خوبی دارند. هنرمند باید اجتماع، اطراف و انسان ها را بشناسد و بتواند آن ها را در آثارش انعکاس دهد  تا در کار خود موفق شود.» 

وی درباره دو اثری که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است گفت:« یکی از کارها تنه درختان است که به صورت سیاه و سفید کار شده و دیگری از آثار کلاژ من است. در این اثر کارهایی که دوست نداشتم را پاره کرده وبرروی بوم کلاژ کرده ام و دور آن را با مواد پر و بین آن ها خط نوشته ام و در آخر کار را گلیز کرده ام.» 

طاهره صمدی طاری از هنرمندان جوان نقاش که تاکنون در نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی شرکت داشته ،در این نمایشگاه اثری ارائه داده است که تنهایی انسان معاصر را نمایش می دهد، وی درباره این اثر گفت:« این تابلو جزو مجموعه آثاری از من است که فضاهایی تک فیگور و مونوکروم را به تصویر کشیده ام. در این کار نوعی ترس و نیروی ماورایی وجود دارد که موجب شده فیگور خود را پنهان کند، این فیگورها صورت ندارند و اغلب با لباسی شبیه شال سرتاسر بدن خود را پوشانده اند. گویی یک فشار روانی و عاطفی به این فیگور تحمیل شده و آن را در درون فضایی خاص محصور کرده است.»

گالری مژده

الهام فلاحی هنرمند نقاش و مجسمه ساز در این نمایشگاه  مجسمه ای در ابعادی بزرگ ارائه داده است که در حیاط گالری به تماشا گذاشته شده است، وی در رابطه با اثرش گفت:« این مجسمه با  متریال نایلون کار شده است و بخشی از کار از مواد بازیافتی تشکیل شده است. موضوع آثارم در رابطه با ایران باستان و تخریب میراث فرهنگی و باستانی است. این اثر بز هخامنشی است که در ایران باستان نماد باروری، زایش و بارش است. همان طور که محیط زیست را نایلون تخریب می کند ما انسان ها نیز میراث فرهنگی را تخریب می کنیم. من سعی کردم نایلون که هزاران سال بازیافت نمی شود را وارد هنر کنم و به عنوان متریالی برای ساخت مجسمه هایم  از آن استفاده  کنم. به نظر من نایلون تمام پیرامون ماست و زندگی ما آمیخته با نایلون است امیدوارم بتوانیم محیط زیست مان را بیشتر دوست داشته باشیم.» 

الهام عظیمی از نقاشان جوان حاضر در این نمایشگاه، نقاشی از پرتره هایی کنار هم با صورت هایی در هم و نامشخص ارائه داده است، او درباره این اثر گفت:«مسئله هویت جزو دغدغه های اصلی من در آثارم است. امروزه اتفاقات و مشکلاتی که در جامعه اطراف بوجود می آید انسان ها را تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود شخصیت آدم هاتحلیل رود و اولین اثر آن  بر روی صورت افراد است که موجب می شود تنها شمایی کلی از هر فرد به جا بماند. من تاثیرات پیرامونی را به این شکل در آثارم انعکاس داده ام.» 

نمایشگاه «بازخوانی پیرامون»  تا بیستم اردیبهشت ماه درگالری مژده برپا است و علاقمندان می توانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنج شنبه ساعات 12 تا 18  و جمعه‌ها ساعات 16 تا ۲0 در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک دیدن نمایند.

 

گالری مژده فریدون فربد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین