ببینید: جنگ، ویرانی و بی‌ثباتی در آثار البرز کاظمی

نمایشگاه آثار البرز کاظمی با نام "مواجهه" در اتاق‌برق دستان برگزار شد.

ایران آرت: البرز کاظمی (م. ۱۳۶۸، تهران) دانش‌آموخته‌ نقاشی از هنرستان هنرهای زیبای تهران است. علاقه‌ او پس از فارغ‌التحصیلی بیش‌تر در حوزه‌ عکاسی و سینما بوده و آثارش بیش‌تر بر پایه‌ عکاسی و ویدیو هستند. این سومین نمایشگاه البرز کاظمی در دستان است. آثار او پیش از این در یک نمایشگاه انفرادی در گالری شماره‌ ۶، یک نمایشگاه انفرادی در زیرزمین دستان (تن عکس، ۱۳۹۷) یک پروژه‌ در اتاق برق (تکه‌های تن، پروژه ۱۰ از ۵۰) و چندین نمایشگاه گروهی به ‌نمایش درآمده‌اند.

در نمایشگاه اخیر، هنرمند با ارائه‌ مجموعه‌ای از تصاویر، مخاطب را در مقابل چند دوگانه‌ مختلف قرار می‌دهد. بخشی از تصاویر مربوط به ویدیوهایی است که او در طول دو سال گذشته در موصل (عراق)، و در زمان پاکسازی مناطق مختلف از سربازان داعش ضبط کرده است. این ویدیوها فضاهایی آخرالزمانی را نمایش می‌دهند که با وجود سکوت مستتر در آن‌ها، نشان از موقعیت جنگ، ویرانی و بی‌ثباتی آن دارد.

این تصاویر که به قول هنرمند در "حوالی" جنگ قرار دارند، در کنار تصاویر دیگری از محیط داخلی، و دوره‌ پایانی زندگی پدربزرگ هنرمند به نمایش درآمده‌اند. در مجموعه‌ دوم، مخاطب با نشانه‌های مستقیم مرگ روبه‌رو نمی‌شود، بلکه با جزییاتی با اطلاعات کم، اما با اشاره‌های عمقی، مواجه است.

در مواجهه با هردوی این مجموعه‌ها، به‌شکلی نزدیک و حتی صمیمی، با جریان‌های حول یک اتفاق مواجه می‌شویم. لحن دیدن و نگاه به سوژه، مسئله‌ای جمعی را تبدیل به موضوعی فردی می‌کند، و برعکس، سوژه‌ای شخصی را در دید جمعی قرار می‌دهد. در عین حال، حضور عنصر دوربین، و مواجهه‌ سوژه‌ها با آن، لایه‌ای دیگر به مشاهدات هنرمند و مخاطب می‌افزاید.

کد خبر: 41560
لینک کوتاه: https://www.iranart.news/fa/tiny/news-41560
البرز کاظمی اتاق‌برق دستان
سایر گزارش های تصویری