کد خبر: 40877 A

سالگادو برنده جایزه صلح شد/ وقتی طبیعت پناهگاه غم درون می‌شود

سالگادو برنده جایزه صلح شد/ وقتی طبیعت پناهگاه غم درون می‌شود

سباستیائو سالگادو، هنرمند عکاسی است که سال‌ها از جنگ‌های مختلف عکس‌هایی ماندگار آفریده است.

ایران آرت، عکاس برزیلیایی و فعال محیط زیست، سباستیائو ریبئیرو سالگادو (Sebastião Ribeiro Salgado)، برنده امسال جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان است. این جایزه به پاس خدمات او برای حفظ طبیعت و محیط زیست و ثبت فجایع قتل‌عام‌های قومی روآندا با عکس‌هایی که گرفته، به او اعطا می‌شود.

سالگادوی ۷۵ ساله در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان درباره خاطرات خود از جنگ روآندا می‌گوید: "شاهد صحنه‌های وحشتناکی بودم، شاهد حجمی عظیم از خشونت و بیرحمی." و در پی آن "من باورم را به نوع انسان از دست دادم."

به گزارش دویچه وله، سباستیائو سالگادو می‌گوید، امروز اما به یمن تلاش‌هایی که برای حفظ طبیعت از خود به خرج می‌دهد، بار دیگر روح امید و خوشبختی در او دمیده است: "من کشف کردم که در این کره خاکی تنها این انسان نیست که وجود دارد. هر اتفاقی هم که برای ما بیفتد، این سیاره آنجا خواهد بود."

پیش از اعطای جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) و در پایان نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت، این عکاس و محافظ طبیعت فراخوانی خواهد فرستاد و در آنجا تأکید خواهد کرد: "نابودی طبیعت را می‌توان دوباره بازگرداند؛ و ما به قدر کافی دارای منابع، دانش و فن‌آوری هستیم که چیزی را دوباره زنده کنیم که نابودش کرده بودیم."

 

سباستیائو سالگادو نمک زمین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین