کد خبر: 40526 A

تلاش موزه لوور برای نمایش گران‌ترین نقاشی جهان

تلاش موزه لوور برای نمایش گران‌ترین نقاشی جهان

تلاش مسئولان موزه لوور پاریس برای به‌نمایش گذاشتن تابلوی معروف "سالواتور موندی" اثر لئوناردو داوینچی در نمایشگاهی در این موزه، ناکام مانده است.

ایران آرت: به گزارش روزنامه آرت، قرار بود تابلوی "سالواتور موندی" روز ۲۴ اکتبر (۲ آبان) به همراه آثار دیگر در موزه لوور به نمایش درآید، اما به نظر می رسد که توافق های لازم برای دستیابی به این تابلو حاصل نشده است.  

در حالی که فقط چهار هفته به زمان برگزاری این نمایشگاه باقی است، عملیات قرض گرفتن تابلو با موفقیت همراه نبوده است. اکنون که لوور موفق شده برخی آثار هنری را از انگلیس، ایتالیا و روسیه قرض بگیرد، به نظر می رسد که سالواتور موندی بزرگترین غایب نمایشگاه این موزه باشد.

به گزارش ایرنا، این مساله به گمانه زنی رسانه ها در مورد مکان دقیق نگهداری این تابلو شدت می بخشد؛ تابلوی نقاشی سالواتور موندی از زمان نمایش در نمایشگاه لئوناردو در گالری ملی لندن در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و پس از فروخته شدن به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز در سال ۲۰۱۷، جنجال و شک و شبهاتی را رقم زده است.

برخی کارشناسان آثار لئوناردو در مورد اینکه تابلو اثر دست داوینچی بوده است، ابراز تردید کرده اند.

«فرانک زولنر» (Frank Zöllner) از متخصصان آثار داوینچی معتقد است که این هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس این اثر را خلق نکرده است.  

«کارمن بامباخ» (Carmen Bambach) مسئول نقاشی های موزه هنر متروپولیتن نیویورک نیز این اثر را به «بولترافیو» (Boltraffio) شاگرد داوینچی منتسب می کند، اگرچه می گوید لئوناردو روی بخش هایی از آن همچون دست ها، گوی کریستال و آستین لباس عیسی مسیح (ع) کار کرده است.    

حل این اسرار تقریبا دشوار است، زیرا تابلو عملا ناپدید شده است. قرار بود تابلو در موزه لوور ابوظبی به نمایش درآید که این اتفاق نیفتاد و هیچ کس هم دلیل این مساله را توضیح نداد.

به رغم روابط خاص بین امارات متحده عربی و موزه لوور پاریس، بعید است که سالواتور موندی در نمایشگاه لوور ظاهر شود.

ناپدید شدن تابلو، گمانه زنی هایی همچون تبانی بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را در برداشته است. زمانی گفته شد که بن سلمان خریدار اصلی این تابلو است و بعدها مشخص شد که تابلو از کشتی خصوصی وی سردرآورده است.

در این اثر هنری که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش داده بود، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور کرده است و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می‌کند.

داوینچی از بزرگترین هنرمندان دوره رنسانس بود که دستی در نوآوری، نقاشی، مجسمه سازی، معماری، علم، موسیقی، ریاضیات، مهندسی، ادبیات، آناتومی، زمین شناسی، نجوم، گیاه شناسی، نویسندگی، تاریخ و نقشه نگاری داشت. همچنین طرح ساخت چتر نجات، بالگرد و تانک به وی نسبت داده شده است. داوینچی در سال ۱۴۵۲ در ایتالیا به دنیا آمد و در سن ۶۷ سالگی در فرانسه درگذشت. معروفترین آثار قابل تشخیص وی، مونا لیزا، شام آخر و مرد ویترووین نام دارد.

 

داوینچی موزه لوور لئوناردو داوینچی موزه لوور پاریس سالواتور موندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین