کد خبر: 40009 A

از زنان غم‌زده شهر تا انسان­‌های فریز شده در تنهایی / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از زنان غم‌زده شهر تا انسان­‌های فریز شده در تنهایی / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری فرهنگسرای نیاوران، طراحان آزاد، سیحون و آ سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار گریگور یعقوبی در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه مجسمه­‌های سرامیکی درسا اسدی با عنوان «داستان بدون فراز و نشیب ال و بل» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی با عنوان «ماه صورتی» در گالری سیحون و نمایشگاه مجسمه­‌های مانی هرمزی با عنوان «غریبگی مشترکات» در گالری آ، سوژه­‌ این هفته ایران آرت هستند.

 

پنجاه و پنج سال زیستن با نقاشی

گریگور یعقوبی، هنرمند نقاش ارمنی - ایرانی پس از 55 سال فعالیت مستمر در عرصه هنر به­ ویژه نقاشی، در گالری شماره 1 نیاوران به نمایش مجموعه عظیمی از آثارش پرداخته است.

او شاگرد تیگران بازیل بوده و پس از سال­‌ها دوری از ایران، نمایشگاه اخیر مروری بر آثار اوست، یعقوبی پیش از این نیز نمایشگاهی در مردادماه امسال در نگارخانه برگ برگزار کرده است.

در این رخداد علاوه بر نمایش آثار یعقوبی، کتابی از آثار او به چاپ رسیده و رونمایی شد. در گالری فرهنگسرای نیاوران با دوره­‌های مختلف کاری این هنرمند مواجه می­‌شویم. گریگور ابتدا به نقاشی از طبیعت پرداخته است و آثاری واقع­‌گرا برگرفته از طبیعت را ترسیم کرده است. تعدادی از آثار او در این نمایشگاه برگرفته از معماری ایرانی- اسلامی است و علاوه بر آن نشانه­‌های زیادی از فرهنگ ایرانی را می­‌توان در آثار او دید.

نمایشگاه گریگور یعقوبی در گالری فرهنگسرای نیاوران

برداشت یعقوبی از طبیعت رفته رفته از واقع­‌گرایی محض فاصله می­‌گیرد و به طبیعتی از آن هنرمند، تبدیل می­‌شود.

گریگور یعقوبی پس از سال­‌ها فعالیت همانگونه که تاریخ خلق آثار او نشان می­‌دهد با فاصله گرفتن از نقاشی و ترسیم طبیعت، آثارش را با فرم و رنگ پیوند می­‌زند، به­‌گونه­‌ای که آثار اخیر او بیش از اینکه ابژه خاصی را بازنمایی کند به ترکیبی خاص از فرم و رنگ اختصاص پیدا کرده است.

علاوه بر این در آثار یعقوبی نشانه­‌هایی از هویت ملی و ایرانی همچون پرچم کشور دیده می­‌شود که این امر نشان می­‌دهد پرداختن به نشانه­‌ها در آثار او از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نمایشگاه آثار گریگور یعقوبی تا 30 شهریور در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد. گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران در خیابان باهنر، میدان باهنر، فرهنگسرای نیاوران واقع شده است.

 

سرزمین زنان سرامیکی

درسا اسدی در نمایشگاه جدیدش با عنوان «داستان بدون فراز و نشیب ال و بل» در گالری طراحان آزاد به نمایش آثار حجمی با متریال سرامیک پرداخته است.

اسدی در این مجموعه دنیایی را در ابعاد کوچک نشان می­‌دهد که عناصر آن زن یا زنانی هستند که در این جهان ساختگی هنرمند، غرق در زندگی هستند. گاهی در آرامش و خوشی و گاهی در سختی و زیر دست و پای اختاپوس مشکلات.

سرزمین سرامیکی درسا اسدی از رنگ­‌های زیادی تشکیل شده، این سرزمین خوش آب و رنگ با فرم­‌های خاص و جزئی شده، جهانی برگرفته از تخیل هنرمند را ساخته است.

نمایشگاه «داستان بدون فراز و نشیب ال و بل»، داستان زنانی است که در جهانی دیگر سرشار از رنگ، شادی، آرامش، ترس، بهت و وحشت زندگی می­‌کنند تا داستان خود را بسازند و برای دیگران نقل کنند.

نمایشگاه سرامیک درسا اسدی در گالری طراحان آزاد

آثار اسدی متشکل از اجزاء و تکه­‌های مختلف است، اما به معنی واقعی یک مجموعه را شکل داده است. این آثار با وجود داشتن استقلال و جدایی اما یک کل واحد را می­‌سازند. با ورود به این نمایشگاه با جهانی به هم پیوسته مواجه می­‌شویم که نه تنها از هم جدا نیستند، بلکه روایتی یگانه را نقل می­‌کنند و این ویژگی نمایشگاه اسدی است.

نمایشگاه «داستان بدون فراز و نشیب ال و بل» کانسپتی جدید را مطرح می­‌کند، مفهومی از با هم بودن در حین حفظ یگانه شدن.

نمایشگاه آثار اسدی با عنوان «داستان بدون فراز و نشیب ال و بل» تا 27 شهریور در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 قرار دارد.

 

غم و اندوه در شهر

«تقابل انسان با مشکلاتی که از عهده حل و فهم آنها بر نمی‌آید، همیشه برای من کانون توجه بوده است. غم  و اندوهی که با چشمان بسته و بدون توجه به حضور مخاطب به تصویر کشیده شده، اشاره­‌ای به ناامیدی انسان امروزی از محیط اطراف خود دارد و همچنین خانه‌هایی که با دیوارهای فرسوده و پنجره‌های خاموش نقاشی شده‌اند، حضور اجتماعی از انسان­‌ها را به یاد می‌آورد که دیگر به فراموشی سپرده شده و در تاریکی فرو رفته‌اند ...» این متن، بخشی از بیانیه مجموعه نقاشی­‌های مهدی دشتی با عنوان «ماه صورتی» است که در گالری سیحون به نمایش در آمده.

مهدی دشتی به عنوان یک هنرمند نظاره­‌گر، شاهد حالات عمومی مردم در این چند سال اخیر بوده است. از نظر او مردم شهر هر روز غمگین­‌تر و ناامیدتر می‌شوند و نشانه­‌های این افسردگی عمومی را می­‌توان در چهره­‌های گرفته و مغموم آنها مشاهده کرد.

آثار دشتی تعامل میان انسان و شهر و مشتقات آن است، او انسان­‌ها را بخشی از شهر می­‌داند و معتقد است شواهد ناامیدی و غم و ناراحتی در حالات مردم را می­‌توان در ساختمان­‌های فرسوده، بناهای سخت و بی­‌رنگ و رو و همچنین چراغ­‌های خاموش و بی‌فروغ خانه­‌های شهر دید. او با به کارگیری دو عنصر انسان و معماری شهری را به تصویر می­‌کشد که زنده و پویا نیست.

نمایشگاه نقاشی مهدی دشتی در گالری سیحون

چراغ­‌های شهر در آثار دشتی خاموش است و این نکته مورد توجه است؛ چراکه او سعی در به تصویر کشیدن شهر در شب داشته است. خاموش بودن چراغ­‌ها و تاریک بودن خانه­‌ها نشان از اهمیت ندادن به مردم دارد و در این آثار تلاش شده تا تأثیرات معماری و شهر بر مردم مورد توجه باشد.

او در این مجموعه از نشانه­‌ها و باورها به خوبی بهره می­‌برد. در یکی از آثار او می­‌بینیم که هندوانه­‌ای که به مثابه ماه تصویر شده، خوکی را بر فراز آسمان به بالا می­‌کشد. ماه که در بسته است، نشان از آینده­‌ای نامعلوم و بلاتکلیف دارد و خوک که در باورهای مردم نشان از پول و ثروت است از روی زمین توسط ماه برداشته می‌‌شود. دشتی تلاش می­‌کند به وضعیت اقتصادی مردم شهر اشاره کند و در این آثار بخشی از ناامیدی را ناشی از فقر و مشکلات مالی می­‌داند.

نمایشگاه آثار مهدی دشتی با عنوان «ماه صورتی» تا 3 مهر در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 قرار دارد.

 

انسان­‌های فریز شده در تنهایی

مانی رامهرمزی در مجموعه اخیرش آثار حجمی با عنوان «غریبگی مشترکات» را به نمایش گذاشته است. این مجموعه در گالری آ به نمایش درآمده که مجموعه­‌ای از مجسمه­‌های رامهرمرزی در ابعاد بزرگ است.

رامهرمزی انسان-حیوان­­‌هایی را در ابعاد نزدیک به واقعیت مجسم کرده است. او تلاش می­‌کند با آثارش از یک درد مشترک حرف بزند و آن غریبگی مردم شهر است. او معتقد است که مردم در شهرها از کنار هم می­‌گذرند و بی­‌اعتنا نسبت به هم و نسبت به مسائل مشترک‌شان به زندگی ماشینی و تکراری خود ادامه می­‌دهند.

نمایشگاه مجسمه‌های مانی رامهرمزی در گالری آ

در این نمایشگاه آثاری ارائه شده است که انسان­‌هایی را با اندام و حالت­‌های مشابه انسان نشان می­‌دهد اما بر این فیگورها سرهایی از حیوان سوار شده است و همین امر ماهیت این انسان­‌ها را دچار خلل می­‌کند. در این نمایشگاه همراه با ارائه آثار حجمی، پرفورمنسی توسط سه نفر انجام شد که در این اجرا نیز هنرمند تلاش می‌کرد تا به نمایشی از مشترکات غریبگی دست یابد.

نمایشگاه آثار مانی رامهرمزی با عنوان « غریبگی مشترکات» تا 1 مهر در گالری آ ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان، خیابان نجات اللهی، کوچه ارشد قرار دارد.

 

 

گالری آ گالری سیحون گالری طراحان آزاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین