کد خبر: 39724 A

پیشنهاد خوشنویس دارای 80 مقام ملی و بین‌المللی به حراج باران/ بهادر پگاه: از هر هزار نفر شاید یک نفر بتواند درآمدی از راه خوشنویسی بیابد

پیشنهاد خوشنویس دارای 80 مقام ملی و بین‌المللی به حراج باران/ بهادر پگاه: از هر هزار نفر شاید یک نفر بتواند درآمدی از راه خوشنویسی بیابد

اگر چند روز تمرین نداشته باشید این موضوع در خط شما کاملاً قابل مشاهده است. بنابراین خوشنویسان مجبور هستند زمان زیادی را صرف هنر خود کنند، بدون آنکه بتوانند درآمدی از آن کسب کنند و یا درآمدشان به تدریس محدود می‌شود

ایران آرت : این روزها آثار خوشنویسی بهادر پگاه در گالری آرتیبیشن برپاست. پگاه در گفت‌وگو با مریم درویش با اشاره به اینکه خوشنویسی را از چهار سالگی آغاز کرده است گفت: پدرم علی‌اکبر پگاه خوشنویس و شاعر است و من خوشنویسی را زیر نظر ایشان آغاز کردم. در سن ۲۶ سالگی توانستم مدرک استادی خط شکسته‌نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده و به‌عنوان جوان‌ترین استاد خط شکسته در این انجمن شناخته شوم.

او که سال ۹۲ عضو هیئت‌داوران جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گلستان بوده است، درباره گرایش خود به شکسته‌نستعلیق گفت: خوشنویسان وقتی به دوره ممتاز می‌رسند برای شرکت در دوره فوق ممتاز باید رشته تخصصی انتخاب کنند. از نظر من خط شکسته زیباترین نوع خط است و دلربایی که دارد در سایر خطوط نیست. انحنا و پیچش‌های آن از نگاه من بسیار زیباست و به آن خیلی علاقه دارم.

پگاه که پنج نمایشگاه انفرادی داشته و در 190 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است، درباره سبک و سیاق خود در شکسته‌نویسی گفت: اصولا در خط شکسته دو شیوه رایج است. یا باید به سبک قدما بنویسید و یا به شیوه اساتید معاصر مانند یدالله کابلی کار کنید. با توجه به اینکه من چند سال شاگرد استاد ملک‌زاده بودم و ایشان به شیوه قدما می‌نوشتند، من هم به شیوه میرزا غلامرضا و سیدعلی اکبر گلستانه که خوشنویسان دوره قاجار هستند گرایش پیدا کردم و درون‌مایه خطم به خط قدما تمایل دارد.

بهادر پگاه

پگاه افزود: با این‌ حال خوشنویس خوب کسی است که خط او حتی بدون امضا هم قابل شناسایی باشد. من در این سال‌ها تمام تلاشم این بود که بتوانم خط خودم را بنویسم و این موضوع را در قلم غبار بیشتر توانستم نشان دهم. نکاتی در خوشنویسی هست که پس از مرحله استادی افراد مختلف بنا بر سلیقه خود از آنها استفاده می‌کنند و حتی در بعضی موارد هم خود خوشنویس ریزه‌کاری‌هایی را به خطش اضافه می‌کند. من حدود ۱۰ سال است که خط خودم را دارم و دوست ندارم ادامه‌دهنده و تقلید کار باشم.

او درباره وضعیت اقتصادی خوشنویسان معاصر گفت: کسب درآمد از هنر خوشنویسی بسیار سخت و دشوار است. امروزه تعداد زیادی خوشنویس در کشور داریم و برای اینکه یک خوشنویس بتواند از این راه درآمد داشته باشد یا باید نخبه باشد و آثارش نسبت به دیگران متمایز باشد، یا اینکه اسم او برند شود تا بتواند مجموعه‌داران را جذب کند. تفاوت خوشنویسی با نقاشی‌خط نیز در همین است. در نقاشی‌خط ممکن است با کپی‌کاری بتوانند آثار خود را بفروشند اما در خوشنویسی باید خط شما ویژگی خاصی داشته باشد تا جلب‌ توجه کند؛ بنابراین از هر هزار نفر شاید یک نفر بتواند درآمدی از راه خوشنویسی داشته باشد.

پگاه که دارای 80 مقام ملی و بین‌المللی است و از سال 1385 تا 1397 در تمامی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی معتبر موفق به کسب مقام شده است، افزود: در عین‌ حال با توجه به اینکه خوشنویسی هنر سخت و دیررسی است، نمی‌توان به عنوان سرگرمی به آن نگاه کرد. چون اگر چند روز تمرین نداشته باشید این موضوع در خط شما کاملاً قابل مشاهده است. بنابراین خوشنویسان مجبور هستند زمان زیادی را صرف هنر خود کنند، بدون آنکه بتوانند درآمدی از آن کسب کنند و یا درآمدشان به تدریس محدود می‌شود.

بهادر پگاه

او با اشاره به اینکه مصحح اوراق امتحانات انجمن خوشنویسان ایران است، گفت: دغدغه‌ای که در دو سال اخیر داشتم این بود که یک کتاب را به صورت کامل در یک صفحه نوشته و به عنوان اثر هنری به نمایش درآورم. این کار بسیار سخت است چون حجم کتاب خیلی زیاد است و گنجاندن آن در یک صفحه دشوار است، اما برایم جذاب بود که به عنوان مثال کل رباعیات خیام را بر روی یک صفحه کاغذ بیاورم و این کارها را با قلم دو دانگ و غبار می‌نویسم.

پگاه درباره فعالیت‌های اقتصادی که در زمینه خوشنویسی انجام می‌شود به طور نمونه حراج تخصصی باران گفت: برگزاری حراج‌های تخصصی  کار بسیار خوبی است و خیلی خوشحال‌کننده است که قیمت آثار خوشنویسی قدما و معاصرین تا این حد بالا برود. با این حال عقیده دارم بهتر است گاهی در این حراجی‌ها فقط آثار معاصرین ارائه شود تا خوشنویسان معاصر بهتر دیده شوند. این رویدادها باید هنرمندان زنده را دریابند زیرا به این ترتیب برای هنرمندان درآمدزایی می‌شود. تنها چیزی که از قدیم تا به حال دست‌کاری نشده خوشنویسی است و بنابراین این آثار باید حضور پررنگی در حراج‌های مختلف داشته باشند.

گفتنی است بهادر پگاه متولد 1367 در قزوین است و 5 سال متوالی جوان نمونه و نخبه هنری کشور از سوی ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1388 تا 1392 معرفی شده است. کسب عنوان جوان نمونه و نخبه هنری برگزیده کشور از میان 8 نخبه تمامی گرایش‌های هنرهای تجسمی در سال 1392 و دریافت جایزه از سوی ریاست‌جمهور در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک از دیگر دستاوردهای اوست. پگاه دو مرتبه کتابت کل قرآن کریم و همچنین کتابت هفت شهر عشق منطق‌الطیر عطار نیشابوری، رباعیات خیام، رباعیات حافظ، رباعیات شیخ بهایی، غزلیات شیخ بهایی، رباعیات عبید زاکانی، رباعیات محتشم کاشانی و موش و گربه عبید زاکانی را انجام داده است.

گالری ترانه باران نگارخانه ترانه باران حراج باران بهادر پگاه
نظرات خوانندگان
  • <b>با سلام و عرض ادب
    ماشاءاله به جوانان برومند این سرزمین به ویژه استاد بهادر پگاه عزیز و بزرگوار که با همت و پشتکار وصف ناپذیر خود توانسته تا به این مرحله از خوشنویسی در کشور و حتی فراملی دست پیدا کند . دست مریزاد</b>

  • الهام
    پاسخ

    درود بر استاد بزرگوار مایه افتخار و مباهات ایران زمین

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین