کد خبر: 38798 A

هنرمند 13 تا 80 ساله، قیمت ها از 150 هزار تا 80 میلیون/ استراتژی لیلی گلستان برای تازگی قدیمی ترین رویداد تجسمی

هنرمند 13 تا 80 ساله، قیمت ها از 150 هزار تا 80 میلیون/ استراتژی لیلی گلستان برای تازگی قدیمی ترین رویداد تجسمی

آخرین آمار اعلام شده مجموع فروش تا پنج روز نخست نمایشگاه است: شصت و دو اثر از پنجاه و نه هنرمند به مبلغ ١٨٦میلیون تومان.

ایران آرت : آزاده جعفریان : این روزها خبرهای خوبی از گالری گلستان می رسد که بیست و هفتمین دوره رویداد تابستانی خود، صد اثر صد هنرمند را میزبانی می کند.

آخرین آمار اعلام شده مجموع فروش تا پنج روز نخست نمایشگاه است: شصت و دو اثر از پنجاه و نه هنرمند به مبلغ ١٨٦میلیون تومان.

که البته این عدد حتمن تا امروز که تقریبا ده روز از صد اثر گذشته تغییر کرده است و به طبع این فقط یکی از خبرهای خوش این رویداد است.

مرداد ماه که از راه می رسد چشم اهالی هنر و هنردوستان به دروس دوخته می شود:"گالری گلستان" و رویداد تابستانه "صد اثر و صد هنرمند" که دیگر جزئی از تقویم سالانه هنری ایران شده است.

این بیست و هفتمین سال پیاپی است که نمایشگاهی با محوریت فروش خودنمایی می کند و اوج خلاقیت خانم لیلی گلستان این است که اجازه نمی دهد این رویداد تکراری شود.

در اصل، استمرار و ماندن این اتفاق تجسمی آن هم در بخش خصوصی نزدیک به سه دهه به خودی خود یک رکورد است و تحسین برانگیز؛ اما طراح و مجری این نمایشگاه، خانم گلستان، هر بار با تمهیداتی زمینه ای فراهم می کند که هر سال جذابیت های تازه ای به این اتفاق سالانه رنگ و بویی متفاوت ببخشد.

طعم خاص صد اثر صد هنرمند 1398 از همیشه جوان تر بودن و از همیشه شهرستانی تر بودن است.

و آن خبر خوب دیگر همین ایده تازه معرفی نام های نو و بسیار جوان در قدیمی ترین رویداد تجسمی است.

گلستان تاکید دارد برای دستیابی به چنین چینشی از هنرمندان جوان، از پذیرش آثار بزرگان هنر که مجموعه داران پیشنهاد دادند خودداری کرده است.

او می گوید بیش از شصت درصد این دوره به جوانان هنرمند تعلق گرفته که خیلی های شان برای نخستین بار در نمایشگاهی حرفه ای حضور یافته اند.

خانم گلستان می گوید:" در این نمایشگاه حتی هنرمندان نوجوان هم داریم. باران واثقی یک نوجوان سیزده است که سه دوره است به این نمایشگاه راه‌یافته و همان روز افتتاحیه نقاشی او را فروختیم بنابراین از 13 ساله تا 80 ساله، هنرمندانی را در این جا گرد هم آوردیم و ملاک مان در عین جوان گرایی کار خوب و با کیفیت است. "

چیدمان آثار صد اثر صد هنرمند در گالری گلستان

البته آغوش باز گالری گلستان به روی هنرمندان جوان و شهرستانی امر تازه ای نیست، به خصوص در دهه اخیر دست‌کم نیمی از نزدیک به چهل نمایشگاه گلستان در یک سال به جوان ها و شهرستانی ها اختصاص یافته است و این آمار در پنج سال اخیر رو به تزاید هم گذاشته است.

حتی به همین سبب سال 1391 لیلی گلستان به عنوان گالری برتر در فضا دادن به جوانان در چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر ویژه جوانان زیر 25سال ایران تقدیر شد. اما در عین حال، اختصاص چنین امتیازی به جوان ترها در صد اثر صد هنرمند که به یک برند هنری بدل شده و معمولا مجموعه داران، رسانه ها و…. از آن استقبال خوبی می کنند و فروش خوبی هم دارد اتفاق حائز اهمیتی است.

این نشانه اعتماد به نسل نویی ست که پر شتاب و با کیفیت بالای هنری سعی در نشان دادن خود دارد. شاید هنوز مارکت هنر به آنها روی خوش نشان نداده و در قیمت های بالا کارشان عرضه نمی شود اما مانند همین صد اثر دور نیست روزی که بازار هنر هم در چرخشی آشکار درب به روی این هوای تازه باز کند.

به خصوص آن که کار بزرگان در بازار کمیاب شده و قیمت خیلی از آنها از دسترس خریداران عادی خارج شده است. این دو مولفه می تواند یک خبر خوش برای جوانان هنرمند تلقی شود.

صد اثر صد هنرمند بیست و هفتم دلایل دیگری هم برای این پایتخت زدایی مثبت دارد: خانم گلستان در دو سه سال اخیر سفرهای متعددی به شهرستان ها داشته و از نزدیک به دیدار هنرمندان رفته و حتمن اتخاذ چنین تصمیمی از تاثیرات این سفرهاست. کمااینکه خودش گفته است:" هنرمندان شهرستان خیلی خوبند. این سفرها باعث شد از نزدیک ببینم که خیلی خیلی خوب تر از آن چیزی هستند که فکر می کردم."

جالب اینجاست که گلستان به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر گذشته مسئولیت انتخاب آثار گالری های شهرستانی را به عهده داشته است و مثلا تلاشش برای راه اندازی اکسپوی تبریز رسانه ای شده است.

 

نقاشی سهم بیشتر صد اثر صد هنرمند روی دیوار است که امسال با 228 هنرمند کف تا سقف گالری کوچک گلستان را مفروش از نقش و رنگ کرده اند و پیداست مدیر گالری برای جا دادن این همه کار کارستان کرده است.

اما در این میان سهم مجسمه که در سال های اخیر مردم اقبال خوبی به آن نشان می دهند و خط، حتی خط سنتی ایرانی محفوظ است.

 

رویکرد اصلی این نمایشگاه از بدو تاسیس، تشویق مردم به خرید اثر هنری ست و از حدود یک دهه پیش که قیمت آثار هنری جهشی ناگهانی داشت تلاش بسیار دارد با تعدیل قیمت ها این امر مهم را فرهنگ سازی کند. در همین راستا گلستان بارها گفته است:" چرا باید کار جوانی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشد. من در «صد اثر» دایم هنرمندان را توجیه می‌کنم که باید قیمت کارها مناسب باشد. به هیچ وجه کاری که بی جهت  گران اعلام شده را قبول نمی کنم و خوشبختانه همه هنرمندان هم منطق مرا می‌پذیرند."

او برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در رونق اقتصاد هنر و گردش مالی افزون تر در بازار هنر ابایی از فروش قسطی اثر هنری ندارد و گاه بدون چک و ضمانت، کار هنری را قسطی می فروشد.

او می گوید سال هاست قسطی اثر هنری می فروشد و هیچ وقت پیش نیامده کسی پولش را ندهد. اتفاقا برخی از بهترین خریداران گالری اش از چنین فرصت هایی بهره برده اند و امروز برای خود مجموعه های کوچک اما خوب و کیفی دارند که صاحب ارزش افزوده هم شده است.

نمایشگاه صد اثر صد هنرمند در گالری گلستان

صد اثر در عین جوانانه بودنش خالی از نام های بزرگ هم نیست، به ویژه به این دلیل که بخشی از شور و هیجان جوانان برای راهیابی به این نمایشگاه به سبب همنشینی آثارشان با نام های بزرگ است: پرویز کلانتری ،غلامحسین نامی، یدالله کابلی،نصرالله افجه ای…

 

اینجا می توان نبض جامعه هنری را گرفت، کدام سوژه، کدام زاویه نگاه، کدام روایت پررنگ تر است و ذهن هنرمندان را چنان به خود معطوف کرده و نشسته این اثر با این مضمون را خلق کرده است.

به موازات آن، مردم کدام رویکرد را بیشتر دوست دارند، کدام سوژه خریداران بیشتری دارد، کدام هنرمند با اقبال بیشتری روبرو می شود و… ابتکار صد اثر در اعلام فروش روزانه و رکوردهای فروش می تواند نقش این دماسنج را ایفا کند و بگوید آحاد مردم چه جور سلیقه ای دارند.

بنا به رسم این رویداد هر اثری که به فروش می رود از روی دیوار برداشته و اثر دیگری از آن هنرمند جایگزین می شود. از این رو نمایشگاه صد اثر صد هنرمند هر چند روز یک بار نو و تازه می شود و علاقمندان و خریداران می توانند بار دیگر از آن دیدن و خرید کنند.

صد اثر صد هنرمند تا 30 مرداد در گالری گلستان ادامه دارد. نشانی گالری گلستان، خیابان دروس، خیابان کماسایی، شماره 34 هست.

 

 

لیلی گلستان گالری گلستان بیست و هفتمین صد اثر صد هنرمند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین