کد خبر: 38745 A

هنرمند معترض از آلمان خارج می‌شود/ من یک آواره‌ام!

هنرمند معترض از آلمان خارج می‌شود/ من یک آواره‌ام!

هنرمند معترض چینی پس از چهار سال کشور آلمان را ترک می‌کند چرا که معتقد است آلمان کشوری خودمحور است که نیازی به او ندارد.

ایران آرت: آی وی‌وی، هنرمند معترضی که به خاطر دفاع از حقوق بشر و دموکراسی و انتقاد از سیاست‌های حکومت چین مجبور به ترک این کشور شده بود، قصد کرده محل کنونی اقامت خود در برلین را ترک کند.

او در گفت‌وگو با روزنامه "دی ولت"، آلمان را جامعه‌ای بسته خوانده و گفته "این جامعه‌ای است که میل دارد باز باشد اما پیش از هر چیز برای محافظت از خودش".

آی وی‌وی آوریل ۲۰۱۱ پیش از سفر به هنگ کنگ در فرودگاه پکن دستگیر شد و تا چند ماه بعد که بر اثر فشارهای بین‌المللی آزاد شد زندانی بود.

گذرنامه این چهره شاخص هنر معاصر چین پس از آزادی از زندان ضبط شد و او در عمل تا ابتدای سال ۲۰۱۵ که اجازه خروج از کشور را دریافت کرد به نوعی در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به گزارش دویچه‌وله، آی وی‌وی از سال ۲۰۱۵ در برلین اقامت دارد و اکنون عزم خود را جزم کرده آلمان را ترک کند. او می‌گوید فرهنگ آلمانی چنان قدرتمند است که واقعا قادر نیست ایده‌ها و استدالال‌های دیگر را بپذیرد. او گلایه کرده که در آلمان تقریبا فضایی برای بحث‌های باز و احترام به صداهای مخالف وجود ندارد.

هنرمند چینی برای تشریح منظور خود از بسته بودن جامعه آلمان به چند مورد پیاده کردن اجباری خود از تاکسی اشاره کرده که یک مورد آن ظاهرا به خاطر پایین کشیدن شیشه بر اثر بوی تند عطر بوده است. او می‌گوید این پیش آمد را با اداره مقابله با تبعیض در میان گذاشته اما آنها این اتفاق را نه نمونه‌ای از تبعیض بلکه ناشی از "تفاوت‌های فرهنگی" ارزیابی کرده‌اند.

آی وی‌وی می‌گوید این ارزیابی برای او تقریبا به این می‌ماند که دولت چین اقدامات خود در زمینه نقض حقوق بشر را با "تفاوت‌های فرهنگی" با غرب توجیه کند.

43636761_303

"آلمان به من نیازی ندارد"

فعال حقوق بشر چینی می‌گوید او و خانواده‌اش با کمال میل در برلین اقامت داشته‌اند اما اکنون تصمیم به ترک این شهر گرفته است: "این کشور نیازی به من ندارد، زیرا خیلی خودمحور است."

به گزارش خبرگزاری آلمان، آی وی‌وی در ادامه مصاحبه با روزنامه "دی ولت" به انتقاد از سیاستمداران آلمان و نهادهای فرهنگی مانند جشنواره فیلم برلیناله پرداخت که به باور او به خاطر منافع اقتصادی از محکوم کردن صریح نقض حقوق بشر در چین خودداری می‌کنند.

در جشنواره برلیناله در فوریه امسال تازه‌ترین فیلم یکی از سینماگران معترض چینی به نمایش درنیامد زیرا دولت چین چند روز پیش از شروع جشنواره معرفی این فیلم را به بهانه آنچه "مشکلات فنی" عنوان شد پس گرفت.

آی وی‌وی می‌گوید جشنواره برلیناله در برنامه امسال خود از پذیرش تعداد دیگری فیلم و مستند از هنرمندان چینی نیز خودداری کرده است.

آی وی وی 2

هنرمند معترض چینی گفته هنوز نمی‌داند که از آلمان به کجا خواهد رفت: "کسی که مقصد خود را بشناسد دیگر آواره نیست، من یک آواره‌ام."

آی وی‌وی ۲۸ اوت ۱۹۵۷ در پکن متولد شد. پدرش شاعری معروف و از مشاوران فرهنگی مائو تسه‌تونگ بود که یک سال پس از تولد پسرش طرد شد و همراه دیگر اعضای خانواده به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد. هنرمند چینی می‌گوید او وطنی ندارد زیرا چین از زمان تولد او را طرد کرده است.

 

نقاشی هنرمند آی وی وی نقاش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین