کد خبر: 38331 A

نبوغ لئوناردو داوینچی همچنان کشف می‌شود

نبوغ لئوناردو داوینچی همچنان کشف می‌شود

سه کتاب جدید در وصف لئوناردو داوینچی نقاش چیره‌دست ایتالیایی نوشته شده و هر کدام به طور جداگانه به تحلیل آثار این نابغه پرداخته‌اند.

ایران آرت: مدت زیادی نیست که از پانصدمین سال‌روز درگذشت "لئوناردو داوینچی" می‌گذرد؛ نشریه نیویورک‌تایمز به همین مناسبت، به معرفی سه کتاب جدید در وصف زندگی این هنرمند چیره‌دست رنساس پرداخته است.

این نشریه نوشته است: "‌داوینچی"، به عنوان یک نوجوان یتیم ۱۵ ساله اهل "توسکان"،‌ فعالیت خود را از کلاس‌های آموزشی"آندرئا دل وروکیو" هنرمند ایتالیایی آغاز کرد،‌ اما رزومه او در طول سالیان دراز فعالیتش تنها به نقاشی و مجسمه‌سازی محدود نشد. نبوغ او در حوزه‌های مختلف همچون معماری، آناتومی، زمین‌شناسی،‌ ریاضیات، طراحی و مهندسی عمران، "جورجو وازاری" مورخ قرن شانزدهم میلادی را بر آن داشت تا از "‌داوینچی" به عنوان "شخصی فراتر از انسان"‌ یاد کند.

2

یکی از طراحی‌های آناتومی "داوینچی"‌

به گزارش ایسنا، "‌کارمن سی بامباک" مدیر موزه هنر متروپولیتن و کارشناس آثاری از داوینچی که در نمایشگاه اخیر همین موزه به نمایش درآمده است، در یک کتاب چهارجلدی با عنوان "مکاشفه لئوناردو داوینچی"‌ (منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹) به روایت زندگی این نابغه رنسانس در سه بازه زمانی متفاوت شامل: دوران کودکی "‌داوینچی"‌، بزرگسالی و آخرین‌ روزهای زندگی این هنرمند پرداخته است.

این پروژه ادبی که تقریبا ۵۰ سال زمان صرف خلق آن شده است، سعی دارد تصویری جامع از فردی که بیشتر مردم از او به عنوان نقاش "مونالیزا"‌ یا "شام آخر" یاد می‌کنند، ارائه دهد.

 "مارتین کمپ"‌ همکار "بامباک"‌ و یکی از کارشناسان آثار "داوینچی"‌ از این هنرمند به عنوان "مشهورترین شخص در تاریخ هنر تجسمی جهان" یاد می‌کند.

"کمپ" ‌در کتاب "لئوناردو داوینچی: ۱۰۰ اثر برتر" (منتشرشده در نوامبر ۲۰۱۸)، به بررسی مهم‌ترین آثار از هزاران طراحی‌ به‌جامانده از "داوینچی" که شامل طراحی‌های علمی و آناتومی حیرت‌آور او می‌شود، پرداخته است.

"کمپ" در کتاب دیگری با عنوان "لئوناردو از دیدگاه لئوناردو" (منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹)، در کنار نمایش طراحی‌های اولیه برخی از مشهورترین آثار "داوینچی"، به بررسی دقیق روند خلق تابلوهای نقاشی او پرداخته است. خلق تابلو نقاشی "بشارت" توسط "داوینچی"‌ آن هم در سن ۲۱ سالگی تا خلق تابلو "Ginevra de' Benci" که حالت ایستادگی و نگاهی انقلابی را در خلق پرتره‌های زنان به وجود آورد،‌ موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

3

تابلو نقاشی "بشارت"

 

داوینچی لئوناردو داوینچی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین