کد خبر: 37399 A

فیلم : متفاوت ترین نقاش زن ایران در آستانه رکورد شکنی/ بهجت صدر صدرنشین بهار 98

فیلم : متفاوت ترین نقاش زن ایران در آستانه رکورد شکنی/ بهجت صدر صدرنشین بهار 98

وقتی درباره بهجت صدر می خوانید حیرت می کنید او در دهه سی خورشیدی که زنان ایرانی گرفتار تحجر و بی سوادی بودند، او در ایران و اروپا به چه مدارج بالایی دست یافته است.

ایران آرت : یازدهمین حراج تهران اثری شاخص از بانوی زنده یاد بهجت صدر، یکی از متفاوت ترین نقاشان ایران زمین را ارائه می کند.این اثر در حالی پیشنهاد می شود که بهجت صدر سومین هنرمند موفق بازار هنر ایران در حراج های بین المللی بونامز و ساتبیز لندن بود.

در فصل بهاری که گذشت بهجت صدر با سه اثر در دو حراج بونامز و ساتبیز حضور داشت که در حراج بونامز یک اثر او با قیمت 93.812 پوند و دو اثرش در حراج ساتبیز، با قیمت 36 هزار پوند و 12.500 پوند فروش رفتند.

اثری که اکنون حراج تهران پیشنهاد داده از مهم ترین دوره های کاری استاد نقاش که چه بسا او را با این گونه آثارش ستایش می کنند. کاری که دهه پنجاه خورشیدی خلق شده و با تکنیک رنگ روغن روی بوم آلومینیوم که بر روی فیبر کشیده شده چشم را به کنش فرمال گونه رنگ ها دعوت می کند.

بهجت صدر

تفاوت های بهجت صدر را در همان زندگی نامه چند خطی اش می توان یافت و حسرت خورد چرا بازار هنر قدر و منزلت چنین گنجینه هایی را نمی داند.

بهجت صدر در سال ۱۳۳۳ با رتبهٔ نخست در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پایان‌نامه هنری دریافت کرد و سال بعدش بورسیه‌ای برای هنرآموزی از Accademia di Belle Arti di Roma در ایتالیا گرفت.

دو سال بعد یعنی سال سی و پنج، برنده جایزه سیمین همترازی شهر سن‌ویتو شد و یک نقاشی از او به همراه چند کار از نگارگران جوان ایران در بیست و هشتمین دوسالانه ونیز پذیرفته شد و در سال ۱۳۳۶ نخستین نمایشگاه او در نگارخانه «پینچو» در رم برپا شد.

بهجت خانم دو سال پس از ازدواج با مرتضی حنانه، موزیسین شهیر، در سال ۱۳۳۹ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به آمورش نگارگری پرداخت. در سال ۱۳۴۱ نیز در سومین دوسالانه تهران، جایزه نخست را می‌گیرد و نگاره‌هایش به سی و یکمین دوسالانه ونیز، فرستاده می‌شود…

اما اوج خلاقیت او به کنار گذاشتن قلم مو و سایر لوازمات معمول نقاشی برمی گردد، آنجا که کنش خلاقانه اش به جای رنگ گذاری مرسوم در نقاشی مدرنیستی به تکنیک رنگ برداری تغییر جهت می دهد و کاردک های بنایی می شود قلم موی او! همین تغییر روش، گفتمانی تازه برای آثارش خلق می کند.

در ویدئوی پیوست این مطلب خود استاد نقاش این نکته را تصویری برای تان تشریح می کند.

احتمالا با خواندن همین چند خط شما هم مانند ما به این پرسش رسیده اید که چرا زنی با چنین استعداد شگرف که شصت سال پیش این نبوغ را داشته آن سان که باید در مارکت داخلی هنر مورد توجه قرار نگرفته است؟

البته نمی توان کتمان کرد که مارکت جهانی هنر هم مردسالار است و هیچ گاه زنان حتی نزدیک قله هم نرسیده اند اما با این وجود زنی که در دهه سی خورشیدی در این خاورمیانه ضد زن به چنان رتبه ای از هنر دست یافته بود قدرش بیش از قیمت های کنونی ست.

در بازار کنونی هنر ایران، این تنها قیمت آثار زنده یاد منیر فرمانفرماییان است که تنه به تنه مردان می زند و حتی دوره قبل حراج تهران،حراج معاصر و مدرن های متاخر، رکورد نخست را از آن خود کرد؛زهی  قیمت آثار او در زمان حیات اوس منیر از این گرامی داشت توسط اقتصاد هنر بعد از او شاید خانم بهجت صدر شانس بالایی برای ارتقای قیمت داراست.

ذکر این نکته لازم است که آثار بهجت صدر در پنج دوره اخیر حراج تهران حضور نداشت.

شاید حراج کار شاخصی از او نیافته بود( که البته بعید است) و یا اینکه این یک استراتژی هوشمندانه برای کمک به رونق مارکت او بود.

گمانه دوم محتمل تر است زیرا در تیر ماه 1395 حراج تهران در اقدامی جالب توجه دو اثر از بهجت صدر در کاتالوگ خود قرار داد؛ اتفاقی که معمولا در مورد مستر های تثبیت شده می افتد و همین ریسک حراج تهران می گوید آنها برای بازار خانم صدر اعتبار خاصی قائل هستند. هر دو اثر در آن حراج با رقم 260 میلیون تومان فروخته شدند، که به طبع با آنچه باید رخ می داد فاصله داشت. چالش جدی اما وقتی بود که بدانید سال 1394 هم اثر بهجت خانم 260 میلیون تومان چکش خورد که با مقدمه ای که درباره اهمیت این هنرمند نوشته شد این رقم ها برای او بسیار پایین به نظر می رسد.

20190701_221137

20190701_221137

احتمالا تحلیل کارشناسان حراج تهران بر این موضوع قرار گرفته است که چند دوره به بازار تنفس داده شود و این بار با تصحیح قیمت گذاری، بهجت صدر از نو و دوباره به بازار هنر معرفی شود. از این رو حراج تهران برای این کار زنده یاد بهجت صدر یک تا یک و نیم میلیارد تومان پیشنهاد داده است. ریسک دیگری از حراج تهران برای ترمیم و تصحیح بازار هنر درباره مارکت بزرگان.

البته کاری که جمعه عرضه می شود با همه آثاری که تا به حال از بهجت صدر ارائه شده بهتر است، به خصوص که شناسنامه بسیار موثقی هم دارد :در کریستیز 2008 همین کار فروخته شده و اکنون حراج تهران آن را به مام وطن بازگردانده است که پیشتر هم نوشتیم این یکی از مهم ترین دستاوردهای حراج تهران در عمر کوتاه هشت ساله خود است.

این شما و این ویدئویی که حراج تهران به مناسبت ارائه اثر مهمی از بهجت صدر ساخته و منتشر کرده است:

 

حجم ویدئو: 25.82M | زمان ویدئو: 00:02:43
حراج تهران بهجت صدر یازدهمین حراج تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین