کد خبر: 37358 A

از زنان مینیاتوری تا یادگاری­‌هایی غم‌انگیز / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از زنان مینیاتوری تا یادگاری­‌هایی غم‌انگیز / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های فرح اصولی، محمود محمودی، رسول اکبرلو و مهریار ارجمندنیا سر زده‌ادیم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار فرح اصولی با عنوان «مه و خورشید» در گالری شیرین، نمایشگاه نقاشی­‌های محمود محمودی در گالری ماه، نمایشگاه نقاشی­‌های رسول اکبرلو در گالری اُ و نمایشگاه نقاشی­‌های دیجیتال مهریار ارجمندنیا با عنوان «بوزون هیگز» در گالری سایه سوژه­‌های این هفتۀ گالری‌گردی در ایران آرت هستند.

 

زنان مینیاتوری

فرح اصولی هنرمند معاصر ایران، پس از انقلاب 57 به یکی از پیشگامان تجدید حیات نقاشی­‌های مینیاتوری تبدیل شد. او در نمایشگاه جدیدش با عنوان «مه و خورشید» به نمایش دو گروه از آثارش پرداخته است؛ او از سویی چاپ­‌های دستی­‌اش را به نمایش گذاشت و همچنین طرح­‌هایی از آثار مینیاتوری را ارائه کرده است.

این مجموعه آثار فرح اصولی بین سال­‌های 1362 تا 1367 را در بر می­‌گیرد که اکنون به عنوان یک نسخه چاپی با امضای هنرمند دوباره احیا شده است. سبک اصولی در سه دهه پس از انقلاب شکل گرفته و تکامل یافته است. وی در جستجوی شکلی معنی­‌دار از بیان خود، آن را در سنت غنی و زیبایی­‌های نقاشی­‌ها، معماری و هنرهای تزیینی ایرانی پیدا کرده است.

نمایشگاه آثار فرح اصولی در گالری شیرین

زنان مینیاتوری فرح اصولی در موقعیت­‌های خاص معماری و فرهنگی ایرانی قرار می­‌گیرند و با چشمانی بی‌فروغ و اندامی ساکن به شکلی به وضعیت زنان در جامعۀ معاصر و در قامت گذشته اعتراض دارند. آثار اصولی از ظرافت، دقت و ریزبینی خاصی برخوردارند و در طول چهل سال فعالیت فرح اصولی این آثار شکلی پیوسته و روندی متناوب و همواره را در پیش گرفته­‌اند. در این مجموعه بخشی که نظر مخاطب را به خود بیشتر جلب می­‌کند، آثاری است که بدون رنگ و تنها با مداد نوک باریک و با ظرافت و دقت همیشگی اصولی بر روی کاغذی سفید کشیده شده­‌اند. زنانی که علاوه بر نگاه­‌های سرد و طرد شده در مقابل مصائب دوران این بار در زیر بار هجوم ناملایمات دوران معاصر رنگ باخته­‌اند اما از محدودۀ پویایی خارج نشده­‌اند. آنها همچنان در حال فعالیت و تأثیرگذاری بر خود و اطرافیان هستند.

بخش دیگر این نمایشگاه به آثار چاپی این هنرمند که به روش سیلک اسکرین هستند اختصاص دارد که علاوه بر نمایش در قالب کتابی با تیراژ محدود در این رویداد رونمایی شد.

فرح اصولی از نقاشان زن معاصر ایرانی است که به دلیل شکل خلاقانۀ آثارش و برگزاری نمایشگاه‌­های متفاوت در سراسر دنیا و همچنین حضور آثارش در موزه‌­های مختلف در نقاط مختلف، شناخته شده است.

نمایشگاه آثار فرح اصولی با عنوان «مه و خورشید» تا 19 تیر در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

نقوش برجستۀ هندسی

محمود محمودی در نمایشگاه جدیدش آثاری در ابعاد بزرگ را به نمایش گذاشته است. او در این مجموعه از تکنیک پاپیه ماشه بر روی بوم استفاده کرده است و این آثار همچون نقش برجسته­‌هایی بر روی بوم خودنمایی می­‌کنند. مهدی قادرنژاد در بخشی از متنی که بر این نمایشگاه نوشته، آورده است: «دلمشغولی دائمی محمودی در نقاشی­‌هایش مجال دادن به آشکارگی عالم پُر رمز و راز اشکال هندسی است. مجموعۀ حاضر نتیجۀ بیش از یک دهه کار، پالایش و تکامل غیرعادی­‌ترین شکل در طبیعت یعنی مربع است. ...»

او در این مجموعه با تکرار شکل هندسی مربع دگردیسی­‌هایی خواسته و آگاهانه را شکل داده به­ طوری که این اشکال مربع در هر وضعیتی قابل رؤیت و تشخیص هستند. محمودی در این آثار از پاپیه‌ماشه برای برجسته­ کردند خطوطی تکرارشونده و در امتداد ساخت مربع­‌های متعدد استفاده کرده است.

نمایشگاه نقاشی محمود محمودی در گالری ماه

از ویژگی­‌های این مجموعه استفادۀ مقتصدانه از رنگ است. او با توجه به کارگیری موجزانۀ رنگ و سایه از سطوح برجسته در جهت شکل بخشیدن به فرم­‌ها و ایجاد نور و سایه استفاده کرده است. ریتم و تکرار فرم­‌ها در یک سطح بزرگ و وسیع و همچنین خلل و فرجی که توسط متریال پاپیه ماشه ایجاد شده است، بافتی وسیع از یک کل را ایجاد کرده است.

محمودی از یک شکل هندسی آشنا و پیش­‌پا افتاده استفاده کرده است و این شکل نزدیک و ملموس جریانی شگفت­‌انگیز و برجسته و شاخص از یک ریتم آهنگین را ایجاد کرده است که ابعاد بزرگ آثار به درخشندگی و خاص بود آنها کمک کرده است.

آثار محمودی از درون منحصربه­‌فرد هنرمند حکایت می­‌کند این آثار زبانی جهانی دارد که نه با اشکال بومی قرابت دارد و نه از آن منفک است، بنابراین این آثار با زبان هنرمند با مخاطب تعامل می­‌کند و بنا به دریافت مخاطب برداشتی از این فرم­‌های بدیهی صورت می­‌پذیرد.

نمایشگاه آثار محمود محمودی تا 25 تیر در گالری ماه ادامه دارد. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، پلاک 26 قرار دارد.

 

یادگاری­‌هایی غم انگیز

رسول اکبرلو که چندسالی است با نقاشی­‌های فیگوراتیو و همچنین نقاشی‌خط­‌هایش دیده و شناخته شده است در نمایشگاه اخیرش در گالری اُ مجموعه­‌ای از نقاشی­‌های پرتره‌­اش را ارائه کرده است.

او در این آثار مجموعه­‌ای از افراد را در وضعیت­‌های روزانه، بی­‌واسطه و بدون غلو و تصنع ترسیم کرده و سوژه­‌هایش را در وضعیت­‌های عادی و روزمره نشان داده است، سوژه­‌هایی که ابتدا به نظر می­‌رسد برای نقاش فیگور گرفته­‌اند و ساعت­‌ها در وضعیتی ساکن مانده­‌اند تا نقاش تصویر آنها را بکشد، اما سادگی در وضعیت، پوشش و حتی صورت­‌هایی عادی و معمولی آنها موجب می­‌شود تا مخاطب بر روی تصورات قبلی­‌اش خط باطل بکشد و بپذیرد که این نقاش بوده که وارد بخشی از زندگی روزمرۀ افراد در اطرافش شده است و آنها در موقعیت­‌هایی ساده و به دور از فضایی ساخته و طراحی شده آنها را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی ­‌های رسول اکبرلو در گالری اُ

سوژه‌­های اکبرلو حتی از حضور نقاش در محیط خصوصی خویش خشنود و متعجب به نظر نمی­‌رسند آنها با چهره­‌هایی بی‌حوصله، بی­‌تفاوت و گاهی خسته و مغموم در وضعیت ترسیم شدن بر روی بوم قرار گرفته­‌اند و هیچ تلاشی برای تغییر شرایط به صورت جزئی و کلی نمی­‌کنند. انسان‌هایی مسخ شده، سست و بی­‌انگیزه و ناامید و بازگشته از آینده­‌ای نامعلوم، سوژه­‌های اثر اکبرلو هستند.

محیط و فضای قرارگیری این سوژه­‌ها بسیار خفته، خفه و خفقان‌آور است. محیطی کم نور، آسیب دیده، قدیمی که علاوه بر نور کم دچار کم­‌رنگی و گاهی بی­‌رنگی شده‌اند. رنگ­‌های ملایم، سرد و خاموش آثار حتی روزنی برای فرج و گشایش را در نظر مخاطب نشان نمی‌دهند.

نمایشگاه آثار رسول اکبرلو تا 19 تیر در گالری اُ ادامه دارد. گالری اُ در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری، شمارۀ 8 قرار دارد.

 

ذرۀ مختل‌کننده

«بوزون هیگز، یک ذرۀ بنیادی اولیه در مدل استاندارد فیزیک ذرات است که از تحریک کوانتومی میدان هیگز، یکی از فیلدهای نظریۀ فیزیک ذرات، تولید می­‌شود. این ذره به نام پیتر هیگز در نتیجۀ همکاری پروژه‌­های CMS و ATLAS تأیید شد. مفهوم اصلی در این پروژه بوزون هیگز است که برای نشان دادن ماهیت اختلال و هرج و مرج در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.» این بخشی از متن بیانیۀ نمایشگاه آثار دیجیتالی مهریار ارجمندنیا است که این روزها در گالری سایه در حال نمایش است.

ارجمندنیا در این نمایشگاه نقاشی­‌های دیجیتالی خودش را به نمایش گذاشته است. این آثار که در ابعادی متوسط و یکسان طراحی شده­‌اند به ترسیم سوژه­‌هایی می­‌پردازد که در پس یک بی­‌نظمی و آشفتگی به وقوع پیوسته‌اند.

نمایشگاه نقاشی­‌ های دیجیتال مهریار ارجمندنیا با عنوان «بوزون هیگز»

آثار ارجمندنیا سطوحی همراه با هرج و مرج و بهم ریختگی را نشان می­‌دهد که در میان این آغشتگی، تصاویری از چهرۀ انسان‌ها قابل دیدن و تشخیص است. او با توجه حضور این ذرۀ بنیادی در طبیعت تلاش کرده که تصاویری را در پس این ذرۀ مختل کننده به نمایش بگذارد که قابل تمیز باشد. شاید این مجموعه تلاش یک هنرمند برای نظم بخشیدن به آثار مخرب ذرۀ بزون هیگز است و سعی می­‌کند آثار مخرب این ذره را در پس فعالیت آن از بین ببرد و به آن باز هم نظمی ببخشد. هنرمند در این مجموعه به شکلی از تقابل میان نظم و بی­‌نظمی در هستی پرداخته است؛ تقابلی که همیشه و از ابتدای آفرینش بر هستی سیطره داشته است و جزو مقولات مورد بحث در فلسفه محسوب می­‌شود.

نمایشگاه آثار مهریار ارجمندنیا تا 12 تیر در گالری سایه ادامه دارد. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شمارۀ 21 قرار دارد.

 

 

گالری شیرین گالری ماه گالری اُ گالری سایه فرح اصولی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین