کد خبر: 3734 A

کامنت‌بازی با هنرمندانی که تخم‌مرغ‌های تهران را رنگ کردند

کامنت‌بازی با هنرمندانی که تخم‌مرغ‌های تهران را رنگ کردند

وروزی که گذشت، پایتخت صحنه هنرنمایی هنرمندانی بود که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، قصد کرده بودند هر آن‌چه یادآور بهار است را بر صورت شهر نقش بزنند.

ایران‌آرت: نوروزی که گذشت، پایتخت صحنه هنرنمایی هنرمندانی بود که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، قصد کرده بودند هر آن‌چه یادآور بهار است را بر صورت شهر نقش بزنند. دومین دوسالانه هنرهای شهری «بهارستان»، در حالی برگزار شده که این بار با مشارکت بسیار چشمگیر هنرمندان و مردم نیز همراه بوده است؛ دوسالانه‌ای که در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی برگزار شده و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

بخشی از این هنرنمایی‌ها، مربوط به هنرمندانی بود که بنا به سنت نوروزی، تخم مرغ‌هایی را در سطح شهر نقاشی کردند. در این گزارش که به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان‌ زیباسازی شهر تهران فراهم آمده است، پای حرف‌های این هنرمندان نشسته‌ایم.

 

ابوالفضل معصومی: استقبال مردم از این بخش جایگاه هنر شهری را نزد شهروندان نشان می‌دهد. نقشی از پدر و مادر سالمندم را روی تخم مرغ حک کردم. پیشتر اتود این اثر را زده بودم و از طرف دیگر با توجه به اینکه می‌دانستم چه زمانی فراخوان هنر سالانه «بهارستان» اعلام خواهد شد زودتر این طرح را پیاده کردم. اگر نگاهی به اطرافیان‌مان بیاندازیم شاهد استقبال مردم از بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی در دوره گذشته خواهیم بود. عکس‌هایی که شهروندان به یادگار در کنار این تخم‌مرغ‌ها انداختند و استقبال‌شان از روند اجرای بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی همه و همه نشان دهنده جایگاه خوب این بخش در هنر شهری است.

 

اورنگ خدیوی: دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان» باعث نشاط در فضای شهری شده است. طرحی از من که مورد قبول هیات انتخاب آثار قرار گرفت، یک سری ماهی است که خانم هستند. ماهی‌ موضوع مناسبی بود و این ماهی ها شبیه زنان ما هستند که روسری سر کرده‌اند و شبیه زنان جامعه شاد و سرزنده هستند.

 

آیلار شهبازی: اولین دوره‌ای است که در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی شرکت کرده‌ام. هدف از اجرای طرح تخم مرغ‌های نوروزی زیباکردن شهر است. به همین دلیل طرح و رنگ‌هایی که برای آن به کار می‌بریم بسیار مهم است.

تخم مرغ

پگاه رخشا: مخاطب اصلی‌ اثرم در «بهارستان» کودکان هستند. با توجه به اینکه چند سالی است تصویرگر کتاب‌های کودکان هستم امسال تصمیم گرفتم در همین زمینه طرحی را کار کنم تا مورد توجه کودکان باشد و از تماشایش لذت ببرند.

 

حسین خوش رفتار: یکی از ویژگی‌های بخش تخم مرغ‌های نوروزی سالانه هنری «بهارستان» ارتباط بسیار خوبی بود که در جریان اجرای ‏طرح‌ها روی حجم‌های تخم مرغی شکل، میان هنرمندان و مردم ایجاد می‌شود. ‏بسیاری از مردم تا به حال از نزدیک شاهد شکل گرفتن یک اثر هنری قرار نگرفته‌اند اما با حضور در این کارگاه‌ها ارتباط نزدیک‌تری با هنر پیدا می‌کنند و بیشتر به هنرعلاقه‌مند می‌شوند.

 

حمیدرضا قیاسی: امسال هم مانند سال گذشته سطح تخم مرغ را سیمانی کردم و روی آن یک‌سری عکس‌های تهران قدیم را چاپ کردم. از طرف دیگر از المان‌های امروزی مانند برج میلاد هم استفاده کردم.

 

داریوش حبیب‌خانی: «بهارستان» حس شادی و نشاط برای جامعه ایجاد کرده است. سالانه «بهارستان» حرکت بسیار خوبی است که طی این دو سال انجام شده ضمن اینکه امکانات اجرای آثار نیز برای هنرمندان خوب است و بازخوردهای مناسبی نیز از مردم دریافت می‌کنیم.

 

راحله برخورداری: استقبال مردم از هنرهای شهری چشمگیر است. تخم مرغ‌ها رنگی براساس سنت نوروز است. مردم نسبت به این موضوع پس زمینه فرهنگی دارند، بنابراین وقتی این کار در شهر توسط هنرمندان انجام می‌شود خیلی تأثیرگذار است.

تخم مرغ

ریحانه کریمی: «بهارستان» نگاه شهروندان به هنر را حرفه‌ای می‌کند. برگزاری سمپوزیوم‌ها، سالانه‌ها و دوسالانه‌ها باعث ایجاد پیوند میان هنرمندان و مردم می‌شود. مخاطبانی که تا همین چند سال پیش شناخت چندانی از هنر و آثار هنری نداشتند اما حالا با برگزاری سالانه «بهارستان» در فضای باز شهری باعث شده تا شناخت خوبی از هنر پیدا کنند.

 

زهرا امینی: این سالانه جدای از تمام کم و کاستی‌هایی که دارد که آن هم خاصیت انجام هر کار نویی است، یک ویژگی مهم دارد و به نظرم این ویژگی زنده نگه داشتن شهر است. در طول برگزاری این سالانه که بیشتر شبیه سمپوزیوم‌هایی است که در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود، مردم در تعامل مستقیم با هنرمندان هستند و همین موضوع باعث ایجاد شور و نشاط در شهر می‌شود.

 

زهرا محمدنژاد: تهران و برخی از شهرهای دیگر کشورمان خاکستری هستند. در این شهرها رنگ وجود ندارد. در صورتی که وقتی آدم‌ها خسته از روزگار و زندگی در شهر حضور پیدا می‌کنند برخوردشان با رنگ باعث تلطیف روحیه‌شان می‌شود. حتی رنگ آبی سرد هم می‌تواند انرژی مضاعفی به مردم دهد. به همین دلیل اجرای این طرح‌ها می‌تواند باعث نشاط و شادابی در میان شهروندان شود.

 

سحر خراسانی: امیدوارم روند برگزاری سالانه «بهارستان» ادامه پیدا کند. این تعامل هم باعث درک بیشتر مردم از تولید آثار هنری می‌شود و هم هنرمندان شناخت بیشتری نسبت به مردم پیدا می‌کنند

 

سمانه مطلبی: اینکه شهرداری و سازمان زیباسازی هر سال اقدام به برگزاری سالانه «بهارستان» می‌کنند نشان‌دهنده این موضوع است که به فضای شهری و شهروندان توجه ویژه‌ای دارد و این مساله به نوبه خود ارزشمند است.

 

سمیرا استوان: ویژگی‌ مهم سالانه «بهارستان» برگزاری آن به صورت کارگاهی است. این، تاثیر بسیار زیادی بر مخاطب دارد. در طول برگزاری شاهد استقبال بسیار خوب مردم و توریست‌ها بودیم که مدام درباره جنبه‌های مختلف کار سوال می‌پرسیدند.

تخم مرغ

سمیرا محبی: آثار سالانه «بهارستان» می‌توانند زمان طولانی‌تری در سطح شهر باقی بماند. به نظرم برخی آثار به قدری زیبا و قوی هستند که حیف است به این زودی‌ها از سطح شهر جمع آوری شوند. در همین چند روز هم شاهد بودیم که مردم زیادی با تماشای این تصاویر انرژی گرفته اند.

 

سیمین هنرور: به نظر من «بهارستان» واقعا توانسته شهر را زیبا کند ضمن اینکه به لحاظ اقتصاد نیز برای هنرمندان یک کمک و حمایت به شمار می‌رود.

 

شبنم کارپسند: همین که در روزهای اول بهار مردم با آثار هنری خوبی در سطح شهر روبرو می‌شوند و از آن انرژی می‌گیرند اتفاق بسیار خوبی است که در سال‌های اخیر توسط شهرداری رقم خورده است. با اجرای این طرح شهر فضای هنری بسیار خوبی پیدا می‌کند که با طبیعت این روزهای سال هم هماهنگ است.

 

شیدرخ نصرالله: عکس‌العمل مردم هنگام کار در کارگاه‌های تخم مرغ‌های نوروزی خیلی خوب بود. بعضی‌ها رد می‌شدند و ضمن عکاسی درمورد ایده‌ها نظر هم می‌دادند. به خصوص هر چقدر از روز می‌گذشت سوالات مردم بیشتر هم می‌شد.

 

عالیه روح‌مند:برگزاری این رویداد هنری به صورت کارگاهی باعث ارتقای سطح سلیقه جامعه می‌شود. روزی که در پارک دانشجو مشغول طراحی بودیم افراد زیادی اطراف‌مان جمع شده بودند و درباره جنبه‌های مختلف کار توضیح می‌خواستند. از این رو ارتباط بسیار خوبی میان مردم و هنرمندان برقرار شد.

 

فاطمه خدایاری: تخم مرغ‌های نوروزی بسیار خوب است اما خیلی مناسبتی است و به همین دلیل بهتر است در نوروز یا نهایت بهار در معرض تماشای عموم قرار بگیرد. در تمام شهر این تخم مرغ‌ها به صورت یکپارچه کار می‌شود که بسیار هم مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و از این نظر قابل توجه است.

 

فاطمه محمدی: به نظر من سالانه هنرهای شهری «بهارستان» بسیار موفق عمل کرد زیرا توانست ارتباط مستقیمی بین هنرمندان و سازمان زیباسازی شهر تهران ایجاد کند اتفاقی که تا پیش از این کمتر وجود داشت و عموما کارها به دست پیمانکاران بود.

تخم مرغ

فرشته جعفری فرمند: خوشبختانه امسال طرح‌های بسیار خوبی در شهر اجرا می‌شود. از سوی دیگر تاثیر خوبی بر فضای شهری و مردم می‌گذارد و این را از واکنش‌های مردم در کارگاه‌ها می‌توان درک کرد.

 

گلناز صفری: در دوره‌ گذشته کافی بود که به مکان‌های اجرای تخم مرغ‌های نوروزی سری می‌زدید تا می‌دیدید که چطور مردم با شور و شوق مشغول گرفتن عکس‌های سلفی با این آثار هستند. تا مدتی هم که تخم مرغ‌ها در پارک‌هایی مانند پارک ملت نصب بود توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کرد و علاقه‌مندان به همراه خانواده‌های‌شان مشغول گرفتن عکس‌های سلفی و یادگاری با این آثار بودند؛ همین موضوع نشان می‌دهد که این طرح موفق بوده است.

 

مرجان نعمتی: نکته‌ای که باید در نظر بگیریم هزینه زیادی است که شهرداری برای زیباسازی شهر صرف می‌کند. به همین دلیل با توجه به اینکه قرار است برخی آثار خلاقانه و بهتر برای مدت طولانی‌تری نگهداری شود پس ای کاش به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند تا این تخم مرغ‌های با زیرسازی و مناسب فصول بارندگی خلق شوند.

 

مریم امیری: به نظرم برگزاری سالانه هنرهای شهری ایده خیلی جالبی است. مخصوصا نقاشی دیواری خیلی جالب است. بخش تخم مرغ‌ها هم به جای خود بسیار جالب است هم مانند مجسمه در سطح شهر قرار می‌گیرد و هم حس و حال عید و سفره هفت سین دارد.

 

معصومه جان بخش: با توجه به استقبال گسترده‌ای که از طرف گروه‌های مختلف مردم و هنرمندان از سالانه «بهارستان» شاهد بوده‌ایم این بخش به راحتی می‌تواند به عنوان هنر شهری جایگاه ثابت و موثری پیدا کند.

 

مونا مطهریان: با توجه به اینکه نوروز زمانی است که عموم مردم به خیابان‌ها سر می‌زنند، من فکر می‌کنم که ارتباط با آثار به خوبی برقرار شده است، البته می‌توانست آثار غربالگری بیشتری شود ضمن اینکه اطلاع رسانی وسیع‌تری نیز برای چنین رویداد مهمی نیاز بود.

 

مهرداد موسوی: همواره فاصله زیادی بین هنر و هنرمند با مردم عادی در ایران وجود داشته است اما به نظر من دقیقا «بهارستان» برای این منظور تبدیل به پلی برای ارتباط بین این بخش‌ها شده است به نحوی که باعث آشتی مردم با هنر و درگیر شدن آنها با آثار هنری شده است.

 

مینا رمضانی: علی رغم فضای محدودی که در اختیار داشتیم اما برگزاری بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی به شکل کارگاه ایده بسیار جالبی بود.

 

ندا اشرف جولایی: زمانی مردم گل‌ها را می کندند و ارتباط زیادی با فضای سبز برقرار نمی‌کردند اما حالا به فضای سبز آسیبی نمی‌رسانند. آثار هنری هم به همین شکل است، هرچقدر این رویدادهای هنری بیشتر باشد مردم ارتباط نزدیک‌تری با هنر برقرار می‌کنند و برایش ارزش قائلند.

تخم مرغ

نرجس امین زاده: هر سالی که از برگزاری این سالانه می‌گذرد کار با کیفیت بیشتری برگزار می‌شود به همین دلیل تصور می‌کنم در سال‌های آینده شاهد برگزاری بهتر سالانه هنری «بهارستان» خواهیم بود.

 

نرگس محمدی: ادامه سالانه «بهارستان» در بلندمدت تاثیر بسیار خوبی بر شناخت مردم نسبت به هنر می‌گذارد. برای مثال تا همین چند سال پیش هیچ‌کس نمی‌دانست تصویرسازی چیست اما حالا در تعامل با هنرمندان نسبت به این مفاهیم شناخت نسبی پیدا کرده‌اند.

 

هادی اصغرزاده: هنرمندان با حضور در کارگاه‌های هنرهای شهری «بهارستان» و برقراری ارتباط با هنرمندان یاد می‌گیرند که تافته جدا بافته‌ای از مردم نیستند.

 

 

 

 

 

 

 

سازمان زیباسازی شهر تهران سالانه هنرهای شهری بهارستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین