کد خبر: 37289 A

فیلم: رکورد پنج میلیاردی سهراب می شکند؟ /دو سپهری که‌ در حراج تهران چکش می خورد را ببینید

فیلم: رکورد پنج میلیاردی سهراب می شکند؟ /دو سپهری که‌ در حراج تهران چکش می خورد را ببینید

ویدئویی که دو اثر سهراب سپهری در یازدهمین حراج تهران را معرفی می کند تقدیم تان شده است؛ این دو نقاشی که عصر جمعه چهاردهم تیر ماه چکش می خورند شاید رکورد بازار هنر ایران را ارتقا دهند:

ایران آرت : یازدهمین حراج تهران عصر جمعه چهاردهم تیر در حالی برپا می شود که ناخودآگاه نگاه‌ها برای شکستن رکورد بازار هنر ایران به دو نقاشی زیبای سهراب سپهری دوخته شده است.

در این حراجی دو تابلوی سهراب پیشنهاد می شود که تقریبا هم اندازه و هم سن و سال هستند و برآورد قیمت مشابه دو تا سه میلیارد تومانی دارند.

سال گذشته در چنین روزهایی عنوان گران ترین اثر نهمین حراج تهران به تابلوی بزرگ و استثنایی از سهراب سپهری تعلق گرفت که از سوی مجموعه خانواده گلستان به این حراج ارائه شده بود؛ اثری کمینه گرا، شاعرانه با هماهنگی رنگی بسیار زیبا از سهراب در اندازه چشمگیر 100 در 300 سانتی متر که پنج میلیارد و یکصد میلیون تومان چکش خورد.

حال باید دید افزایش قیمت دلار و به طبع افزایش ارزش افزوده آثار هنری چه ره آوردی برای ارتقای قیمت ها در بازار هنر خواهد داشت. 

سال گذشته سهراب در حالی مرز روانی پنج میلیارد تومان را پشت سر گذاشت که دلار حدود هشت هزار تومان بود و با نرخ امروز تفاوت فاحشی دارد.

هر چند که نباید فراموش کرد سهراب پنج میلیاردی دارای شناسنامه ای خاص و یگانه بود که هیچ یک از این دو اثر حائز آن ویژگی های منحصر به فرد نیستند.

در عین حال، نکته مهم این است که این روزها دیگر یافتن نقاشی از سهراب سپهری به این سادگی ها ممکن نیست.طبیعی ست در این اقتصاد وانفسا هر کس نقاشی از سپهری دارد به عنوان سرمایه ای ارزشمند و گرانبها در پستو پنهان کرده و دسترسی برای خرید آن کم و بسیار نایاب است و شاید حراج تهران از معدود مسیرهای خرید تضمین شده چنین اثر شاخصی در مارکت هنر ایران است.

سهراب سپهری شخصیت هنری متفاوتی در هنر ایران است که به نظر می رسد حالا حالا جایگاهی دست نیافتنی در بازار هنر ایران دارد، از شمارگان کتاب هایش تا قیمت نقاشی ها و طراحی هایش. عکس این مطلب یکی از این نشانه هاست.این اولین تصاویر از فیلم سینمایی سهراب است که گویا علی قوی تن ساخت آن را به پایان رسانده است. سپهری بعد از کمال الملک( ساخته علی حاتمی) دومین نقاش ایرانی ست که صاحب یک فیلم سینمایی می شود.

در همین حال، حراج تهران درباره دو سپهری که‌ به‌ میز حراج می فرستد ویدئویی را منتشر کرده است که می توانید در ادامه مطلب ببینید. 

اولین اثر سهراب در شماره 28 ارائه می شود که اکتبر دو سال پیش در کریستیز لندن ارائه شده بود و اکنون به وطن بازگشته است که این خود از دستاوردهای حراج تهران است:

20190629_184543اما

سپهری دوم در شماره شصت و دو به روی میز حراج عرضه خواهد شد که نکته جالب توجه آن اهدای عواید فروشش به ساخت، تجهیز مدرسه و بورسیه کردن دانش آموزان در تبریز است:

 

20190629_184607

سهراب سپهری یازدهمین حراج تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین