کد خبر: 36612 A

گران‌ترین نقاشی جهان در کشتی شاهزاده چه می‌کند؟

گران‌ترین نقاشی جهان در کشتی شاهزاده چه می‌کند؟

گران‌ترین اثر هنری جهان که اثری متعلق به داوینچی یا کارگاه این نقاش برجسته است در در میان آب‌های دریای عرب تلو تلو می‌خورد!

ایران آرت: سالواتور موندی شاهکار نقاشی "لئوناردو داوینچی" هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس که به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شده، از کشتی خصوصی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سردرآورده است.

به گزارش روز سه شنبه رسانه‌های غربی، تابلوی سالواتور موندی که بن سلمان مالک آن است، در کشتی تفریحی ولیعهد سعودی در میان آب‌های دریای عرب تلو تلو می‌خورد.

گفته می‌شود که یک شاهزاده سعودی به نمایندگی از بن سلمان این تابلوی ۵۰۰ هزار ساله را در سال ۲۰۱۷ در حراجی "کریستیز" به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

موقعیت کشتی تفریحی بن سلمان تا ۲۶ ماه می (۵ خرداد ماه) در دریای عرب در نزدیکی شهر بندری "شرم الشیخ" مصر شناسایی شده است.

هرچند که نگهداری یک تابلوی نقاشی شکننده در میان آب‌های مواج، کار درستی به نظر نرسد، اما غیرعادی نیست که این شاهزاده فوق ثروتمند سعودی کشتی خود را با یک اثر هنری مزین کند.

"جو لوئیس" میلیاردر انگلیسی نیز یکی از تابلوهای نقاشی از "فرانسیس بیکن" نقاش ایرلندی را به ارزش ۷۰ میلیون دلار در کشتی خصوصی اش نگهداری می‌کرد.

تابلوی سالواتور موندی در کشتی بن سلمان می‌ماند تا زمانی که ریاض از یک مرکز فرهنگی برنامه ریزی شده در منطقه "العلا" عربستان رونمایی کند. پروژه ساخت این مرکز در مرحله مقدماتی است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان موزه لوور، تابلوی سالواتور موندی را بیشتر به کارگاه داوینچی نسبت داده‌اند تا به شخص وی. سخنگوی موزه لوور اعلام کرد که این موزه در پاریس درخواست قرض گرفتن این اثر هنری را برای نمایش در نمایشگاهی در ماه اکتبر (مهر - آبان) ارائه داده است.

این تابلو از زمان فروخته شدن، به یکی از اسرارآمیزترین آثار هنری در جهان تبدیل شده است. در این تابلو، عیسی مسیح (ع) از تاریکی ظهور کرده و در حالی که گویی شفاف در یک دست دارد با دست دیگرش برای جهان طلب خیر و برکت می‌کند.

این تابلو از زمان فروخته شدن در معرض دید عموم قرار نگرفته و به همین دلیل، شک و تردیدهایی در مورد مالک آن، محل نگهداری و اصالتش به وجود آمده است.

روزنامه وال استریت ژورنال اولین رسانه‌ای بود که خبر خرید تابلو را از سوی شاهزاده "بدر بن عبدالله" به نمایندگی از ولیعهد سعودی منتشر کرد. ریاض این گزارش را تائید یا تکذیب نکرد.

از سویی، چندی پیش روزنامه نیویورک پست در گزارشی نوشت که تابلوی سالواتور موندی ممکن است تقلبی باشد و کمتر از یک‌هزار و ۲۰۰ دلار ارزش داشته باشد.

"بن لوئیس" پژوهشگر هنری مدعی است که گالری ملی لندن در سال ۲۰۱۷ از روی عمد متقاضیان خرید این تابلو را گمراه و نظر کارشناسان مبنی بر اصل نبودن این اثر را، پنهان کرده است. به گفته وی، پنج کارشناسی که این اثر را ارزیابی کردند، دچار اختلاف نظر شدند؛ به طوری که دو نفرشان گفتند اثر، اصل است، یک نفر بر تقلبی بودن آن تاکید کرد و دو نفر دیگر از اظهارنظر خودداری کردند.

هرچند قرار بود تابلو در موزه لوور ابوظبی به نمایش درآید، اثری از آن در جایی یافت نشد.

داوینچی لئوناردو داوینچی کریستیز سالواتور موندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین