کد خبر: 36568 A

اجماع هویت­‌های متفاوت تا سوژه­‌ها در موقعیت­‌های مختلف / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

اجماع هویت­‌های متفاوت تا سوژه­‌ها در موقعیت­‌های مختلف / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های گلستان، سایه، نگر و هما سر زده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه عکس‌­های حسام درویش­‌پور در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی‌های منصور نصرت نظامی در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی­‌های کریم اسکندری با عنوان «تن­‌نامه» در گالری نگر، نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی «صورتان» در گالری هما سوژه­‌های این هفتۀ گالری گردی ایران آرت هستند.

 

تکرار فرم

حسام درویش‌پور در نمایشگاه جدیدش در گالری گلستان، تعداد نسبتاً زیادی از عکس­‌هایش را در سایزهای متوسط و یکنواخت ارائه کرده است. درویش­‌پور در این نمایشگاه بیش از پرداختن به محتوا به فرم توجه داشته است. فرم و رنگ­‌های تکرار شونده، این آثار را ریتمیک و پرآهنگ کرده است.

مخاطب در مواجهه با این آثار ابتدا درگیر فرم و فضایی در سطح می­‌شود. نمایش تصاویر خوش ریخت و خوش آب و رنگ که با یک یا دو تکنیک در عکاسی ثبت شده‌اند. پدید آوردن آثاری از این دست اغلب دکوراتیو و تزئینی محسوب می­‌شوند و تولید و ارائه این آثار با نیت فروش و مورد استقبال قرار گرفتن از سوی گالری­‌دار و مخاطبان صورت می­‌پذیرد.

آثار حسام درویش­‌پور ذره­‌ای از یک پهنۀ وسیع را نشان می­‌دهند، بخشی از یه جریان بزرگ­‌تر. این آثار اغلب کلی­‌گویی از یک بخش کوچک هستند و نباید به دنبال جزئیات و عناصر شکل­‌یافته بود.

نمایشگاه عکس حسام درویش‌پور در گالری گلستان

درویش­‌پور در این مجموعه تلاش در حذف سوژه به طور مشخص داشته و با نادیده گرفتن عناصر تصویر سعی بر ثبت عکس­‌هایی انتزاعی و خیال‌انگیز داشته است. او از واقع­‌گرایی فاصله گرفته تا به دنیای آبستره و انتزاع نزدیک­‌تر شود.

عکس­‌هایی از آثار شهری و نماهایی از طبیعت که به دلیل عدم وضوح خودخواسته از سوی هنرمند تنها نشانه­‌هایی از این نماها قابل دیدن و دریافت است. بیشتر برش‌هایی از طبیعت وسیع و بزرگ در فریم­‌های طراحی شده از سوی درویش­‌پور قابل مشاهده است.

اگر می­‌خواهید برای لحظاتی از دنیای پر دغدغۀ واقعی فاصله بگیرید و به یک دنیای ناشناختۀ پر از رنگ و فرم وارد شوید از این نمایشگاه بازدید کنید.

نمایشگاه آثار حسام درویش­‌پور تا 22 خرداد در گالری گلستان ادامه دارد. گالری گلستان در خیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، شمارۀ 34 قرار دارد.

 

سوژه­‌هایی در موقعیت­‌های مختلف

وقتی وارد گالری نگر شوید با پرتره­‌هایی به مثابۀ سوژه اثر مواجه خواهید شد که در حالت­‌ها و موقعیت­‌های مختلف ترسیم شده­‌اند.

کریم اسکندری در نمایشگاه جدیدش با عنوان «تن­‌نامه» در گالری نگر به نقاشی عناصر انسانی پرداخته که این عناصر اغلب در فضا­ها و موقعیت­‌های مختلف قرار گرفته­‌اند. در این آثار شاید آنچه که بیشتر توجه را جلب می­‌کند فضاسازی اطراف سوژه اثر است.

انسان­‌های آثار اسکندری افرادی بعضاً در لباس­‌ها مختلف و اغلب در حالت­‌های متفاوت هستند. سوژه­‌هایی که گاه در پس­‌زمینۀ آنها بخشی از یک بنای تاریخی و گاه بخشی از طبیعت همچون دریا قرار دارد اما در این میان، سوژه­‌هایی هم هستند که در فضایی بسیار ساده و گذارا همچون تکه­‌ای از درب یخچال یا طبقه­‌ای از فنجان‌های چیده شدۀ قهوه قرار گرفته­‌اند.

سوژه­‌های اسکندری اغلب با حالتی از بُهت، خودباختگی و از این دست ترسیم شده­‌اند و در اغلب این آثار منظری از امید یا انتظار امید دیده نمی­‌شود. او اغلب در این آثار، عناصر را منتظر نشان داده است. منتظر چیزی که مشخص نیست قرار است چه باشد و چه زمانی فرا برسد.

نمایشگاه نقاشی کریم اسکندری در نگارخانه نگر

آثار اسکندری در ابعادی متوسط طراحی شده­‌اند و نکته­‌ای قابل ملاحظه، انتخاب و نوع پرداختن به این پرتره­‌هاست. سوژه آثار او عجیب و دور از ذهن نیستند، آنها همان افراد نزدیک و در اطراف هنرمند هستند که به شکلی ساده و اغلب در فضای شخصی آنها، ترسیم و نمایش داده شده­‌اند.

اما در این مجموعه تعدادی از آثار دیده می­‌شوند که از نظر محتوا با کل مجموعه هماهنگی ندارند و به نظر می­‌رسد که بخشی از ایدۀ اولیۀ هنرمند بوده­‌اند.

نمایشگاه آثار کریم اسکندری با عنوان «تن­‌نامه» تا 22 خرداد در گالری نگر ادامه دارد. گالری نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم قرار دارد.

 

هندسۀ مواد

منصور نصرت نظامی در جدیدترین نمایشگاهش که با فاصلۀ کمی از نمایشگاه قبلی­‌اش در گالری سیحون برپا شده به نمایش آثاری از جنس و مواد همیشگی­‌ آثارش پرداخته است. گالری سایه این روزها  مجموعۀ جدید نصرت نظامی را با عنوان «نقاشی از نوع ایمان» به نمایش درآورده است. او در این مجموعه نیز با همان گویش واحد و امضای خویش به هندسی کردن مجموعه‌­ای از مواد پرداخته است. این مجموعه در ابعاد بزرگ ساخته و پرداخته شده است.

وقتی به نمایشگاه آثار نصرت نظامی وارد می‌شوید نباید انتظار دیدن ترکیبی از رنگ و طرح بر روی بوم را داشته باشید، او بیش از اینکه تاش­‌های رنگی را با قلمو بر بوم بکشد از اتصال مواد و عناصری ساده بر صفحۀ نقاشی استفاده می­‌کند. نصرت نظامی اغلب موادی همچون طناب، ذغال، نخ، گیرۀ لباس، مقوا، کاغذ و غیره را به کار می­‌گیرد تا طرح ذهنی خود را بر سطحی دو بعدی اجرا کند. نتیجۀ آثار او بیشتر به کولاژ  و نقش برجسته می­‌ماند.

FD77E9DD-1CB1-4EDC-B665-DDD9810371B1

در «نقاشی از نوع ایمان» نصرت نظامی به هندسه­‌ای عجیب و ترکیب­‌بندی والایی دست زده است. آثار او سرشار از دو عنصر تکرار و تقابل و تمرکز و پراکندگی هستند و می­‌توان در آثار او مطالعۀ دقیق و عمیق عناصر بصری در هنرهای تجسمی را یافت.

او به شکلی استادانه و زبردستانه عناصر را برای ساخت فضایی ریتمیک، پر تکرار و هندسی به کار می­‌گیرد و طرحی از یک واقعیت دور را می­‌سازد. واقعیتی همچون کهکشان، کوه، صخره، خورشید و تکه­‌هایی از طبیعت که نصرت نظامی آنها را برای غلبه بر کائنات می­‌سازد. گویی این عناصر متکثر پر تکرار، کائنات هستند که به گرد خالق در حال چرخش و نیایش هستند و به رنگ سبز ایمان تمسک می­‌جویند.

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با عنوان «نقاشی از نوع ایمان» تا 29 خرداد در گالری سایه ادامه دارد. گالری سایه در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شمارۀ 21 قرار دارد.

 

اجماعی از هویت­‌های متفاوت

«اگر در این نمایش هر اثر را نمایندۀ به­ وجود آورندۀ آن اثر بدانیم، خواهیم دید که این نمایشگاه مانند سفری­‌ست که با افرادی بی­‌ارتباط با یکدیگر آغاز گشته و ادامۀ این سفر موجب دردسری­‌ست که از بیرون مناقشه‌برانگیز به نظر خواهد رسید. مواجهه انسان­‌های بی­‌ربط به یکدیگر، بواسطۀ تفاوت­‌های فردی‌شان موجب سردرگمی است و نمایش این مواجه­‌ها شوخی با هویت آدمی­‌ست.»

این متن بیانیۀ نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی با عنوان «صورتان» در گالری هما است، اسمارتی گردآورندۀ این نمایشگاه این هم­‌آمیزی آثار را مواجهه هویت­‌هایی می­‌داند که در پس هر اثر هنری قرار دارد. سپیده زمانی، نیکی نجومی، امیر فرهاد، سینا چوپانی، ایمان راد، علی گلستانه، برادران قاسمی، فرشید مثقالی، سارنج، صدرا بنی اسدی، پارسا مستقیم، راشین قربی، هادی علیجانی، صدرا میر شریفی پورنگ پیرعطایی، امین منتظری، احمد امین‌نظر، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، مجتبی طباطبایی، برادران چپمن، فرید جهانگیر، حسین تمجید، شیده تامی، یوشا بشیر، فرخ مهدوی، امیر فرهاد، محمد‌علی بنی‌اسدی، مهرداد محب‌علی، حامد صحیحی، علیرضا اسپهبد از جمله هنرمندان این نمایشگاه هستند.

838F8D67-AD16-493D-8982-AF9C2739D8B2

این مجموعه که آثاری از پنجاه و سه هنرمند را به نمایش گذاشته است از دو جهت به مسئلۀ هویت پرداخته است. یک هویت هنرمندان این آثار که متفاوت و متکثر هستند و دو هویت تک تک پرتره­‌هایی که به دست آنها ساخته و پرداخته شده است.

در این نمایشگاه آنچه که ابتدا در نظر قرار می­‌گیرد آثاری معاصر است که برخی از آنها پیرو بسترهای نظری پست مدرنیته از قواعد وضع شده پیروی نمی‌کنند همچون آثاری از مونا جان محمدی، امید بنکدار، البرز کاظمی و صدرا میرشریفی که در پرداختن و ارائۀ اثر گامی فراتر از قائده برداشته­‌اند. آثاری از صادق تیرافکن، درسا اسدی و مهرداد محب­علی از هنرمندان معاصر و زیسته در فضایی مدرن، آثار آنها را با فاصله از واقعیت نشان می­‌دهد.

در مجموع این نمایشگاه ارزشمند است چرا که مجموعه­‌ای از آثار هنرمندان معاصر را از چند نسل مختلف جمع‌آوری کرده و به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی با عنوان «صورتان» تا 24 خرداد در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچۀ چهارم غربی واقع شده است.

گالری گلستان گالری هما گالری نگر منصور نصرت نظامی سارا ساسانی گالری سایه حسام درویش پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین