کد خبر: 36095 A

رویکرد انتقادی به فضای شهری تا تکثیر خود در یک مونودرام / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

رویکرد انتقادی به فضای شهری تا تکثیر خود در یک مونودرام / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های فرمانفرما، اُ، ثالث و محسن رفته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان با عنوان «خرمشهر +30» در گالری فرمانفرما، نمایشگاه چیدمان مونا آقابابایی با عنوان «مطالعه در سطح» در گالری اُ، نمایشگاه آثار شقایق سوزنکار با عنوان «مونودرام» در گالری ثالث و نمایشگاه ویدئوهای تورج خامنه­‌زاده با عنوان «نغمه نیستم که بخوانی» در پاسیو گالری محسن سوژه­‌های این هفتۀ گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

خرمشهری که نباید اینگونه باشد

خرمشهر از آن واژه­‌هایی است که بارها و بارها تکرار شده و هر سال در روز سوم خرداد بنابر سالگرد آزادسازی این شهر، نام آن تکرار می­‌شود.

خرمشهر پیش از این با نام­‌هایی چون؛ ناژیتو، آگینس، کرخینیا، مهرزی و مُحمَره خوانده می­‌شده است. اما از سال 1316 این نام بر این شهر گذاشته شد و تا به امروز باقی ماند. خرمشهر اگر چه روزی حقیقتاً خرم- شهر بوده است اما پس از جنگ و چند رخداد پیش از آن دچار ویرانی شد و همچنان پس از سی سال که از جنگ می­‌گذرد، این شهر چهره­‌ای آباد نیافته. پرداختن به یک شهر از سوی هنرمند و جمع­‌آوری این آثار توسط یک نمایشگاه­‌گردان در مناسبتی خاص می­‌تواند مورد توجه قرار بگیرد؛ فریدون فربود در سالروز آزادسازی خرمشهر (در سال 1361) به جمع­‌آوری عکس­‌هایی از این شهر در دوره­‌های مختلف و به مناسبت­‌های مختلف و نمایش آن در گالری فرمانفرما پرداخته است.

او در بخشی از بیانیۀ این مجموعه گفته است: «نمایشگاه "خرمشهر +30" تصویری از یک شهر است. تصویری از بخشی از این سرزمین که روزگاری هم «خرم» بود و هم «شهر». بهانه­‌ای‌ست تا بیاد بیاوریم که مردم خونگرم و مهربانی که سرهایشان را بر روی طلای سیاه ایران می­‌گذارند، استحقاق دیده­‌شدنی بهتر را دارند ...»

نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان

خرمشهر +30 در برگیرندۀ آثاری است که به لحاظ تاریخی سرگذشت این شهر را روایت می­‌کند، چنانچه در گالری توصیه شده که آثار از سمت راست دیده شود تا این جریان و دوره­‌های تاریخی از نظر مخاطب دور نماند.

در آثار خرمشهر پیش از انقلاب، مجموعه­‌ای از عکس­‌های قدیمی خرمشهر را می­‌بینیم که با تغییراتی دوباره توسط رودابه باقری­‌نژاد چاپ شده است و همچنین اثری از جاسم غضبانپور که تصویری از خرمشهر پیش از انقلاب و جنگ را نشان می­‌دهد، اسمی که آنقدر در ایام جنگ تکرار شد که گذشتۀ آن نادیده گرفته شد.

در بخش دیگر نمایشگاه آثاری از محمد فرنود، بهرام محمدی­‌فرد و غضبانپور دیده می­‌شود که خرمشهر را در هنگام جنگ ایران و عراق نشان می­‌دهد، بعلاوه آثار دیگری از محسن راستانی، ساسان توکلی فارسانی، بهروز بادروج، احسان ضیایی و مهدی مقیم­‌نژاد که به خرمشهر بعد از جنگ و زندگی مردم در شهر همچنان ویران خرمشهر پرداخته­‌اند.

در بخش خرمشهر: امروز، عکاسان جوان­‌تر به خرمشهری از نگاه خود پرداخته­‌اند که کمی از مستندنگاری و عکاسی خبری هنگام جنگ و همچنین تیپ­‌نگاری راستانی فاصله گرفته­‌اند و خرمشهری را ساخته­‌اند از آن خود. در این بخش سعیده افروخته، امید شلمانی و امیر امیریان به شهری پرداخته­‌اند به نام خرمشهر، اما این شهر تکه­‌ای از ذهن آنها شده است، چراکه با آن­چه تاکنون از این شهر دیده­‌ایم فاصله گرفته­ است. شاید خرمشهری که باید باشد یا خرمشهری که نباید اینگونه باشد.

نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان با عنوان «خرمشهر +30» تا 10 خرداد در گالری فرمانفرما ادامه دارد. گالری فرمانفرما در خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 واقع شده است.

 

شهر در فرم خلاصه می­‌شود

این­که یک کلان شهر را در فرم­‌های موجز و ساده خلاصه کنیم، به­ نظر کار پیچیده­‌ای می­‌آید، اما مونا آقابابایی در گالری اُ به این موضوع پرداخته است. مونا بابایی در سه سطح به مطالعۀ این موضوع پرداخته است: «سطح یک: دنبال کردن دیوارهای یک شهر، خیره شدن بر توالی پیوستۀ دیوارها و دست سودن بر بافت آن، گم شدن در پس هزارخانۀ پی در پی و ساییدن غبار دیوارهای شهر در کاغذ. سطح دو: پاییدن نگاه خیره به حرکت دوری آب-نما که هر جز متحرک از سویی به سویی دیگر می­‌رود اما کل متحرک همچنان بر جای خود باقی است. سطح سه: پیمودن مسیر ناگزیر در شهر، چون جستن عضلات بدن، بی­‌اراده که گاه پوست چسبیده به خود را نیز به جنبش آرد و زود گذرد.»

مونا آقابابایی در مجموعۀ اخیرش به نمایش آثاری فرمال از سازه­‌های ترکیبی فلزی و پلاستیکی پرداخته است. این آثار به مثابۀ هدایت­‌گر انسان در عرصۀ وسیع شهر می­‌مانند که عنصر متحرک در شهر را از سویی به سوی دیگر رهنمون می­‌شوند. این سازه­‌ها گاهی برای استراحت و سکنی گزیدن موقتی پیاده در شهر نیز چاره جسته‌اند و محلی را برای تکیه دادن و نشستن موقت او در نظر گرفته­‌اند.

این چیدمان نه بخش اول و ساختگی شهر یعنی سازه­‌های آن است که ما به مثابۀ بنا­ها و عمارت­‌ها می­‌شناسیم و نه بخش متحرک و جاری شهر است که ما به عنوان عناصر انسانی در نظر می­‌گیریم، بلکه مطالعه­‌ای در سطح سوم است؛ سازه­‌هایی که متریال را از بخش اول وام گرفته است، اما فرم و محتوا را از بخش دوم؛ این سازه­‌ها در خدمت انسان هستند و بنا بر این است که به او در شهر کمک کنند.

نمایشگاه چیدمان مونا آقابابایی با عنوان «مطالعه در سطح» در گالری اُ

این چیدمان­‌های هدایت­‌گر به رنگ سیاه عناصری بارز در سطح شده­‌اند که ابژه­‌گی آنها نیز گاهی خود سوژۀ مطالعه قرار می­‌گیرند. فرم­‌هایی که گاهی شبیه به صندلی­‌های اتوبوس درون شهری می­‌مانند و گاهی به مثابۀ وسایل فلزی ورزش همگانی در بوستان­‌های شهر.

این چیدمان به همراه متریال­‌هایی کاغذی کوچک بر روی دیوار گالری ارائه شده­‌اند، کاغذهایی که طرح­‌های آنها حاکی از یک نقشۀ از پیش طراحی شده برای ساخت و بنای این چیدمان­‌هاست.

شاید ضروری به نظر می­‌رسد که هنرمند شهر خود و سطوح اطراف خود را گاهی مورد مطالعه و بازنمایی قرار دهد تا زیست در شهر و میان این سطوح برای هنرمند راحت­‌تر شود.

نمایشگاه آثار مونا آقابابایی با عنوان «مطالعه در سطح» تا 17 خرداد در گالری اُ برپاست. گالری اُ در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری (شاهین سابق)، شمارۀ 8 واقع شده است.

 

صحنۀ کوچک نمایش

شقایق سوزنکار در مجموعۀ اخیرش با عنوان «مونودرام» در گالری ثالث به نمایش دنیای خصوصی و درونی خود پرداخته است. او در این نمایشگاه با آثار نقاشی و تعدادی مجسمه به نمایش من­های متعددی از درون خود دست زده که این من­ها، گاهی بسیار نزدیک به شخصیت هنرمند و گاهی بسیار دور از او هستند.

سوزنکار در این آثار شخصیتی نمایشی و دراماتیک از خود را به نمایش گذاشته است او معتقد است وقتی که از زندگی نمایشی و جامعۀ تئاتری (به عقیدۀ گافمن) خسته می­‌شویم بهتر است به درون خود رجوع کنیم و شهری از خیمه شب بازی، نمایش و شعبده و رقص و آواز در دنیای خصوصی و درونی خود به راه بیندازیم تا شاید برای لحظاتی ذهن را از بازی­‌ها و بازی خوردن­‌های دنیای پر تردد بیرون وانهیم.

نمایشگاه آثار شقایق سوزنکار با عنوان «مونودرام» در گالری ثالث

شقایق سوزنکار در کل آثار نقاشی و حجمی خود چهره­‌ای از خود را در لباس­‌ها و شخصیت­‌های مختلف به نمایش می­‌گذارد و کلی متکثر از خود را نمایش می­‌دهد. او گاهی کودک و گاهی پیر می­‌شود، گاهی دلقک و گاهی جدی می­‌شود و ملغمه­‌ای از گوناگونی و تنوع را در دنیای ویژۀ خود می­‌سازد. گاهی چندتا می­‌شود و در یک مجمع شورایی را برای خود تشکیل می­‌دهد. آثار حجمی او که در ابعاد کوچکی ارائه شده­‌اند به نمایش شقایق­‌هایی در موقعیت­‌ها، چهره­‌ها، لباس­‌ها و سنین مختلفی­ می­‌پردازد.

سوزنکار در این آثار تلاش می­‌کند نمایشی کوچک و تخیلی از دنیای بزرگ واقعی بیرون نشان دهد که همین امر موجب می­‌شود که آثار او از مرز فانتزی بودن فاصله بگیرد و نقدی باشد بر رنگارنگی و چهره­‌های متکثر مردم شهر.

نمایشگاه آثار شقایق سوزنکار با عنوان «مونودرام» تا 15 خرداد در گالری ثالث ادامه دارد. گالری ثالث در خیابان کریم‌خان، بین خیابان ایرانشهر و خیابان ماهشهر، شمارۀ 148 واقع شده است.

 

نَه پایِ رفتن

تورج خامنه­‌زاده از هنرمندان معاصر ایران است که اغلب آثارش با رویکردی انتقادی به محیط و فضای اطرافش و همچنین مسائل اجتماعی طراحی و ارائه شده است. او در نمایشگاه جدیدش با عنوان «نغمه نیستم که بخوانی» در پاسیو گالری محسن به مسئلۀ مهاجرت و میل به آن پرداخته است. البته مهاجرتی از سر هراس و ناگزیری، او در این مجموعه که به صورت ویدئو ارائه شده است به نمایش جامعۀ نمونه­‌ای پرداخته است که به دلیل شرایط معاصر ایران- از جنگ تا به امروز- تصمیم به مهاجرت گرفته­‌اند و تصمیم‌شان برای ترک موطن جدی است. در توضیح این نمایشگاه آمده است: «... در این فضاسازی استعاری آب که محیط زیست خوگرفتۀ سوژه نیست، حائل میان پیام فرستنده و گیرنده می­‌شود و رابطه با محیط بیرونی را مختل می­‌کند. مقاومت و تاب هر سوژه در این موقعیت نامآنوس متفاوت از دیگری است و هر یک دیر یا زود، منصرف و دلزده از میل به شنیده شدن کلامش، مجبور به ترک آب برای زنده ماندن می­‌شود. ...»

در این تصاویر هر یک از سوژه­‌ها قصد برقراری ارتباط با مخاطب را در هر جای دنیا دارند، آنها تلاش می­‌کنند بخشی از اشعار شاملو را به زبان انگلیسی بخوانند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند. این صحنه­‌ها همچون نمایشی از تلاش و مبارزۀ گروهی برای تقریر خواسته­‌ها و از سویی تلاش برای زیستن و زنده ماندن است که روایت­‌گر وضعیت بسیاری از مردم ایران در شرایط امروز است.

نمایشگاه ویدئوهای تورج خامنه­‌زاده با عنوان «نغمه نیستم که بخوانی» در پاسیو گالری محسن

انتخاب مدیوم ویدئو شاید بهترین انتخاب باشد برای روایتگر بودن این مجموعه، تصاویری که قرار است شرایط گروه کثیری را روایت کند که در شرایط سخت زیستن همچنان باقی مانده­‌اند و سعی می­‌کنند که ادامه دهند و تنها راه برای رهایی از این شرایط را رفتن و ترک کردن می­‌دانند. رفتن و جا گذاشتن تمام داشته­‌ها و متعلقات‌شان.

نمایشگاه آثار خامنه­‌زاده تا 17 خرداد در گالری محسن ادامه دارد. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، شمارۀ 42 قرار دارد.

گالری ثالث گالری اُ گالری محسن گالری فرمانفرما سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین