کد خبر: 35589 A

این‌جا پایان دنیاست؛ بفرمایید ساحل آفتاب بگیرید/نکاتی خواندنی درباره پروژه لیتوانی برنده شیر ونیز

این‌جا پایان دنیاست؛ بفرمایید ساحل آفتاب بگیرید/نکاتی خواندنی درباره پروژه لیتوانی برنده شیر ونیز

درسا بخشندگی

ایران آرت : درسا بخشندگی : مردمانی سرخوش در حال آفتاب گرفتن در ساحل دریا در حالیکه توجه نمی کنند در همین لحظه دنیا رو به اتمام است.

این روزها یک تابلوی شنی فرح انگیز از لیتوانی در بینال ونیز به تیتر یک رسانه ها بدل شده است، اثری که ظاهری شاد دارد اما گوش سپردن به اپرای در حال پخش می گوید این مردم با تنبلی و کناره گرفتن از مسئولیت اجتماعی خود چه بلای بر سر خود و دنیا می آورند.

در حالیکه گرم شدن زمین و بی تفاوتی دولت ها و ملت ها آژیرهای هشدار را به صدا درآورده پنجاه و هشتمین بینال ونیز شیر طلای خود را به پاویون لیتوانی داد که به شکل ظریف و هنرمندانه ای از پایان دنیا خبر می دهد.

پاویون لیتوانی

رسانه های خبری در مواجهه با این اثر نوشته اند:" خلق هنر خوب و تاثیرگذار درباره تغییرات اقلیمی، که شعاری نباشد و موثر واقع افتد بسیار دشوار است اما غرفه لیتوانی در دوسالانه ونیز یک استثنا قدرتمند است." البته این گونه نقدها پس از دریافت شیر طلا بیشتر و بیشتر شده است.

مانند این یکی:"  این غرفه نمایش بسیار ظریف و ناخوشایندی که منجر به پایان دنیا می‌شود، ارائه می‌کند."

آرت نت درباره دشواری بازتاب دادن مناسب تغییرات اقلیمی از زاویه هنر معتقد است آلمان های هنر توان نشان دادن عمق فاجعه را ندارد و اثر هنری معمولا در حد یک موعظه، توصیه لفظی و ارائه ای غیرقابل پذیرش باقی می ماند. از این رو غرفه لیتوانی در دوسالانه ونیز، با عنوان "خوشید و دریا"، یک مکاشفه است. یک کار بحث برانگیز که مخاطب را از مواجهه بی عملی انسان ها در برابر هجوم خطرات زیست محیطی دلسرد می کند و هشدار جدی هنرمندانه می دهد. اثری که در ظاهر یک اپرا در مورد گذراندن یک روز در ساحل است  اما در واقع یک سوگواری برای دنیاست.

پاویون لیتوانی

آرت در توصیف این پرفورمنس نوشته است:" از یک بالکن در طبقه دوم  یک انبار در ونیز، بینندگان به یک تابلو شنی نگاه می‌کنند که در آن اجرا کنندگان در تمام سنین بر روی حوله‌ها در زیر چترهای ساحلی  در حال نوشتن و ثبت کردن از طریق آی‌فون‌ها، ورق زدن مجلات دیده می شوند. صدای مرغ دریایی و کامیون بستنی از فاصله‌ای دور انعکاس می‌یابد. اپرایی در حال پخش است که در آن گویا افراد دراز کشیده در ساحل درباره مشکلات کوچک خود سخن می گویند و در واقع فقط غر می زنند و به جای حل مشکل در آفتاب لم داده اند، و مخاطب بعد از ساعتی تماشا ممکن است با این تلنگر دچار شود که این صحنه ساخته لیتوانی، خیلی شبیه شهر ماست، همان مشکلات کوچک ما که به آن بی اعتنا هستیم.

این پروژه  جایزه شیرطلایی را بعنوان بهترین غرفه ملی در دوسالانه کسب کردند. لینا لاپرلیت Lina Lapelytė آهنگساز،روجیل بارزدوکات Rugilė Barzdžiukaitė کارگردان تئاتر و وایوا گرانیتVaiva Grainytė  نمایش نامه‌نویس موفق به دریافت این جایزه معتبر شدند.

این پروژه اولین بار در سال ۲۰۱۷ در موزه ملی هنرهای Vilnius در لیتوانی پخش شد و برای بی‌ینال با زبان انگلیسی تطبیق داده شد.

پاویون لیتوانی

وایوا گرانیت در مصاحبه با آرت نت گفت :" این مانند یک قطعه جدید است چون شما باید آن را در زبان جدیدی بازنویسی کنی و یک چالش بود". نسخه ونیز توسط  Lucia Pietroiusti ، کیوریتور برنامه های عمومی گالری Serpentine در لندن انجام شده است.

برخلاف اکثر آثار در مورد تغییرات اقلیمی که تلاش میکند شما را به فعالیت وادارد اما اغلب تنها شما را با گستردگی این مشکل فلج می‌کند، این  اجرا با تمرکز بر امور دنیوی رها می‌شود.

وایوا گرانیت می گوید:  "این اثر در مورد هیچ چیز نیست، در واقع هیچ چیز اتفاق نمی افتد. در اپرا زن بد اخلاق در آهنگ می گوید که هیچ کس زباله های خود و یا سگ های خود را پاک نمی کند؛ یک مادر ثروتمند در مورد دیدن  رنگ سفید یک دیوار مرجانی لاف میزند و یک مرد جوان شکایت می کند که در کریسمس برف نیامده و به جای آن احساس کرد که می تواند عید پاک باشد."

گرانیت گفت: "این قطعه باید با مسائل زیست محیطی و آنتروپوسن(یک دوره زمین شناسی)  ارتباط داشته باشد.اما من نمی خواستم که جنبه آموزش داشته باشد چون این موضوع خیلی بزرگی است  و باید یافتن یک زبان ظریف و رمانتیک بسیار مهم است."

پاویون لیتوانی

تماشا کردن و گوش دادن به این اجرا در این فضای آفتابی و یک پیکربندی جدید بسیار لذت بخش است. تنها بعد از نشستن در آنجا برای مدتی است که متوجه می شوید که چطور دنیا واقعا به پایان می رسد. نه با یک انفجار، بلکه با چیزی بسیار انسانی : کناره گیری(استعفا)، غرق شدن در افکار (غرق در خویش) و تنبلی .

همانطور که برگزار کنندگان نمایشگاه به این نکته اشاره میکنند، "بحرانهای معاصر به راحتی ، مانند یک آهنگ پاپ در آخرین روز بر روی زمین، آشکار می شوند."

خبر خوب برای علاقمندان به مشارکت در این اثر جالب توجه این است که اگر دوست دارید شما هم یکی از اجراکنندگان این اثر باشید و در ساحل به ظاهر آرام آن دراز بکشید و لم بدهید، تنها کاری که باید بکنند این است که فرم ثبت نام را پر کنید، برگزار کنندگان برای یکی از شنبه های پیش رو تا آذر ماه یکه پنجره سه ساعته را برای حضور شما انتخاب می کنند، فقط باید با یک حوله و مایو در ونیز پاویون لیتوانی حاضر باشید، البته خبر خوش دیگر این است که برگزار کنندگان برای شما wifi  رایگان و نور کافی برای مطالعه فراهم کرده اند و شما حتی می توانید بچه ها و حیوانات خانگی را هم همراه تان داشته باشید.


 

 

پنجاه و هشتمین بینال ونیز پاویون لیتوانی درسا بخشندگی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین