کد خبر: 35476 A

پاویون خالی ونزوئلا در بینال ونیز/ وقتی سیاست روی هنر تاثیر می‌گذارد

پاویون خالی ونزوئلا در بینال ونیز/ وقتی سیاست روی هنر تاثیر می‌گذارد

سارا برومند: پاویون کشور ونزوئلا در آستانه افتتاح پنجاه و هشتمین دوره دوسالانه هنری ونیز همچنان خالی و بدون استفاده مانده است.

ایران آرت: در شرایطی که دوسالانه ونیز ۲۰۱۹ روز ۱۱ ماه می (شنبه ۲۱ اردیبهشت) آغاز به کار می‌کند، غرفه ونزوئلا به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی در کاراکاس و دیگر شهرهای این کشور هنوز آماده میزبانی از بازدیدکنندگان نیست. برگ‌های خشک و زرد مانده از پاییز و زمستان گذشته به چشم می‌خورد، وسایل و ابزار دوره پیش و کلی زباله هم یک گوشه جمع شده است.گ

گاردین نوشت؛ پاویون ونزوئلا بین غرفه‌های سوئیس و روسیه قرار گرفته است؛ کشورهایی که هر کدام برای آغاز دوسالانه ونیز و بازدیدهای همگانی لحظه‌شماری می‌کنند. پیش از این هنرمندان، نمایشگاه‌گردان‌ها، مدیران موزه‌ها، مجموعه‌داران و نمایندگان رسانه‌های گروهی بازدید از غرفه‌ها را آغاز کرده‌اند و از امروز شنبه نوبت به مردم می‌رسد تا با حضور در پاویون هر کشور به تماشای آثار هنری برگزیده هنرمندان بنشینند.

یکی از سخنگویان دوسالانه ونیز درباره دلیل خالی ماندن غرفه ونزوئلا گفت: "به دلیل ناآرامی‌های اخیر، گروه ونزوئلا از ما دو روز بیشتر مهلت خواست تا به احتمال فراوان غرفه را برای روز ۱۳ می آماده کند." این در حالی است که آماده‌سازی پاویون برخی کشورها تا سه هفته هم زمان برده و هنرمندان ونزوئلایی قصد دارند در کمتر از یک هفته عقب‌ماندگی خود را جبران کنند.

نام اثر هنری ونزوئلا در دوسالانه ونیز ۲۰۱۹ "استعاره‌ای از سه پنجره" است و مدیریت پاویون را اسکار سوتیو منزس، شاعر و ادیب و جانشین وزیر هویت و تنوع فرهنگی این کشور آمریکای جنوبی بر عهده دارد. ناتالی روچا کاپیلو، ریکاردو گارسیا و گابریل لوپس هنرمندانی هستند که آثار آنها در غرفه به نمایش درمی‌آید.

هنرمندان ونزوئلایی به شرایط موجود واکنش نشان نداده‌اند. هر چند گارسیا هفته گذشته به رسانه‌های داخلی گفت که بی‌صبرانه منتظر حضور در ونیز است و تا چند روز دیگر برای حضور در این رویداد مهم هنر جهان راهی ایتالیا می‌شود.

دوسالانه ونیز مهم‌ترین رویداد در عرصه هنرهای تجسمی دنیاست و پاویون ثابت ونزوئلا که در یکی از باغ های آرسناله و جیاردینی در بخش‌های اصلی مرکز نمایش آثار قرار گرفته، یک شاهکار معماری مربوط به سال‌های میانی دهه ۱۹۵۰ است. 

 

بینال ونیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین