کد خبر: 35249 A

علت ناتمام ماندن تابلوی مونالیزا مشخص شد

علت ناتمام ماندن تابلوی مونالیزا مشخص شد

فرضیه جدیدی درباره چرایی ناتمام ماندن برخی نقاشی‌های داوینچی از جمله مونالیزا در پنج سال پایانی حیات حرفه‌ای‌اش به عنوان یک نقاش مطرح شد.

ایران آرت: یک فرضیه جدید حاکی از آن است که "لئوناردو داوینچی" هنرمند نقاش دوره رنسانس، تابلوی مونا لیزا را ناتمام گذاشت؛ زیرا دست وی بر اثر حادثه‌ای هنگام بیهوشی یا زمین خوردن به‌شدت آسیب دید.

به گزارش ایرنا به نقل از تلگراف، ناتوانی این هنرمند در سال های آخر عمرش، سندیت دارد، اما دلیل این مساله طی سده ها، موضوع بحث مورخان تاریخی بوده است. یک فرضیه مطرح این است که داوینچی به دلیل ابتلا به سکته، تا حدی از کار افتاده شد.

موافقان این فرضیه به گیاهخوار بودن لئوناردو اشاره و اینگونه استدلال می کنند رژیم غنی از مواد لبنی، احتمال ابتلا به سکته را در او قوت بخشید.

با وجود این، دو پزشک ایتالیایی مدعی اند این راز را با بررسی تصویر نقاشی شده از لئوناردو به دست هنرمندی به نام "جیووان آمبروجیو فیگینو" کشف کرده اند. لئوناردوی کهنسال در این نقاشی با دست راست با زاویه 90 درجه به بدن و پوشیده لابلای لباس، به تصویر کشیده شده است. شست و دو انگشت اولش راست، اما انگشت انگشتری و انگشت کوچک وی جمع شده است. 

دکتر "دیوید لازری" جراح پلاستیک و دکتر "کارلو روسی" عصب شناس چنین استدلال کردند اگر لئوناردو سکته کرده بود، به احتمال خیلی زیاد مشتش به هم فشرده و بسته می شد.

این دو همچنین گفتند هیچ مدرکی موجود نیست دال بر اینکه این هنرمند از ناحیه صورت یا عصب دچار آسیب شده باشد، وضعیتی که پس از سکته، معمول است. 

در عوض، پزشکان نامبرده یادآور شدند موقعیت دست داوینچی نشان می دهد وی به نوعی آسیب عصبی مبتلا شده که افراد سالمند بر اثر زمین خوردن حین غش یا سرگیجه، متحمل آن می شوند.

به گفته دکتر لازری، این مساله، چرایی ناتمام ماندن برخی نقاشی های داوینچی از جمله مونا لیزا را در پنج سال پایانی حیات حرفه ای اش به عنوان یک نقاش، توضیح می دهد. 

لئوناردو فردی غیرعادی بود؛ زیرا هرچند نقاشی های منتسب به وی، چپ دست بودن وی را ثابت می کند، در سطحی گسترده چنین تصور می شود وی از دست راست برای نقاشی کشیدن استفاده می کرده است. 

بر اساس مطالعه جدید، این مساله مشخص می کند چرا این هنرمند همچنان فعال بود، اگرچه نمی توانست در سال های آخر حرفه ای اش، نقاشی کند.

گمان می رود لئوناردو خلق تابلوی مونا لیزا را در سال 1503 یا 1504 در فلورانس آغاز، اما سال ها روی آن تعلل و در نهایت این تابلو را نیمه کاره رها کرد. 

لئوناردو قبل از مصدوم شدن در سال 1505، به برخورداری از قدرت بالای بدنی معروف بود. 

در بخشی از کتابی به قلم "جورجو وازاری" نقاش اهل ایتالیا آمده است: لئوناردو به حدی قوی بود که می توانست هر ضربه ای را تحمل کند و با دست راست، حلقه یک در آهنی یا یک نعل اسب را خم کند.

 

داوینچی لئوناردو داوینچی مونالیزا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین