کد خبر: 35010 A

از زنانی زیر سقف شیشه‌ای تا معاشقه رنگ و نقش روی بوم نقاشی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از زنانی زیر سقف شیشه‌ای تا معاشقه رنگ و نقش روی بوم نقاشی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به چهار نمایشگاه گالری‌های اُ، مژده و شیریت یک و دو سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی­‌های فرشاد نکومنش با عنوان «زوران» در گالری شیرین یک، نمایشگاه مجسمه­‌های آرش فشارکی با عنوان «استراحت سخت» در گالری اُ، نمایشگاه پونه جعفری­‌نژاد با عنوان «آرامش در تعادل» در گالری شیرین دو و نمایشگاه مجسمه‌­های امیرحسین دلبری با عنوان «زیر سقف شیشه­‌ای» در گالری مژده، سوژه­‌های این هفتۀ گالری گردی ایران آرت هستند.

 

معاشقه بر روی بوم نقاشی

فرشاد نکومنش، هنرمند نقاش ایرانی، اغلب مجموعه­‌هایش را با رنگ آمیخته و می­‌توان گفت ترکیب­‌های رنگی نکومنش، ویژگی خاص آثار او هستند. ویژگی­‌هایی از قبیل رنگ­‌های زنده و اشباع شده که غالباً بر روی پس­‌زمینه­‌های تیره و سیاه بارزتر می­‌شوند. ترکیب­‌بندی فشرده و حرکت روان قلم مو نیز از دیگر خصوصیات آثار فرشاد نکومنش است.

نکومنش در نمایشگاه جدیدش آثاری از چند مجموعه را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه با عنوان «زوران» در گالری شیرین یک به نمایش درآمده است. زوران در زبان کوردی به معنای کشتی است که البته استعاره از عشقبازی هم دارد. او در بخشی از آثارش که از مجموعۀ زوران است، انسان­‌ها را در آمیخته و یکی شده به تصویر کشیده، انسان­‌هایی که مشخص نیست برای پیکار و رزم در هم آمیخته­‌اند و دست­هایشان را به هم گره کرده‌­اند یا برای عشقبازی.

فضاسازی آثار او گاه حکایت از رینگ کُشتی؛ میدان مبارزه دارد و گاه نشان­‌دهندۀ محفلی خصوصی و بی­‌پرده است. ترکیب­‌بندی رنگ­‌های نقاشی نکومنش به گونه‌ای‌ست که در هر دوی این ساحت­‌ها چه بزم و چه رزم هر دو سوی میدان جنگ و عشق برنده هستند و پیروزمندانه از یک تعامل و رابطه خروج می­‌کنند. در این مجموعه فضاسازی­‌ها و گاهی پرسپکتیو عناصر شباهت و قرابت زیادی به نگارگری ایرانی دارد.

نمایشگاه نقاشی ­‌های فرشاد نکومنش با عنوان «زوران» در گالری شیرین یک

او در بخش دیگر آثارش مجموعه­‌ای از چهره­‌ها را ترسیم می­‌کند. این چهره­‌ها اغلب بر روی سطحی تیره ترسیم شده­‌اند و بافت حاکم بر این صورت­‌ها برگرفته از نقوش و بافت­‌های هنر ایرانی‌ست. شیما نعمت­‌اللهی در یادداشتی بر این نمایشگاه در این خصوص آورده است: «... صورت­‌هایی گاه بی­‌جنسیت، عموماً اما ترسان، مضطرب، مبهوت، جنون­‌زده و ناایستا ...».

در کنار نقاشی­‌ها ویدئویی نیز به نمایش درآمده است که این ویدئو شرحی است مختصر از زیستن در یک کلان شهر پر تردد، با سرعت و گذرا که حکایت می­‌کند از داستان زندگی مردمانی در این شهر بی‌وقفه.

نمایشگاه آثار فرشاد نکومنش با عنوان «زوران»  تا 18 اردیبهشت در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

استراحتی مرگبار

آرش فشارکی در نمایشگاه جدیدیش با عنوان «استراحت سخت» در گالری اُ به نمایش حجم­‌هایی پرداخته است که می­‌توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد یک حجم‌هایی به مثابۀ اندام انسان که در جایی لمیده یا دراز کشیده با تکه­‌هایی از استخوان بدن انسان و دیگری تعدادی کلاه. فشارکی در بیانیۀ نمایشگاهش تکه­‌ای از نمایشنامۀ «دست آخر» اثر ساموئل بکت را می­‌آورد. این بخش از خستگی زیاد و نیاز به یک استراحت طولانی می­‌گوید. فشارکی نیز در آثارش اجسامی که گاه از تکه‌های وسایل الکترونیکی ساخته شده است، حجمی را ساخته و آنها را در حالتی لمیده بر روی زمین به نمایش می­‌گذارد. این اجسام به اندام انسان­‌های متکثری می‌مانند که در استراحتی سخت به سر می­‌برند شاید استراحتی مرگبار.

در بخشی نیز تکه­‌هایی مانند استخوان دیده می­‌شود که مانند همان انسان در استراحت بر روی زمین دراز کشیده­‌اند به نظر می­‌رسد که تصمیم برای استراحت طولانی به اندازه­‌ای سخت و جدی بوده است که در نهایت تبدیل به استراحتی مرگبار شده است و از این انسان­‌های مصمم چیزی نمانده جز بقایایی از تکه­‌های بدن‌شان.

نمایشگاه مجسمه­‌ های آرش فشارکی با عنوان «استراحت سخت» در گالری اُ

اما در بخش­‌هایی از نمایشگاه به صورت پراکنده کلاه­‌هایی دیده می­‌شود که نه از نظر فرم و نه محتوا نمی­‌توان بین آنها و اندام­‌های رها شده ارتباطی پیدا کرد، تنها متریال و مواد به کار رفته در آنها کمی مشابه یکدیگر هستند. ممکن است این کلاه­‌ها نیز بقایای همان انس­ان‌های مجموعۀ فشارکی باشند و یا اینکه او خواسته فرصت را مغتنم بشمارد و دیگر دست ساخته­‌هایش را نیز به نمایش بگذارد. از سویی تعداد آنها به اندازه­‌ای نیست که بتوان پذیرفت که کیوریتور نمایشگاه تصمیم داشته دو مجموعه از آثار هنرمند را به نمایش بگذارد.

نمایشگاه آثار آرش فشارکی با عنوان «استراحت سخت» تا 18 اردیبهشت در گالری اُ برپاست. گالری اُ در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری، شمارۀ 8 قرار دارد.

 

هنرمند مسافر

سفر همیشه راهی برای شناخت و دریافت نادیده‌ها و ناشناخته‌هاست، اما سفر یک هنرمند بسیار متفاوت از دیگر سفرهاست؛ زیرا سفری از بیرون به درون رخ می‌دهد. پونه جعفری­‌نژاد، نمایشگاهی از نقاشی‌هایش را با عنوان "آرامش در تعادل" در گالری  شیرین به نمایش گذاشته است. او در این مجموعه از سفرهایش می‌گوید: "... همواره در جستجوی راهی برای بیان احساسات و هویتم به عنوان یک نقاش ایرانی بوده‌ام. سال‌ها طول کشید تا از تک درختان خاص زادگاهم ارغوان و چنارهای تجریش به آرامی عبور کنم و امید و آرامش را در سفر و نگاه کردن به مناظر رنگارنگ چهار فصل کشورم پیدا کنم. ..."

جعفری‌نژاد تصاویری از طبیعت را در ذهن خود ثبت کرده و آنها را به شیوه­‌ای دیگرگون به تصویر درآورده است. نقاشی از طبیعت همیشه جزو اولین موضوعاتی بوده است که نقاشان بعد از طبیعت بی‌جان، به سراغ آن رفته­‌اند و تصاویری رئال از عرصۀ طبیعی ترسیم کرده­‌اند؛ اما جعفری­‌نژاد به طبیعتی پرداخته که در سیر و سلوک خود به مکان­‌های مختلف آن را دیده و با نسبت­‌های ذهن خود به تصویر درآورده است. 

فرهاد اردکانی در یاددداشتی که در خصوص "آرامش در تعادل" نوشته است به  سفری هنرمندانه پرداخته است: "... سفر اما برای هنرمند، ... از گونه­‌ای دیگر است ... هنرمند، نگاهی و آماجی دیگرگونه دارد. ... برای ذهن آشفتۀ انسانِ شهرنشینِ امروز، هر آنچه بروز جلوه­‌گاهی از تعادل، استواری و ایستاییِ آن طبیعتِ آشنای آرام­بخش باشد، لاجرم آرامش­‌زاست حتی اگر در دلِ آتشفشانی خویش، غلغله­‌ای از سنگ و آتش روان داشته باشد."

نمایشگاه پونه جعفری ­‌نژاد با عنوان «آرامش در تعادل» در گالری شیرین دو

جعفری‌نژاد آثاری در ابعاد و اضلاع مختلف را به نمایش گذاشته است. آغلب آثار او در اندازه­‌ای بزرگ ارائه شده­‌اند و با توجه به اینکه نقاشی طبیعت (لند اسکیپ) است در کادری افقی ترسیم شده­‌اند. او به دنبال رسیدن به تعادل است، تعادلی که نقاش شهر-زیست از دیدن و خیره شدن در ابعاد درست و هندسی طبیعت به دست می‌‌آورد. او طبیعت را به مثابۀ بستری برای یافتن خویش از هرگونه آلایش و بی‌نظمی می­‌داند و سیری در طبیعت می­‌تواند موجب دست­یابی به تعادل شود.

نمایشگاه آثار پونه جعفری‌­نژاد با عنوان «آرامش در تعادل»  تا 18 اردیبهشت در گالری شیرین دو ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

زنان صنعتی شده

سقف شیشه­‌ای در گفتار جدید جامعه­‌شناختی به جوامع مدرن و پیشرفته اشاره دارد که در لوای اندیشه­‌های روشنفکرانه به دنبال ایجاد و تصویب حق و حقوق برای زنان جامعه هستند اما سیاست­‌های جوامعه مختلف نتوانسته بسیاری از موانع را از سر راه بردارد و به عبارتی زنان در ظاهر امر در جامعه حق دارند فکر کنند، عمل کنند و در نهایت مشارکت داشته باشند، اما موانعی جدی بر سر راه آن­ها وجود دارد که ناشی از قوانین دست و پا گیر همین جوامع مدرن آزادی­‌خواه است. مشارکت زنان در حوزه­‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نسبت به اینکه نیمی از نیروی انسانی جامعه را تشکیل می­‌دهند بسیار کم است. در شعارها و بر روی کاغذ حقوق بسیاری به زنان اعطا می­‌شود اما در قواعد بروکراسی و اجرایی موانع بسیاری در مسیر دستیابی به هدف برای زنان جامعه وجود دارد.

نمایشگاه مجسمه­‌های امیر حسین دلبری نیز با عنوان «زیر سقف شیشه­‌ای» به همین موضوع اشاره دارد. او در بیانیۀ اثرش با رویکردی انتقادی به وضعیت زنان مدرن در جامعۀ مدرن اشاره می­‌کند؛ «... اصطلاح «سقف شیشه­‌ای» که اول­ بار در سال 1986 میلادی در «وال استریت ژورنال» مطرح شد، نمادی است از تبعیض­‌های جامعه در قبال زنان و موانع موجود بر سر راه آنها برای رسیدن به جایگاه­‌های بالاتر اجتماعی. درواقع، زنان همواره در طول تاریخ و در اکثر نقاط جهان، با سقفی روبه­‌رو می‌شوند که گرچه نامرئی و نادیدنی است اما مانع محکمی است در برابر آنها برای پیشرفت در جامعه و دستیابی به آرزوهای بی­‌شمارشان. ...»

نمایشگاه مجسمه‌­ های امیرحسین دلبری با عنوان «زیر سقف شیشه­‌ ای» در گالری مژده

آثار دلبری در ابعاد متوسط و همه حجم­‌هایی هستند از جنس برنز که زنانی را در قامت و لباس­‌های مختلف نشان می­‌دهد، فیگورهایی که فاقد سر هستند و همین پنهان نگاه داشتن هویت آنها، می­‌تواند موجب شود تا مخاطب زن این نمایشگاه خودش را در قالب آن­ها تصور کند. زنانی در حالت­‌ها و پوشش­‌های مختلف و البته مدرن و به روز. آنها با اندام­‌ها و ژست­‌های مختلف در جامعه ظاهر می­‌شوند و دست به فعالیت می­‌زنند و عرض اندام می­‌کنند. این مجسمه­‌های اندام­‌وارۀ زنان با رنگ­‌های براق و طلایی که دارند بر نگاه کلیشه­‌ه­ای جامعه نسبت به زنان می­‌افزاید. اما چیزی که در این آثار و شیوۀ ارائۀ آنها احساس می­‌شود فاصله­‌ای است که بین آثار و بیانیۀ هنرمند ایجاد شده است.

بیانیه به وضعیت امروز زنان در جوامع انتقاد دارد اما به نظر می­‌رسد آثار همان نگاه کلیشه­‌ای و زن ستیز را دنبال کرده است. شاید زمانی­‌که قرار است یک هنرمند مرد از مشکلات زنان جامعه بگوید باز هم درگیر همان شیوۀ مخالفت­‌جویانه با زنان می­‌شود.

نمایشگاه آثار امیرحسین دلبری با عنوان «زیر سقف شیشه­‌ای» تا 13 اردیبهشت در گالری مژده ادامه دارد. گالری مژده در سعادت­‌آباد، میدان کاج، خیابان فرهنگ، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.

 

 

گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین