کد خبر: 34930 A

زنان صنعتی شده زیر سقف شیشه‌ای/روایت جالب امیر حسین دلبری از زنان در گالری مژده

زنان صنعتی شده زیر سقف شیشه‌ای/روایت جالب امیر حسین دلبری از زنان در گالری مژده

دلبری به وضعیت امروز زنان انتقاد دارد و موضوع زن ستیزی از مسیر کالا و تزئینی دیدن آنها را در مجسمه هایش آگراندیسمان کرده است

ایران آرت : چهاردهمین نمایشگاه انفرادی امیرحسین دلبری با عنوان "سقف شیشه‌ای" روز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه در گالری مژده افتتاح شد.

تازه‌ترین مجسمه‌های امیرحسین دلبری، طراح و مجسمه‌ساز، شامل 15 مجسمه فیگوراتیو در ابعاد 60 تا 110 سانتی‌متر است که نگاهی مفهومی به موضوع"سقف شیشه‌ای" داشته است.

سقف شیشه­ ای در گفتار جدید جامعه­ شناختی به جوامع مدرن و پیشرفته اشاره دارد که در لوای اندیشه­ های روشنفکرانه به دنبال ایجاد حقوق بیشتر برای زنان جامعه هستند و در حد شعار و روی کاغذ، زنان حائز امتیازات زیادی هستند، اما در عمل این امکان به دلایل مختلف فراهم نمی شود و پیشرفت در مدارج اجتماعی برایشان ممکن نیست.

مجسمه‌های امیر حسین دلبری با ظرافت های خاص هنری به همین موضوع اشاره دارد. او در بیانیۀ اثرش با رویکردی انتقادی به وضعیت زنان مدرن در جامعۀ مدرن اشاره می­کند؛ «... اصطلاح «سقف شیشه­ ای» که اول­ بار در سال 1986 میلادی در «وال استریت ژورنال» مطرح شد، نمادی است از تبعیض­ های جامعه در قبال زنان و موانع موجود بر سر راه آنها برای رسیدن به جایگاه­های بالاتر اجتماعی. درواقع، زنان همواره در طول تاریخ و در اکثر نقاط جهان، با سقفی روبه­ رو می­شوند که گرچه نامرئی و نادیدنی است اما مانع محکمی است در برابر آنها برای پیشرفت در جامعه و دستیابی به آرزوهای بی­شمارشان. ...»

امیر حسین دلبری

آثار دلبری مجسمه هایی از جنس برنز هستند که زنانی را در قامت و لباس­های مختلف نشان می­دهد، فیگورهایی که فاقد سر هستند و همین پنهان نگاه داشتن هویت آنها بر تأویل پذیری افزون تر آنها تاکید می کند. زنانی در حالت­ها و پوشش­های مختلف و البته به اصطلاح مدرن. این مجسمه­ های اندام­ واره با رنگ­های براق و طلایی اشاره استعاره ای و نقادانه به کلیشه هایی دارد که زنان را رنج می دهد و به آنها در فضای جامعه آسیب می رساند.

دلبری به وضعیت امروز زنان در جوامع پیشرفته انتقاد دارد و موضوع زن ستیزی از مسیر کالا و تزئینی دیدن آنها را آگراندیسمان کرده است. او از منظری جهان شمول از محدودیت‌های نامرئی زنان گفته و  مخاطب را زیر سقف شیشه ای با موانع واقعی پیشرفت زنان رودرو می نماید.

امیر حسین دلبری

نمایشگاه آثار امیرحسین دلبری با عنوان «زیر سقف شیشه­ ای» تا سیزدهم اردیبهشت در گالری مژده ادامه دارد. گالری مژده در سعادت­ آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.

این چهاردهمین نمایشگاه انفرادی امیرحسین دلبری است و او تاکنون در شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای دیگر جهان آثار خود را به‌صورت گروهی و انفرادی ارائه داده است. تهران، مشهد، تورنتو، ونکوور، پاریس، لندن و دهلی‌نو از جمله شهرهایی‌اند که میزبان آثار دلبری 37ساله بوده‌اند. پیش از این در گالری‌های ثالث، روژ، رها، نیکلاس فلامل پاریس، گالری 66 تهران، گالری تابستان، گالری پاییز و ... آثار امیرحسین دلبری به‌نمایش درآمده است.

امیر حسین دلبری

 

گالری مژده امیر حسین دلبری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین