کد خبر: 3357 A

تاسیس موزه خوشنویسی ایران در سال 1396 دغدغه جدی شوالیه خط ایران

تاسیس موزه خوشنویسی ایران در سال 1396 دغدغه جدی شوالیه خط ایران

غلامحسین امیرخانی تحلیل خود از فراز و فرودهای خوشنویسی ایران در سال 1395 را ارائه داد و از آرزویش در سال نو گفت

ایران آرت : غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران که در سال 95 با اخذ عالی‌ترین نشان فرهنگی دولت فرانسه (نشان شوالیه هنر) خوشنویسی ایران را به افتخاری بزرگ رساند. درباره فعالیت‌های سال گذشته این هنر ایرانی گفت: سال 95 برای هنر خوشنویسی ایران سال مبارکی بود و من دریافت نشان شوالیه که بالاترین نشان فرهنگی دولت فرانسه است را به فال نیک می‌گیرم و این نشان را نه متعلق به خود بلکه متعلق به همه هنرمندان عرصه خوشنویسی که از قدیمی‌ترین هنرها در ایران است، می‌دانم.

این هنرمند برجسته ادامه داد: این نشان به نوعی به بسیاری از دست‌اندرکاران فرهنگی و حتی در میان جامعه ایران، اهمیت هنر خوشنویسی را گوشزد کرد و موجب آن شد که این هنر در کشورمان به رسمیت شناخته شود علیرغم همه بی‌مهری‌هایی که در طول دوران متمادی به این هنر شده است.

امیرخانی گفت: سال 95 در زمینه‌های تشکیلاتی و از لحاظ یکپارچه شدن انجمن‌ها در سراسر کشور و در بیرون از مرزهای ایران، سال بسیار متفاوتی بود و مجموعه اقدامات انجمن برای گسترش و تثبیت فعالیت‌های انجمن برای همه اعضای قابل قبول و رضایت بخش بود. هر چند کمی دیر این اتفاق‌ها افتاد و ما خیلی دیر به یاد این فعالیت‌ها افتادیم.

او اظهار داشت: ما نباید به این اقدامات بسنده کنیم و مطمئناً در سال 96 اقدامات گسترده‌تری خواهیم داشت و از همین حالا برنامه‌هایی را برای برگزاری دوسالانه خوشنویسی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم در وجهی احسن و آن گونه که در خور شان این هنر است، بی‌ینالی شایسته برگزار کنیم.

این هنرمند خوشنویس گفت: در سالی که گذشت بحث دایر کردن موزه خوشنویسی ایران هم با جدیت مطرح شد و به نظر این اتفاق برای خوشنویسان خبری خوشایند است. هر چند این اتفاق و دایر کردن موزه‌ای تخصصی برای خوشنویسی، باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد، اما این اتفاق را باید غنیمت بشماریم و من و اعضای انجمن صمیمانه از این اقدام حمایت می‌کنیم تا به ثمرات مورد نظر برسد.

امیر خانی گفت: متاسفانه علیرغم پیشینه تاریخی و فرهنگی هنر خوشنویسی، این هنر نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران هم چندان شناخته شده نیست و ما یکی از تلاش‌هایی که باید در دستور کار خود قرار بدهیم تغییر مرکزیت هنر خوشنویسی در منطقه و جهان از ترکیه به ایران است که این اتفاق باید با حمایت‌های دولتی صورت بگیرد.

 

غلامحسین امیرخانی شوالیه خوشنویسی ایران شوالیه خط ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین