کد خبر: 32295 A

نمایش آثار ویکتور وازارلی در موزه ژرژ پمپیدو+ گزارش تصویری

نمایش آثار ویکتور وازارلی در موزه ژرژ پمپیدو+ گزارش تصویری

آثاری از ویکتور وازرلی در موزه ژرژ پمپیدو به نمایش گذاشته شده است.

ایران آرت: موزه ژرژ پمپیدو در پاریس، آثاری از وازارلی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه از ششم فوریه آغاز به کار کرده و تا ششم ماه مه برپا خواهد بود.

ویکتور وازارلی در سال ۱۹۰۶ در کشور مجارستان به دنیا آمد و در سال 1997 در پاریس درگذشت.  او را پدر اُپ آرت یا هنر دیدگانی خوانده‌اند.

وازارلی به عنوان مبتکر اصلی هنر دیدگانی بر امکانات کاربردی هنر انتزاعی تاکید می‌کرد و در آثارش از همین امکانات بهره می‌گرفت. او که در سال ۱۹۲۵ در دانشگاه بوداپست، پزشکی می‌خواند، در سال ۱۹۲۷ درسش را ناتمام رها کرد و در آکادمی هنری بوداپست آموزش دید. وازارلی از طریق مُهوی ناگ با آثار مالویچ، واسیلی کاندینسکی، گرُپیوس، لوکُربوزیه و پیت موندریان آشنا شد. سخت تحت تاثیر زیبایی‌شناسی کنستروکتیویسم و کارکردگرایی باهاوس قرار گرفت.

در سال ۱۹۳۰ به پاریس رفت وبعدها تابعیت فرانسوی گرفت. کارش را به عنوان طراح گرافیک شروع کرد. در سال ۱۹۴۴ به نقاشی رو آورد. بعد دست به جستجو و تجربه در زمینه‌های رنگ و خطای دید زد.

هدف وازارلی ایجاد ارتعاش در شبکیه چشم تماشاگر است. او برای این کار از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کرد. آثار ابتدایی او شامل طرح‌های خطی سیاه و سفید روی کاغذ، ورق شفاف پلاستیک یا شیشه بودند ولی در دهه ۱۹۶۰ شکل‌های هندسی، مربع، دایره، مثلث، مستطیل و چندوجهی را با بهره‌گیری از اختلاف و تفاوت رنگ‌های درخشان و طبق قواعد ریاضی، طوری سازمان می‌داد که تصوری از جنبش، پیشایندگی و پس‌روندگی را به بیننده القا کنند.

تصاویری از آثار او را می‌بینید:

1

2

3

4

5

ویکتور وازارلی موزه ژرژ پمپیدو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین