کد خبر: 31969 A

دیدار الناز شاکردوست از عکس های اولین گناه انسان در گالری گلستان

دیدار الناز شاکردوست از عکس های اولین گناه انسان در گالری گلستان

الناز شاکردوست ،بازیگر، از پروژه مشترک عکاسی پدرام لسانی و اسرا مدنی در گالری گلستان دیدن کرد.

ایران آرت : عکس های تامل برانگیز این مجموعه تقابل خیر و شر را به صورت دراماتیکی روایت می کنند. درامی ابدی ازلی که در همه روزگاران بوده و این تصاویر مدرن شده و شیک  از ادامه این جدال حماسی در جهان معاصر پرده برمی دارد.

عکاسان برای خلق تم موضوعی این مجموعه  از نماد آشناى میوه ممنوعه، سیب به نشانه دانش استفاده کرده اند و به گفته "لسانی" تلاش بر این بوده که ریشه و منشا آگاهى در جهل و نادانستگى نشان داده شود و حرکت آن را از ظلمت به نور به تصویر کشند.

میوه ممنوعه اشاره ای ست به میوه درختی که آدم و حوا از خوردن آن منع شده بودند، آنها با خوردن این میوه نخستین گناه تبار انسان را مرتکب و به کیفر آن به زمین تبعید شدند. در کتاب پیدایش در عهد عتیق، این درخت، درخت معرفت نیک و بد نامیده شده است؛ حال این دوعکاس در قالبی معاصر و بیانگر در کشاکش ستیز خوبی و بدی، از بازگشت به نور می گویند. آنها در این مسیر از میزانسن های خوب، طراحی لباس، طراحی نور و حتی چیدمان عناصر بصری برانگیزاننده ای مانند آتش به خوبی بهره برده اند. اتفاقا آنها با انتخاب درست مکان ها توانسته اند موضوع نمایشگاه را فرای مرزها و به مبحثی جهان‌شمول تعمیم دهند.

عکس های صحنه آرایی شده میزانسن های جالبی دارند و فرشته های سیاه و سپیدپوش در لحظاتی ثبت شده اند که تخیل مخاطب را برای خوانش داستان قبل و بعد فشردن دکمه دکلانشور دوربین به کار می گیرند.در عین حال هنرمندان از جذابیت های فرمال آثار غافل نبودند، لسانی که تحصیلات عکاسی فشن در لندن را پشت سر گذرانده است، در این باره می گوید:"در این عکسها خیلى از نمادهاى عکاسى فشن مثل فرم، نور، توجه به لباس، نگاه زیبایى شناسانه و توجه به فیگور دیده مى شود اما در عین حال تاکید دارم که عکسها را نباید در رده عکسهاى فشن دسته بندی کرد.موضوع مجموعه هاى من عکاسى صحنه آرایى شده است.
در این نمایشگاه ۱۳ عکس  تا هفدهم بهمن به روی دیوار گلستان است، که در سال ۲۰۱۱ وقتی دو هنرمند در لندن دانشجو بودند خلق شده اند.

پدرام لسانی

لسانی می گوید" از زمان شروع ایده تا زمان شکل گیری حدود یک سال طول کشید. این عکس‌ها به صورت تک عکس در خارج از کشور نمایش داده شده ولی برای اولین بار است که به صورت مجموعه در گالری گلستان ارائه می شود.موضوع این نمایشگاه نشان دادن نیکی و بدی، خیر و شر، دانش و جهل است."
فرم و ساختاری تصویری جذاب این عکس ها چشم نواز است و این در حالی ست که دو فرشته سیاه و سفید که هر دو زن هستند و خیر و شر و ماهیت ملکوتی دانش را بازتاب می دهند روایتی متفاوت از زندگی روزمره آدمی را ارائه می کنند.

پدرام لسانی متولد ۱۳۵۸ است و در دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی عکاسی، دانشگاه انگلیس عکاسی فشن خوانده است. این هنرمند چندین نمایشگاه انفرادی در تهران و لندن برگزار کرده است. همچنین چند نمایشگاه گروهی در خارج از کشور برگزار کرده است.

این نمایشگاه تا فردا، چهارشنبه هفدهم بهمن ماه دایر خواهد بود.



 

 

گالری گلستان الناز شاکر دوست پدرام لسانی اسرا مدنی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین