کد خبر: 31529 A

وضعیت ناپایدار دنیای پیرامون / روایت محمدرضا عرب خزائلی از نمایشگاه "افتادن" در گالری ویستا

وضعیت ناپایدار دنیای پیرامون / روایت محمدرضا عرب خزائلی از نمایشگاه "افتادن" در گالری ویستا

محمدرضا خزائلی معتقد است؛ آثار هنری امروزه نیاز دارند که به درستی خوانش شوند، ولی متاسفانه پژوهش و نوشتار در حوزه هنرهای تجسمی وجود ندارد.

ایران آرت: نمایشگاه آثار نقاشی و چیدمان محمدرضا عرب خزائلی با نام "افتادن" در گالری ویستا برپا شد. خزائلی در این مجموعه شیئ را سوژه آثار خود قرار داده است که متفاوت از آن چیزی است که معمولا در آثاری با عنوان طبیعت بی‌جان دیده می‌شود. او درباره این نمایشگاه توضیح داد: در این مجموعه ۱۱ اثر به نمایش درآمده که یک چیدمان است و سایر آثار طراحی و نقاشی هستند. این نمایشگاه درباره وضعیت ناپایداری است که اجتناب‌ناپذیر است، یعنی اتفاقاتی که هر روز می‌افتد و همیشه اشیاء در حال تغییر هستند، زیرا هر چیز با ثباتی هم در حال تغییر کردن هستند.

این هنرمند در آثار چیدمان و نقاشی خود درهای چوبی را به نمایش گذاشته که در وضعیت ناپایداری قرار دارند؛ خزائلی در این باره توضیح داد: ما با چیزهایی در ارتباط هستیم که در حال تغییر هستند. این نمایشگاه تلاشی برای پایدار نگه داشتن وضعیت، اشیا و ….. است. در این نمایشگاه اشیا در حال افتادن هستند ولی ثابت مانده‌اند.

در اثر چیدمانی خزائلی که با استفاده از دو عدد در چوبی ساخته شده است، درهایی را فارغ از دیوار در محیط گالری می‌بینیم که به شیی بیهوده تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر ایستادگی درها نیز زیر سوال رفته و آنها با شیبی بر روی زمین قرار گرفته‌اند که در ذهن مخاطب هر لحظه امکان افتادن آنها را تداعی می‌کند.

نمایشگاه آثار محمدرضا عرب خزائلی در گالری ویستامحمدرضا خزائلی در این‌باره گفت: در این چیدمان دو عدد در که برای کارگاه من بود را در نمایشگاه ارائه دادم زیرا از کودکی با آن‌ها زندگی کردم و آن‌ها را هم در وضعیت افتادن قرار دادم.

آثار نقاشی‌های خزائلی نیز که با تکنیک‌های گوناگون خلق شده‌اند هم به همین موضوع پرداخته‌اند. در این تابلوها، تصویری مشابه همان چیدمان را شاهد هستیم که دو در که با یک چوب به هم وصل شده‌اند، زوایای مختلفی را نسبت به یکدیگر ایجاد کرده‌اند. گاه با یکدیگر موازی هستند و استوار بر روی زمین قرار گرفته‌اند و گاه چنان مورب شده‌اند که ایستایی آنها فقط با کمک گرفتن از اشیاء دیگر ممکن است.

این هنرمند درباره ایده این نمایشگاه توضیح داد: فکر این نمایشگاه برای بازده زمانی سه یا چهار ساله است که بخشی از آن را در مقطع کارشناسی ارشد شروع کردم.

محمدرضا خزائلی در پایان با اشاره به اینکه آثار هنری امروزه نیاز دارند که به درستی خوانش شوند گفت: مسئله این است که امروزه منتقدین باید کار خود را به درستی انجام دهند تا خوانش اثر درست باشد زیرا متاسفانه پژوهش و نوشتار در حوزه هنرهای تجسمی وجود ندارد.

گالری ویستا محمدرضا عرب خزائلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین