کد خبر: 31337 A

فلسفه‌های هندسی احجام تا خزان حزن‌انگیز / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

فلسفه‌های هندسی احجام تا خزان حزن‌انگیز / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های آتبین، ایرانشهر، مژده و آریا سر زده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه عکس‌­های حمید جبلی با عنوان «ماسوله 67» در گالری آتبین، نمایشگاه مجسمه­‌های بنفشه همتی با عنوان «رد غیاب» در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی­‌های عارف گرانمایه با عنوان «بدون عنوان» در گالری مژده و نمایشگاه مجسمه و چیدمان­‌های متحرک پوریا قره گوزلو در گالری آریا سوژه­‌ گالری‌گردی این هفته ایران آرت هستند.

 

ماسوله پیش از این

حمید جبلی بیش از هر چیز با صدایش میان مردم شناخته می‌شود. او هنرمندی مستعد و با سابقه در عرصۀ بازیگری و صداپیشگی است، اما او پیش از این در زمینۀ عکاسی فعالیت می­‌کرده و سال­‌ها عکاسی تئاتر انجام می­‌داد. او سال گذشته نیز در گالری آتبین نمایشگاه نقاشی برگزار کرد و در حال حاضر در همین گالری نمایشگاهی از عکس­‌هایش را برپا کرده است.

این نمایشگاه تحت عنوان «ماسوله 67» شامل عکس­‌هایی است که حمید جبلی از روستای ماسوله در شمال ایران گرفته است. جبلی در آن سال به عنوان عکاس فیلم ناصر تقوایی به این منطقه سفر می­‌کند و از آنجایی که تولید این فیلم چندین ماه به طول می­‌انجامد، جبلی در اثنای کار در روستا به عکاسی می­‌پردازد، از عکس­‌ها و رفتار مردم مقابل دوربین می­‌توان حدس زد که جبلی روزهای بسیاری را در آن روستا و در کنار مردم سپری کرده است.

نمایشگاه عکس‌ حمید جبلی در گالری آتبین

جبلی در این نمایشگاه عکس­‌هایی با ابعاد کوچک و سیاه و سفید را ارائه کرده است. ماسوله­‌ای که در عکس­‌های جبلی می­‌توان دید و یافت با این روستا که امروز می­‌بینیم بسیار متفاوت است. این ماسوله در سال 67 بازنمایی شده و ساختار و ظاهر عناصر انسانی در این عکس­‌ها بسیار متفاوت از آن چیزی است که امروز از آن منطقه سراغ داریم.

جبلی در این نمایشگاه بیش از 30 عکس را به نمایش گذاشته است و در کنار آن کتابی با همین عنوان چاپ شده است که شامل 80 عکس است. او تلاش کرده عکس­‌هایی را برای این نمایشگاه انتخاب کند که بیشتر معماری و ساختار ماسوله را نشان دهد و عکس­‌هایی که برای چاپ در کتاب انتخاب شده­‌اند عکس­‌هایی مستند از مردم ماسوله و شیوۀ زندگی آنهاست.

نمایشگاه آثار حمید جبلی تا 9 بهمن در گالری آتبین ادامه دارد. گالری آتبین در خیابان ولیعصر، قبل از پارک­ وی، کوچه خاکزاد شمارۀ 42 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

فلسفه­‌ای هندسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هندسه در معماری اسلامی تأثیر و نقش بسیاری داشته است؛ علاوه بر ویژگی تزئینی، نقش ساختاری نیز دارد. در هنر اسلامی ماده به کمک هندسه و حساب اهمیت می‌ی­ابد و از امتزاج این دو، فضایی قدسی به وجود می‌­آید.

 

 

 

«داستان نزدیکی فلسفه و هندسه حکایتی قدیمی است که استوار به آکسیوم­‌های محکم هستند و از آغاز وعدۀ دستیابی به حقیقت را پیش می‌کشند. بنفشه همتی توانسته با کشاندن گره‌چینی، شگردی که ویژۀ سطح بود و در آن گسترش می­‌یافت به گسترۀ حجم و یا کنار گذاشتن یگانه شکل حقیقی به گوهر کنش هنری راه یابد. یعنی نشان دهد که آرمان دستیابی به وحدت محو شدنی است و به جای آن کثرت فرم­‌ها نشان از غیاب فرم نهایی دارد. ...» این عبارات بخشی از بیانیۀ نمایشگاه حجم­‌های بنفشه همتی است که این روزها در گالری ایرانشهر برپاست.

 

 

 

همتی از منظری فلسفی به ساخت و ارائۀ آثارش پرداخته است؛ کثرت و وحدت دو مسئلۀ اساسی از میان مسائل فلسفی اسلامی هستند و همیشه مناقشه بر سر این بوده که از کثرت به وحدت می­‌رسیم یا بالعکس از وحدت به کثرت و تقریبأ هم­سطح با مسئلۀ قیاس و استقرا، رسیدن از کل به جزء یا از جزء به کل است.

 

 

 

بابک احمدی در بخشی دیگر از بیانیه اذعان دارد؛ « ... بنفشه همتی توانسته با کشاندن گرۀ چینی، شگردی که ویژۀ سطح بود و در آن گسترش می‌یافت به گسترۀ حجم و با کنار گذاشتن «یگانه شکل حقیقی» به گوهر کنش هنری راه یابد. یعنی نشان دهد که آرمان دستیابی به وحدت محوشدنی است و به جای آن کثرت فرم­‌ها نشان از غیاب فرم نهایی دارد. ردها به معنایی که ژاک دریدا مطرح می­‌کرد جای فرم نهایی را گرفته­‌اند. ...»

 

 

 

نمایشگاه مجسمه‌های بنفشه همتی در گالری ایرانشهر

 

 

 

همتی در این مجموعه از گرۀ چینی در هنر ایرانی به عنوان یک شگرد برای تکثر بهره جسته و با نمایش تنوع آن در حجم به تأویل­‌های بی­‌پایان امر ممکن پرداخته است. در این دنیا تنوع در دیدن وجود دارد و به تعداد مخاطبان می­‌توان تنوع در دریافت را داشت و همتی نیز در این نمایشگاه به مخاطب این امکان را داده است که متنوع ببیند و درک کند.

 

 

 

همتی در این نمایشگاه آثاری متعدد از نظر اندازه ارائه کرده است. این آثار بخشی از همان گرۀ چینی هستند که به اشکال و در ابعاد مختلف ساخته و ارائه شده­‌اند. برخی از حجم­‌های او بر روی دیوار نصب شده­‌اند و برخی از سقف آویزان و معلق هستند، برخی به رنگ بنفش و برخی به رنگ خاکستری.

 

 

 

فلسفه بخشی از هنر و بخشی از هر چیزی در دنیاست چرا که به ماهیت و هستی امور و اشیاء اشاره دارد و همتی در این نمایشگاه با رویکردی فلسفی به امری در هنر ایرانی همچون گرۀ چینی پرداخته است و مخاطب را دعوت می­‌کند تا متنوع ببیند و دریافت کند.

 

 

 

نمایشگاه آثار بنفشه همتی با عنوان «رد غیاب» تا 9 بهمن در گالری ایرانشهر برپاست. گالری ایرانشهر در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی، خیابان سپند، شمارۀ 69 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیال در خیال

 

 

 

پوریا قره‌گوزلو آثار حجم و چیدمانش را در گالری آریا به نمایش گذاشته است. قره‌گوزلو در این مجموعه آثاری از حجم و تک اثری از چیدمان‌هایش را ارائه کرده است که یکی از ویژگی­‌های اصلی این نمایشگاه حرکت است. حرکت عنصری است که کمتر در هنرهای تجسمی تحقق می­‌یابد مگر به عنوان عنصری نهفته در اجزاء اثر. اما آثار قره‌گوزلو همچون مجسمه­‌های چوبی متحرک محسن وزیری مقدم در حرکت و جریان هستند. او حجم­‌هایی را متشکل از پر و شاخۀ باریک درخت در محفظه­‌هایی شیشه­‌ای قرار داده است و پرها و شاخه­‌ها دائما در حرکت، چرخش و جنبش هستند این آثار او که مجموعاً سه اثر در نمایشگاه هستند با عنوان «دافینه» نام­‌گذاری شده­‌اند و دیگر آثار او که در محفظه­‌ای شیشه­‌ای و شفاف گنبدی شکل قرار دارند تحت عنوان «سه نفرین بزرگ و آفرینش و پیدایش» هستند. آثار حجمی پوریا علاوه بر اینکه در محفظه­‌های شیشه‌ای محصور شده­‌اند در زیر نور بنفش و قرمز قرار گرفته­‌اند و موجی از خیال و رویا را در ذهن مخاطب ایجاد می­‌کنند.

 

 

 

نمایشگاه آثار پوریا قره‌گوزلو در گالری آریا

 

 

 

آثار قره‌گوزلو با عرفان اسلامی و علم شهودی بی‌رابطه نیست و در مجموعۀ دافینه می­‌توان چرخش و رقص دایره­‌وار صوفیان را دریافت و این چرخش به مثابۀ گشتن در پی معشوق و دراز کردن دست طلب به سمت معبود است.

 

 

 

در میان این آثار تک اثر چیدمان شدۀ قره‌گوزلو متشکل از تکه­‌های چوبی کوچک و یک اندازه است که به واسطه جریان هوایی در کنار چیدمان به حرکت در می­‌آیند.

 

 

 

نمایشگاه آثار پوریا قره‌گوزلو تا 8 بهمن در گالری آریا ادامه دارد. گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوچۀ زرین، شمارۀ 10 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

جزئیاتی حزن­‌انگیز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایشگاه نقاشی­‌های عارف گرانمایه در گالری مژده برپاست. گرانمایه در این مجموعه آثار به ترسیم طبیعت دست زده­ است اما به شیوه­‌ای متفاوت، او طبیعت را در وضعیتی دیگر دیده است و آن را در آثارش ترسیم کرده است. نقاشی­‌های گرانمایه اغلب پیرامون درختان و تنۀ و شاخ و برگ آنهاست، اما این درخت­‌ها در موقعیت­‌های ویژه­‌ای پرداخت شده­‌اند. درختانی خشک و تنه­‌هایی فرسوده و شاخه­‌هایی بی­‌برگ. او پاییزی را به تصویر کشیده است که گویی امید به بهار شدن را از دست داده است.

 

 

 

دیدن مناظری از پاییز همیشه جذاب است اما آثار گرانمایه پاییز را به شکلی دیگر نشان می­‌دهد، پاییزی که در آن تلألو نوری دیده نمی­‌شود و شراره­‌های آفتاب برگ­‌های افتاده از درختان را طلایی نمی­‌کند. سردی و رخوت در رنگ و فرم آثار به خوبی قابل مشاهده و فهم است.

 

 

 

نقاشی­‌های عارف گرانمایه ویژگی دیگری هم دارد و آن پرداختن به جزئیات است. جزئیات در آثار او مورد توجه است. او به نحوی به نقاشیِ جزئیات طبیعت پرداخته است که مخاطب گاهی نمی­‌تواند میان نقاشی بودن این آثار و یا عکاسانه بودن آنها تمایز قائل شود. ظرافت و دقت در پرداختن آثار از ویژگی­‌های کار عارف گرانمایه است.

 

 

 

نمایشگاه نقاشی عارف گرانمایه در گالری مژده

 

 

 

گرانمایه در نقاشی­‌هایش اغلب به جزئیاتی از طبیعت پرداخته است و کادری که انتخاب کرده تنها بخشی از پهنۀ وسیع طبیعت را نشان می­‌دهد، بخشی از شاخه­‌ها، قسمتی از برگ­‌ها و تکه­‌ای از زمین. پرداختن به این جزئیات برای او جذاب‌تر از کلیات طبیعت است.

 

 

 

او در آثارش به فرم توجه خاصی نشان داده است، فرم ریشۀ درختان، برگ­‌ها با اشکال متفاوت، تکه­‌هایی از تنۀ درختان و غیره، در مجموع پرداختن به فرم بخشی از آثار اوست و این اهمیت دادن به فرم را می‌­توان در نقاشی­‌های متعددی که از شکل درختان تصویر کرده است دریافت.

 

 

 

این مجموعۀ عارف گرانمایه در راستای مجموعۀ قبلی او با موضوع طبیعت بوده است و مخاطب را با زاویۀ دیگری از طبیعت مواجه می­‌کند و توقعات و تصورات او را از طبیعت بر هم می­‌زند و او را با زوایای دیگری از طبیعت به­ ویژه پاییز مواجه می‌­کند.

 

 

 

نمایشگاه آثار عارف گرانمایه با عنوان «بدون عنوان» تا 5 بهمن در گالری مژده ادامه دارد. گالری مژده در سعادت آباد، علامه شمالی، کوچه 18 شرقی، شمارۀ 27 قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گالری آریا گالری آتبین گالری ایرانشهر گالری مژده حمید جبلی بنفشه همتی سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین