کد خبر: 31067 A

دغدغه هویت زنانه تا چهره‌های برعکس / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

دغدغه هویت زنانه تا چهره‌های برعکس / گالری گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به گالری‌های طراحان آزاد، دنا، سیحون و هفت‌ثمر سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه طراحی و ویدئو آرت تکتم جعفری صاحبی با عنوان «گذرگاه» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه پوسترهای آرش تنهایی با عنوان «علیه فراموشی» در گالری دنا، نمایشگاه نقاشی علیرضا پویا با عنوان «مواجهه» در گالری سیحون و نمایشگاه چاپ­‌های دستی فریماه تابعی در گالری هفت ثمر سوژه­‌های این هفتۀ گالری گردی ایران آرت هستند.

 

بار دیگر زن

پرداختن به موضوع زنان از سوی یک هنرمند زن دور از ذهن نیست، چراکه یقیناً جهان جنسیت خود را بهتر می­‌شناسد و بر آن تسلط دارد، مگر در موارد استثنا. تکتم جعفری صاحبی در نمایشگاه جدیدش با عنوان «گذرگاه» از زن و مسائلش می­‌گوید. البته به نظر می­‌رسد تکتم با رویکردی تاریخی به مسئلۀ زن پرداخته است. او به رشد تاریخی حیات زن توجه داشته است و زنان را همنشین با مردان به تصویر کشیده است و طراحی­‌های او گاهی به نمایش حیواناتی مانند شیر پرداخته است.

تکتم در آثارش مدیوم­‌های مختلفی چون ویدئو، انیمیشن و صدا را به کار بسته است و این مدیوم­‌ها را برای بهتر روایت کردن آثارش به طراحی علاوه کرده است. او در بخشی از بیانیۀ نمایشگاهش می­‌گوید: «... من از مدیوم­‌های متنوعی برای خلق آثارم استفاده می­‌کنم و بسته به نیازم آن را تغییر می­‌دهم. گاه ایده­‌ای با طراحی و نقاشی یا چاپ درآمده و کامل می­‌شود، و گاه به ابعاد بیشتری چون صدا و حرکت و غیره نیاز دارد و اینچنین تبدیل به انیمیشن و ویدئو می­‌شود. عنصر حرکت در آن­ها برای ارائه بهتر فضا و زمان اهمیت دارد. همچنین باعث یک­‌جور هیپنوتیزم و تمرکز در مخاطب می­‌شود. ...»

نمایشگاه آثار تکتم جعفری در گالری طراحان آزاد

مسئلۀ تکتم جعفری صاحبی در این مجموعه، مسئلۀ هویت است؛ هویتی نشأت گرفته از تاریخ، زمان، فضا، مکان، طبیعت، زمین، ریشه­‌ها و غیره، او در ویدئویی معلق به گذرگاه زنی را نشان می­‌دهد که در زمینی بکر و بخشی از جنگل از خاک بر می­‌خیزد و شروع به کندن و جست­‌وجو در خاک می­‌کند او در این کنکاش با دستانش بدن‌ها و صورت­‌های مختلفی می­‌سازد و گویی به دنبال هویتی گمشده است.

صاحبی در زمینه­‌های مختلفی همچون هنر قرون وسطی، هنر کهن شرق، اسطوره­‌شناسی، نشانه­‌شناسی و ارتباط فرهنگی هنری شرق و غرب مطالعه داشته است و می‌توان آثار و نشانه­‌های این داده­‌های ذهنی را در آثار او شاهد بود.

نمایشگاه آثار تکتم تجعفری صاحبی با عنوان «گذرگاه» تا 26 دی در گالری طراحان آزاد ادامه دارد. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

فراموش نشویم

چه کار کنیم که فراموش نشویم؟ اصلا چرا تمایل داریم در یادها بمانیم؟ چرا وقتی می­‌شنویم دوستی به یادمان بوده خوشحال می­‌شویم؟ از اساس میل به جاودانگی یکی از امیال و آرزوهای همیشه همراه نوع بشر بوده است. انسان دوست دارد جاودانه بماند نه لزوماً با تن بلکه با نام. آرش تنهایی در نمایشگاه جدیدش با عنوان «علیه فراموشی» در گالری دنا به مسئلۀ فراموشی می­‌پردازد. او در این نمایشگاه به جاودانه ماندن نام انسان در گذر زمان و در طول تاریخ اشاره می‌کند.

پوسترهای تنهایی حاوی عبارات و مفاهیمی با مضمون گذر زمان و عمر انسان است. او در این مجموعه مسئلۀ سپری شدن را به چالش می­‌کشد. و از تصاویری و فرم‌هایی بهره می­‌گیرد که نمایندۀ رشد، عبور و پایان هستند همچون گیاهان.

نمایشگاه پوستر آرش تنهایی با نام علیه فراموشی در گالری دنا

تنهایی هنرمند معاصر ایران که دست­کم در دهۀ اخیر در زمینۀ هنر گرافیک و طراحی پوستر فعال و پرکار بوده­ است. از او آثار موفقی پیش از این دیده شده است. همچون سه­‌گانۀ فروغ فرخزاد، غلامرضا تختی و صمد بهرنگی که جزو آثار شاخص او هستند. پیش از این نیز تنهایی از اثر فروغ فرخزاد در نمایشگاهی گروهی با همین عنوان به کیوریتوری خود رونمایی کرده بود.

تلاش برای فراموش نشدن یکی از دغدغه­‌های مهم یک هنرمند است، او در طول حیات هنری خویش دست به تولید اثر می­‌زند تا در ایام فقدانش این اثر نام او را جاودانه کنند. تنهایی در این نمایشگاه با تولید آثارش هم به باقی ماندن نام خود کمک کرده و هم مسئلۀ عدم فراموشی را با «علیه فراموشی» مورد پرسش قرار داده است.

نمایشگاه آثار آرش تنهایی با عنوان «علیه فراموشی» تا 1 بهمن در گالری دنا ادامه دارد. گالری دنا در  خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچۀ سوسن، پلاک 4، واحد 2 قرار دارد.

 

مواجهۀ بی‌­پروا

"مواجهه" عنوان نمایشگاه علیرضا پویا در گالری سیحون است. او در این مجموعه به شکلی صریح و عمومی به آثار مواجه انسان با محیط پیرامونش پرداخته است. در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه که توسط سعید نودهی نوشته شده، آمده است: «... لایه­‌های زیرین آثار او با برخوردی پرشور در "بیان تجریدی حالت­‌های احساسی" گره خورده است و شاخصه­ لایه­‌های سطحی­‌تر آثارش بازنمایی عینی از چالش­‌های او با محیط اطرافش است که ذهن را در مواجهۀ مستقیم با موضوع قرار می­‌دهد. در تقابل میان انتزاع و عینیت، او حد اعتدال را بر می­‌گزیند و درست در مرحله­‌ای از بی­‌پروایی هنرمند در رنگ­‌گذاری و پردازش رنگ­‌های پرهیجان و احساسی، گویی مقدمه­‌ای‌ست در بسترسازی و پایه­‌ریزی هوشمندانه برای رسیدن به روکش­‌های محتوایی و عینی و آشناتر در ذهن مخاطب. ...»

علیرضا پویا با برخوردی با واسطه با نقاشی­‌هایش آن­ها را تبدیل به کلاژهایی متأثر از آثار پاپ آرتیست­‌ها کرده است. او با ابزاری همچون پلاک ماشین، شابلون، صفحۀ سطح دستگاه فریز و باندهای زرد رنگ خطر به آثارش مفاهیمی را افزوده است. او حول محور واژه و مفهوم زن، آثارش را پرداخته و از عبارت­‌ها و واژه­‌هایی همچون، زن، فروغ، نزدیک­‌تر بیا، پرده را برداریم بگذاریم که احساس هوایی بخورد و ... او با این واسطه­‌ها نقاشی­‌هایش را تبدیل به دیوارهایی در شهر کرده که تصاویری از گذر مردم با تصاویر و متن­‌های انتقادی قابل مشاهده است.

نمایشگاه نقاشی علی‌رضا پویا در گالری سیحون

پویا به واسطۀ آثارش و تصاویر و ابزار عمومی به­‌کار گرفته شده تلاش برای مواجه‌ه­ای انتقادی در آثارش داشته است. در تعدادی دیگر از آثار تصویر زنانی دیده می‌شود که حالاتی کنش‌گر را می­‌توان در آنها جست­‌وجو کرد، زنانی که به شکلی فعالانه در حال انتقاد هستند اما احساسات بروزگرایانۀ آنها با ابزاری چو دوشاخه برق و باندهای خطر خاموش و محدود شده است.

نمایشگاه آثار علیرضا پویا با عنوان «مواجهه» تا 26 دی در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان شهید بهشتی (عباس­‌آباد)، خیابان وزرا، کوچه چهارم، شمارۀ 11 واقع شده است.

 

چهره‌­های برعکس

فریماه تابعی در نمایشگاه اخیرش آثاری از چاپ­‌های دستی­‌اش را به نمایش گذاشته است. این آثار برخوردی متفاوت با فرایند چاپ دستی دارد. چاپ­‌های دستی انواع مختلفی دارد اما فرایند تولید آن واحد است. غالباً پس از ایده‌پردازی، طرح را بر روی سطحی که قرار است ابزار چاپ واقع شود حکاکی می­‌شود و سپس این طرح بر روی صفحۀ مورد نظر به رنگ آغشته می­‌شود و بر روی کاغذ مخصوص چاپ، قرار می­‌گیرد و به کمک دستگاه پرس، طرح به واسطۀ رنگ بر روی کاغذ نقش می­‌بندد.

اما تابعی به شکلی متفاوت با این تکنیک مواجه شده است در حقیقت یک مرحله از این فرآیند کاسته است، او طرح­‌هایی را بر روی پلیت­‌های مسی حکاکی کرده است و این طرح­‌ها را با رنگ آغشته و نقاشی کرده است و مرحلۀ چاپ پلیت بر روی کاغذ، آخرین مرحل در چاپ دستی را حذف کرده است.

نمایشگاه چاپ دستی فریماه تابعی در گالری 7 ثمر

فریماه تابعی مخاطب را علاوه بر اثر با بخشی از فرایند چاپ مواجه می­‌کند و با آثارش به خود مسئلۀ چاپ دستی می­‌پردازد.

او در این آثار فرآیند محور به ترسیم پرتره­‌هایی پرداخته است که تا حدودی تغییر شکل یافته­‌اند و دفرمه هستند. پرتره­‌هایی که تحت فشار قرار گرفته­‌اند و اجزاء صورت‌شان به شکل­‌هایی نامتعارف تغییر شکل داده است. در میان این پرتره­‌های تغییر شکل یافته با فیگورهایی مواجه می­‌شویم که به شکلی اغراق یافته بر روی تنۀ پلیت­‌ها حک شده­‌اند.

برخورد متفاوت فریماه تابعی بر جذابیت نمایشگاه افزوده و نظر مخاطب را نه فقط به نتیجۀ کار بلکه با فرآیند اثر مواجه می­‌کند؛ این امر همیشه مهم و جالب توجه است.

نمایشگاه آثار فریماه تابعی تا 26 دی در گالری هفت ثمر ادامه دارد. گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، کوه نور، کوچه پنجم، شمارۀ 8 قرار دارد.

گالری سیحون گالری دنا گالری طراحان آزاد گالری هفت ثمر سارا ساسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین