کد خبر: 30447 A

واکنش علی شیرازی به تخریب هنرمندان در فضای مجازی

واکنش علی شیرازی به تخریب هنرمندان در فضای مجازی

علی شیرازی گفت: هدف جریانی که سال‌هاست علیه هنرمندان مستقل و غیردولتی کشورمان در فضای مجازی به راه افتاده، تخریب موفقیت هنر ایران است.

ایران آرت: علی شیرازی، هنرمند خوشنویس درباره حواشی صورت گرفته علیه او در فضای مجازی و تأثیری که این حواشی بر فروش آثارش داشته است، اظهار کرد: اگر اثری در حراج فروخته نشود، یک امر کاملاً طبیعی است و برای بسیاری از بزرگان هنر جهان نیز این اتفاق می‌افتد که اثری از آنها در یک حراج فروخته نشود. آثار من نیز از این قاعده مستثنی نیست و از بین ۴۰ حراج مختلف در سراسر دنیا که تاکنون آثارم عرضه شده است، همه آثارم با قیمت مناسب به فروش رسیده است و تنها دو اثر من در دو حراجی بونامز و نهمین حراج تهران فروخته نشد که به نظرم امری کاملاً طبیعی است.

او تأکید کرد: هر چند تابلو من در نهمین حراج تهران در جریان برگزاری مراسم حراج به مبلغ بالاتر از قیمت پایه فروخته نشد اما در پایان مراسم با قیمت مناسب به فروش رسید. ضمن این که این حواشی باعث شد که آثار من قیمت بالاتری پیدا کند و در چند حراجی بعد از آن، آثارم به دو تا سه برابر قیمت پایه فروخته شد.

به گزارش ایسنا، شیرازی با تقدیر از حمایت بیش از ۱۵۰۰ هنرمند خوشنویس از حقانیت و اصالت آثار هنری‌اش بیان کرد: همه آثار من که از سوی این جریان هتاک مورد قضاوت ناعادلانه قرار گرفته بود و سعی کرده بودند با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و فتوشاپ و ... ویدئویی در جهت اثبات ادعایشان بسازند، با همکاری خوب مجموعه داران و صاحبان این آثار از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور جمع آوری شد و سه ماه روی دیوار موزه امام علی (ع) به نمایش عموم گذاشته شد تا کارشناسان هنری امکان بررسی این آثار را از نزدیک داشته باشند. بنابراین با حمایت هنرمندان خوشنویس و نمایش همه آثاری که مورد ادعای این جریان کذاب قرار داشت، مانع تأثیرگذاری آنها بر روند فعالیت‌های هنری‌ام شدم.

او با بیان این که سبک یک ضرب نویسی در کتیبه نویسی در همه جای دنیا به نام او ثبت شده است، درباره اثری که در دهمین حراج تهران عرضه کرده، نیز توضیح داد: در دهمین حراج تهران یک تابلو نقاشی خط در ابعاد ۱۵۰ در ۲۳۰ سانتی متر عرضه کرده‌ام که با استفاده از خط نستعلیق و حرف ه دو چشم که از جمله عناصر زیبای هنر خوشنویسی است و همچنین بهره گیری از دو رنگ متضاد، اثری با نگاهی خوشنویسانه کار کرده‌ام که از نظر رنگ نیز جنبه دکوراتیو پیدا کرده و در کلیت اثر یک کمپوزیسیون نقاشانه را مشاهده  می‌کنیم.

شیرازی درباره محدودیت‌هایی که در عرضه آثار همه هنرمندان در حراج‌ها وجود دارد، بیان کرد: حراج تهران در قالب دو حراج کلاسیک و مدرن و حراج معاصر تلاش کرده است تا آثار طیف وسیعی از هنرمندان کشور را عرضه و به فروش برساند اما باید به حراج گذار این حق را بدهیم که آثاری را برای عرضه در حراج انتخاب کند تا امکان فروش آن را داشته باشد. چرا که این فعالیت در بخش خصوصی شکل گرفته و باید بتواند از پس هزینه‌های خود برآید تا در طول سالیان دراز برگزار شود و بنابراین از این منظر نقدی بر حراج تهران وارد نیست.

وی همچنین گفت: حراج تهران باید پایش را از مرزها بیرون بگذارد. این حراج تا زمانی که به شکل ملی برگزار می‌شود، رشد آن به صورت گلدانی خواهد بود و زمانی می‌تواند قدرتمند حرکت کند که بتواند وجهه جهانی به فعالیت خود بدهد.

این خوشنویس با اشاره به ارزش و اعتبار هنر خوشنویسی سنتی افزود: پیشنهاد دیگر من درباره توجه به هنرهای کلاسیک و ملی ما و از جمله مهمترین آنها هنر خوشنویسی سنتی است که به نظر من لازم است حراج تهران بخشی را نیز به این هنر اختصاص دهد.

او گفت: هنر خوشنویسی سنتی ارزش و اعتباری در دنیا دارد که اگر به آن پرداخته شود، با استقبال بسیاری از سوی مجموعه داران و خریداران روبرو می‌شود و همگان خواهند دید که در فروش آثار، چیزی کم از هنر مدرن ندارد.

شیرازی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک حراج تهران به هنر خوشنویسی سنتی ایران نیز ورود پیدا کند و در چنین شرایطی من و دیگر هنرمندان و استادان خوشنویس از این حرکت حمایت خواهیم کرد.

خوشنویسی علی شیرازی نقاشی خط خوشنویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین