کد خبر: 30174 A

نوید صلح از پالت نقاش / نمایشگاه‌ سارا اشرفی در دانمارک و سوئیس

نوید صلح از پالت نقاش / نمایشگاه‌ سارا اشرفی در دانمارک و سوئیس

نمایشگاه آثار نقاشی سارا اشرفی و مجید حسینی در شهر مون دانمارک برپاست. سارا اشرفی گفت موضوع این نمایشگاه صلح است.

 ایران آرت: نمایشگاه نقاشی های سورئال سارا اشرفی در گالری کتابخانه مرکزی شهر مون دانمارک با عنوان «تنالیته یعنی پیشروی بدون جنگ» برپاست. در این نمایشگاه، ۱۵ اثر از سارا اشرفی با ابعاد مختلف روی دیوار رفته است. بزرگ‌ترین آنها ٢٦٠ در ١٥٠ سانتی متر و کوچک‌ترین آنها ٦٠ در ٨٠ سانتی متر است. نمایشگاه از ٣٠ نوامبر شروع شده و تا ٥  ژانویه ٢٠١٩ ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه و در سالن مجزایی ۲۵ اثر نیز از مجید حسینی، نقاش ایرانی مقیم دانمارک به نمایش در آمده است.

سارا اشرفی در مورد عنوانی که برای نمایشگاه انتخاب کرده است گفت: در واقع این عنوان زمانی به ذهنم رسید که از پنجره هواپیما زمین را نگاه می‌کردم، مسیری که به آرامی تغییر می‌کرد و تبدیل به سرزمینی دیگر می‌شد، دشت‌هایی که به آرامی دامنه کوه‌ها را می‌ساخت و صخره‌هایی که سر می‌خورد تا دریا. هیچ مرزی ناگهانی ایجاد نمی‌شود. تنالیته روال طبیعی تغییر در زمین است و این شامل همه چیز می‌شود، از کوه‌ها و سنگ‌ها و گیاهان، حیوانات، انسان‌ها، ... و حتی آداب و رسوم، خلق و خو  و زبان. همه چیز تدریجی ایجاد می‌شود و یک جریان طبیعی دارد.

وی افزود: از آن بالا مرزها و حصارهایی که انسان‌ها ایجاد می‌کنند شبیه زخم‌هایی بر پوست زمین است. چرا که جنگ‌ها و کشتارها و آوارگی در بطن این حد و مرزها به سادگی آشکار است. بیشتر تفاوت‌ها و شکاف‌هایی که در زمین باعث جنگ‌ها و دردهاست، تنها بخشی از زیبایی زندگی است؛ مثل تفاوت رنگ‌ها و نژادهای انسان‌ها. نقاشی ابزار یا روش مناسبی است برای توصیف صلح و ساده کردن داستان سیاست است و هنر به سادگی می‌تواند بر سیاست تاثیرگذار باشد و هنرمند بی‌آنکه خواسته باشد می‌تواند سفیر صلح باشد.

او در توضیح سخنش گفت: من سیاسی نیستم، ولی احساس می‌کنم با هنر می‌شود وارد یک پیچیدگی ناشناخته شد. چیزی شبیه اختلافات بین دو دولت ایران و دانمارک که هیچ داستان پیچیده‌ای در عمق آن وجود ندارد.

اشرفی گفت: استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه شد و همه روزنامه‌ها درباره آن نوشتند. زیرا در شرایط کنونی و مشکلات دیپلماتیک کشورشان با ایران موضوع صلح برای‌شان جالب بود. در نمایشگاه‌های پیشینم در دانمارک آثاری فروختم و به صورت مدام دوباره اثز خلق کردم که این تابلوها اکریلیک روی بوم هستند.

او درباره جزییات برگزاری نمایشگاه‌های خود در کشور دانمارک گفت: چون در گالری دولتی نمایشگاه داشتم از من هزینه‌ای نگرفتند و همچنین درصدی از فروش برنداشتند. قیمت‌گذاری به عهده خودم بود و در نهایت همه درآمد فروش هم برای خودم شد.

این هنرمند توضیح داد: در نمایشگاه‌های پیشین چند تابلو فروختم که همه آنها در این تور به نمایشگاه‌های دیگر می‌روند زیرا خود خریداران دوست داشتند که تابلوهایی که خریدند در کشور بچرخد. البته قیمت‌هایی که برای آثار انتخاب کردم با ایران هیچ تفاوتی ندارد.

او توضیح داد: نمایشگاه بعدی من از ۱۲ ژانویه با انجمن نقاشان دانمارک برگزار می‌شود. در این نمایشگاه دو کار دارم. در ماه آوریل هم در سوییس یک نمایشگاه انفرادی خواهم داشت.

نمایشگاه نقاشی «تنالیته یعنی پیشروی بدون جنگ»  تا ٥ ژانویه ٢٠١٩ در شهر مون با آثاری از سارا اشرفی به همراه آثاری از  مجید حسینی نقاش ایرانی ساکن دانمارک ادامه خواهد داشت.

 

سارا اشرفی مجید حسینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین