کد خبر: 29957 A

تلفن خرچنگی دالی در بریتانیا ماندنی شد / عکس

تلفن خرچنگی دالی در بریتانیا ماندنی شد / عکس

دولت بریتانیا صادرات هرنوع اشیاء سورئالیستی و هنری را پس از فروش به خریدار خارجی، ممنوع کرده است.

ایران آرت: یک گوشی تلفن که در گذشته متعلق به "سالوادور دالی" نقاش بزرگ بود، و امروزه به عنوان یکی از اشیاء هنری سورئالیستی مشهور شناخته می‌شود پس از خرید توسط "گالری ملی اسکاتلند" به مبلغ ۸۵۳ هزار پوند، در بریتانیا باقی می‌ماند.

دولت بریتانیا صادرات هرنوع اشیاء سورئالیستی و هنری را پس از فروش به خریدار خارجی، ممنوع کرده است.

این تلفن خرچنگی در حراجی کریستی به یک خریدار خارجی فروخته شده بود لیکن اجازه خروج از کشور را نداشت. تا اینکه روز دوشنبه گالری ملی هنر معاصر اسکاتلند در ادینبورگ اعلام کرد که این گوشی تلفن را خریداری کرده و همین هفته آن را به نمایش می‌گذارد.

13970927001102_Test_NewPhotoFree

به گزارش فارس به نقل از گاردین، سایمون گروم مدیر بخش هنر مدرن و معصر گالری ملی اسکاتلند گفت: "این آیتم شکاف مهمی را پُر کرد و جایگاه ما را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر سورئالیستی مستحکم کرد. ما پیش از این هیچ آیتمی از این نوع در مجموعه‌مان نداشتیم."

"تلفن خرچنگی" در سال ۱۹۳۸ ساخته شده که یکی از ۱۱ سفارش "ادوارد جیمز" حامی ثروتمند و بانفوذ هنرمندان سبک سورئال بود. این خرچنگ‌ها از "بِیک‌لایت"(نوعی ماده پلاستیکی رایج در ساخت گوشی‌های تلفن) برای گوشی تلفن ساخته شدند که در خانه‌اش در خیابان ویمپُل در مرکز لندن واقع بود و همچنین برای خانه ییلاقی‌اش در ساسکس غربی. چهار  دستگاه از این تلفن‌ها قرمز و باقی سفید رنگ هستند.

3851

تقریبا تمام این تلفن‌ها در مجموعه‌های موزه‌های سراسر دنیا نظیر یک گوشی قرمز در موزه هنرهای معاصر "تِیت" و یک گوشی سفید رنگ در موزه "مینیاپولیس" نگهداری می‌شوند.

این گوشی توسط بنیاد "ادوارد جیمز" برای فروش ارائه شده بود. ابتدا انتظار می‌رفت مبلغی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار پوند به فروش برسد.

گروم گفت آثاری نظیر "تلفن خرچنگی" تاثیری بزرگ بر هنرمندانی چون "اندی وارهول" و "دَمِین هِرست" گذاشته است

سالوادور دالی دالی تلفن خرچنگی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین